COVID-19, REMOTE TEACHING AND YOUTH AND ADULT EDUCATION

Main Article Content

Daniel Martins Correia
Francisleile Lima Nascimento

Abstract

Education is a fundamental process, regardless of color, race, religion or age, and its purpose is to develop the student, ensuring that they have a common training that is indispensable for the exercise of citizenship and provide them with the means to progress in their work and further studies. Through Youth and Adult Education - EJA, a teaching modality that aims to serve social groups that did not have access to education at the right age. In this sense, this article addresses the issue of remote education reflecting on the segment of Youth and Adult Education (EJA) in the context of the pandemic. In this sense, this article aims to reflect on the impact of the COVID-19 pandemic on Youth and Adult Education. The methodology is based on a descriptive literature review, using the exploratory and analytical method. The analysis of the results is guided by that of content analysis. As a result, it is shown that Youth and Adult Education (EJA) must meet the needs of individuality, associating with their knowledge and learning pace of these students, therefore, in remote education or distance education, this process should not be differentiated. However, this makes us question whether EJA students will have significant learning in remote education. Therefore, what must be taken into account is the fulfillment of the learning objectives and the development of the skills to be achieved by students in exceptional circumstances caused by the pandemic. Therefore, it is hoped that this work can contribute in some way to improving the teaching of the EJA segment, leading to the reflection of pedagogical practices aimed at the formation of critical and reflective individuals.

Article Details

How to Cite
MARTINS CORREIA, D. .; NASCIMENTO, F. L. . COVID-19, REMOTE TEACHING AND YOUTH AND ADULT EDUCATION. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 6, n. 17, p. 06–22, 2021. DOI: 10.5281/zenodo.4700205. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/324. Acesso em: 13 may. 2024.
Section
Articles

References

AGRELA, L. “Indivíduo infectado por coronavírus pode contaminar até cinco pessoas”. Revista Exame [20/03/2020]. Disponível em: <https://exame.abril.com.br>. Acesso em: 08/03/2021.

ASSMANN, H. Reencantar a educação: rumo à sociedade aprendente. Petrópolis: Editora Vozes, 1998.

BALSANELLI, A. P. Aprendizagem de Jovens e Adultos: a aprendizagem há seu tempo. São Paulo: Editora HUCITEC, 2008.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BBC. BBC News. “Coronavírus: o mapa que mostra o alcance mundial da doença”. Portal Eletrônico da BBC News [2020]. Disponível em: <https://www.bbc.com>. Acesso em: 08/03/2021.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília: MEC/SEB/DICEI, 2013. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br>. Acesso em: 08/03/2021.

BRASIL. Lei n°. 9394 de 20 de dezembro de 1996. Brasília: MEC, 1996. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br>. Acesso em: 08/03/2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Proposta curricular para a educação de jovens e adultos. Brasília: MEC/SEF, 2002.

BRASIL. Ministério da Educação. Referenciais de Qualidade para Educação Superior à Distância. Brasília: MEC, 2006.

BRASIL. Ministério da Educação. Salto para o futuro: educação ao longo da vida. Brasília: MEC, 2009.

BRASIL. Ministério da Saúde. Manejo de corpos no contexto do novo coronavírus COVID-19, versão 1. Brasília: Ministério da Saúde, 2020. Disponível em: <https://www.saude.gov.br>. Acesso em: 08/03/2021.

CARNEIRO, A. C. A.; NUNES, E. B. A importância do estudo da geografia na EJA (Trabalho de Conclusão de Curso em Geografia). Goytacazes: Instituto Federal Fluminense, 2017.

DIAS, E.; PINTO, F. C. F. “A Educação e a Covid-19”. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, vol. 28, n. 108, julho/setembro, 2020.

DIESEL, A.; MARCHESAN, M. R.; MARTINS, S. N. “Metodologias ativas de ensino na sala de aula: um olhar de docentes da educação profissional técnica de nível médio”. Revista Signos, vol. 37, n. 1, 2016.

DOLINSKI, S. H. “As práticas pedagógicas da Educação de Jovens e Adultos: uma reflexão necessária”. Anais do Educere: XIII Congresso Nacional de Educação. Curitiba: PUCPR, 2017.

FERREIRA, R. G. S. Pesquisa em ensino de ciências: proposta tecnológica para definição de projetos no contexto do programa de apoio à iniciação científica (Dissertação de Mestrado em Educação e Ensino de Ciências). Manaus: UEA, 2008.

FIORATTI, C. “Sim, o coronavírus veio da natureza – e não de um laboratório”. Revista Super Interessante [20/03/2020]. Disponível em: <https://super.abril.com.br>. Acesso em: 08/03/2021.

FIORI, R.; GOI, M. E. J. “O Ensino de Química na plataforma digital em tempos de Coronavírus”. Revista Thema, vol. 18, n. especial, 2020.

FIRMIDA, M. “Coronavírus: Que vírus é este?”. Portal Eletrônico da SOPTERJ [2020]. Disponível em: <http://www.sopterj.com.br>. Acesso em: 08/03/2021.

FREITAS, M. A. B. “O Instituto Insikiran da Universidade Federal de Roraima: trajetória das políticas para a educação superior indígena”. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, vol. 92, n. 232, 2011.

G1. Globo. “Casos de coronavírus no Brasil em 31 de março”. O Globo [31/03/2020]. Disponível em: <https://g1.globo.com>. Acesso em: 08/03/2021.

GALDINO, L. COVID 19 - Proposta metodológica de mapeamento, monitoramento e ações para Roraima. Boa Vista: LAPLAC/UERR, 2020.

GARCIA, J. V.; MACHADO, T.; ZERO, M. A. “O papel do docente na educação de jovens e adultos”. Revista Científica de Letras, vol. 9, n. 1, 2013.

GARNICA, T. P. B. Representações sociais de professores sobre as "Dificuldades de Aprendizagem": efeitos de um processo de intervenção (Tese de Doutorado em Educação). São Paulo: UNICAMP, 2018.

GIL, A. C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. São Paulo: Editora Atlas, 2008.

GÓES, C. B.; CASSIANO, G. “O uso das Plataformas Digitais pelas IES no contexto de afastamento social pela Covid-19”. Folha de Rosto, vol. 6, n. 2, 2020.

GOMES, G. R. S. Projeto de vida: uma alternativa para se combater a evasão na educação de jovens e adultos – EJA (Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização em Educação na Diversidade e Cidadania - EJA). Brasília: UAB, 2010.

JANUÁRIO, G.; FREITAS, A. V.; LIMA, K. “Pesquisas e Documentos Curriculares no Âmbito da Educação Matemática de Jovens e Adultos”. Bolema: Boletim de Educação Matemática, vol. 28, n. 49, 2013.

LOPES, S. P.; SOUZA, L. S. EJA: uma educação possível ou mera utopia?. São Paulo: Editora Cereja, 2010.

MARANHÃO, R. A.; SENHORAS, E. M. “Pacote econômico governamental e o papel do BNDES na guerra contra o novo coronavírus”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 2, n. 4, 2020.

NAIFF, L. A. M.; SÁ, C. P.; NAIFF, D. G. M. “Exclusão social nas memórias autobiográficas de mães e filhas [CD-ROM]”. Anais da IV Jornada Internacional e II Conferência Brasileira Sobre Representações Sociais. João Pessoa: Editora da Universidade Federal da Paraíba, 2005.

NOGUEIRA, F. “Ensino remoto: o que aprendemos e o que pode mudar nas práticas e políticas públicas”. Portal Eletrônico Porvir, Inovações em Educação [2020]. Disponível em: <https://porvir.org>. Acesso em: 08/03/2021.

NOVO, B. N.; PINHEIRO; A. MOTA, A. R. “O professor de educação de jovens e adultos”. Revista Jus Navigandi [06/2019]. Disponível em: <https://jus.com.br>. Acesso em: 08/03/2021.

OLIVEIRA, C. “TIC’S na educação: a utilização das tecnologias da informação e comunicação na aprendizagem do aluno”. Pedagogia em Ação, vol. 7, n. 1, 2015.

PORCARO, R. C. “Os desafios enfrentados pelo educador de jovens e adultos no desenvolvimento de seu trabalho docente”. EccoS: Revista Científica, n. 25, 2011.

PRADO, M. E. B. B. Pedagogia de projeto, setembro, 2003. Disponível em: <http://webeduc.mec.gov.br>. Acesso em: 08/03/2021.

RAMOS, P.; RAMOS, M. M.; BUSNELLO, S. J. Manual prático de metodologia da pesquisa: artigo, resenha, projeto, TCC, monografia, dissertação e tese. Blumenau: Editora Acadêmica, 2005.

RANGEL, C.; FERREIRA, F. “O cotidiano dos alunos e da classe de EJA.” Revista Cientifica FAESA, vol. 1, n. 1, 2008.

SENHORAS, E. M. “COVID-19 e os padrões das relações nacionais e internacionais”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 3, n. 7, 2020.

SILVA, C. D. “O uso do Datashow na docência do ensino superior”. Texto Livre: Linguagem e Tecnologia, vol. 6, n. 1, 2013.

SOGLIA, I. S.; SANTOS, C. S. P. Educação de Jovens e Adultos: expectativas e dificuldades. São Paulo: S. E., 2010.

STINGHEN, R. S. Tecnologias na educação: Dificuldades encontradas para utilizá-la no ambiente escolar (Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização em Educação na Cultura Digital). Florianópolis: UFSC, 2016.

VIEIRA, M. F.; SILVA, C. M. S. “A Educação no contexto da pandemia de COVID-19: uma revisão sistemática de literatura”. Revista Brasileira de Informática na Educação, vol. 28, dezembro, 2020.

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.