CHILD PSYCHOLOGY: THE IMPORTANCE OF PLAY IN CHILD DEVELOPMENT
Main Article Content
Abstract
The main axis of this work discusses the theoretical basis of playing, reflecting on the problem about the violation of playing, with the objective of presenting what playing is. This paper analyzes the main concepts of child development highlight what is and how the structuring of child psychology occurs and identify desires and fantasies that children communicate through play, based on theorists and scholars in the field. This article was structured descriptive and bibliographic field research with a qualitative approach. The methodology made it possible to analyze several bibliographic sources through the use of hermeneutics as well as the data collections obtained from bibliographic research published in the following databases - Scielo and PEPSIC. The proposal of the work tends to contribute for the knowledge of professionals and academics in this area, bringing data that can support them in the face of something so neglected, the playing in childhood.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c). Conjuncture Bulletin (BOCA)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
ALENCAR, G. S. B. Ludicidade no Processo de Aprendizagem: relato de professores sobre o lúdico em sala de aula (Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação em Psicologia). João Pessoa: UFPB, 2016.
BARROS, N. C. C. Paisagens e Tempo na Amazônia Setentrional: estudo de ocupação pioneira na América do Sul. Recife: Editora da UFPE, 1995.
BRANCA, TARJA. “Filme/Documentário. Curso de extensão dia 2”. Canal Luana Calvetti [2020]. Disponível em: <https://www.youtube.com>. Acesso em: 15/03/2021.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília: Planalto, 1988. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br>. Acesso em: 15/03/2021.
BRASIL. Lei nº 13.257, de 8 de março de 2016. Brasília: Planalto, 2016. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br>. Acesso em: 15/03/2021.
BRASIL. Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Brasília: Planalto, 1990. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br>. Acesso em: 15/03/2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEF, 1998.
BRENTANI, A. V. M. et al. O impacto do desenvolvimento na primeira infância sobre a aprendizagem. Comitê Científico do Núcleo Ciência pela Infância. Brasília: MSD, 2014. Disponível em: <https://www.mds.gov.br>. Acesso em: 15/03/2021.
CARVALHO, M. C. A importância do brincar na construção de conhecimentos de crianças na pré-escola (Dissertação de Mestrado em Docência e Gestão da Educação). Porto: Universidade Fernando Pessoa, 2016.
CICCONE, S. D. Criatividade na obra de D. W. Winnicott (Dissertação de Mestrado em Psicologia). Campinas: PUC Campinas, 2013.
CRESPO, T. P. N. A importância do Brincar para o desenvolvimento da criança (Dissertação de Mestrado em Educação Pré-Escolar). Portalegre: Instituto Politécnico de Portalegre, 2016.
CUNHA, A. C. T. N.; SURDI, A. C.; MARQUES, D. A. P.; KUNZ, E.; MOREIRA, E. C. “Elementos da fenomenologia como uma das possibilidades de compreender o jogo como um movimento humano significativo”. Revista Portuguesa de Educação, vol. 31, n. 2, 2018.
DIAS, M. G. L. V. “O sintoma: de Freud e Lacan”. Psicologia em Estudo, vol. 11, n. 2, 2006.
FANTACHOLI, F. N. “O brincar na educação infantil: jogos, brinquedos e brincadeiras-um olhar psicopedagógico”. Revista Científica Aprender, vol. 5, n. 12, 2011.
FERREIRA, A. B. H. Dicionário da Língua Portuguesa. Curitiba: Editora Positivo, 2010.
JORNAL FOLHA DE BOA VISTA. Boa Vista 118 anos, em fatos e fotos. Boa Vista: Folha de Boa Vista, 2008.
FREUD, S. et al. O Estranho. Prabhat Prakashan, 1976.
FREUD, S. “O poeta e o fantasiar”. In: FREUD, S. Sigmund Freud: arte, literatura e os artistas. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2015.
FREUD, S. Além do Princípio do Prazer. São Paulo: L&PM, 1920.
FREUD, S. Paralisia Cerebral Infantil. Vienna: Editora Holder, 1897.
FREUD, S. Sobre Teorias Sexuais Infantis. Obras completas, vol. 9, 1908.
FURIA, F. “Brincar livre e sua importância no desenvolvimento infantil”. Canal Criar e Crescer [2016]. Disponível em: <https://www.youtube.com>. Acesso em: 10/09/2020.
G1. “Como Boa Vista se transformou na Capital da Primeira Infância. Por Prefeitura de Boa Vista, edição Especial Publicitário”. G1 Roraima [19/06/2019]. Disponível em: . Acesso em: 16/04/2021.
GIL, A. C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. São Paulo: Editora Atlas, 2008.
GIRARDI, A. M.; SILVA, C. F.; SOUZA, L. R. et al. “A importância do brincar no desenvolvimento da criança”. Revista de Ciências Humanas da UNIPAR - AKRÓPOLIS, vol. 12, n. 4, 2004.
IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. “População Estimada 2019 em Roraima”. Portal Eletrônico do IBGE [2019]. Disponível em: <http://www.ibge.gov.br>. Acesso em: 01/06/2019.
KISHIMOTO, T. M. (org.). Jogos, Brinquedo, Brincadeira e a Educação. São Paulo: Editora Cortez, 1993.
KISHIMOTO, T. M. (org.). O Brincar e suas Teorias. São Paulo: Editora Cengage Learning, 2002.
KLASSMANN, L. M. G. O lúdico no processo de aprendizagem de crianças da educação infantil (Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino). Paraná: UTFPR, 2013.
KLEIN, M. “Uma contribuição para a teoria da inibição intelectual”. International Journal of Psycho Analysis, vol. 12, 1931.
LEBOVICI, S.; DIATKINE, R. Significado e Função do Brinquedo na Criança. Porto Alegre: Editora Artes Médicas, 1988.
LOPES, J. T. C. Q. A formação docente nas políticas educacionais inclusivas - um desafio prático (Dissertação de Mestrado em Políticas Sociais). Rio de Janeiro: UENF, 2008.
LORO, A. R. A importância do brincar na educação infantil (Trabalho de Conclusão de Curso em Pedagogia). São Paulo: UNISALESIANO, 2016.
MAGALHÃES, D. Roraima Informações Históricas. Rio de Janeiro: Editora Graphos, 1986.
MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de Metodologia Científica. São Paulo: Editora Atlas, 2003.
MOCCI, M. H. A Poesia Infantil Brasileira: recorrência de temas e formas (Tese de Doutorado em Letras). Maringá: UEM, 2015.
MORAES, I. M. A Pedagogia do Brincar: intercessões da ludicidade e da Psicomotricidade para o desenvolvimento infantil (Dissertação de Mestrado em Educação). São Paulo: UNISAL, 2012.
NAVARRO, M. S. “O brincar na educação infantil”. Anais do IX Congresso Nacional de Educação - EDUCERE. Curitiba: PUC-PR, 2009.
OLIVEIRA, D. M.; FULGENCIO, L. P. “Contribuições para o estudo da adolescência sob a ótica de Winnicott para a Educação”. Psicologia em Revista, vol. 16, n. 1, 2010.
PAVANI, J. D.; MOURA, G. Panorama Fotográfico, Urbanístico e Arquitetônico de Boa Vista. Brasília: Gráfica Coronário, 2006.
PINTO, G. R.; LIMA, R. C. V. O Desenvolvimento da Criança. Belo Horizonte: Editora da FAPI, 2003.
RAPS. Rede de Ação Política pela Sustentabilidade. “Guia Temático: Atenção dos municípios com a primeira infância”. Portal Eletrônico da RAPS [2020]. Disponível em: <https://www.raps.org.br>. Acesso em: 16/04/2021.
RAYANE, D. B.; SOUSA, D. H. A. V. de. “Privação afetiva e suas consequências na primeira infância: um estudo de caso”. Revista Inter Scientia, vol. 6, n. 2, 2018.
REDIN, E.O Espaço e o Tempo da Criança. Porto Alegre: Editora Mediação, 2000.
RIBEIRO, W. C. Geografia Política da Água. São Paulo: Editora Annablume, 2008.
ROUDINESCO, E.; BRAY, B. T. Jacques Lacan. New York: Columbia University Press, 1997.
SANDER, C.; WANKLER, F. L..; EVANGELISTA, R. A. O.; SANTOS, M. L.; FERNANDEZ, O. V. Q. “Intervenções antrópicas em canais fluviais em áreas urbanizadas: rede de drenagem do igarapé Caranã, Boa Vista – RR”. Acta Geográfica, vol. 6, n. 12, 2012.
SANTOS, M. P. S. (org.) Brinquedoteca: a criança, o adulto e o lúdico. Petrópolis: Editora Vozes, 2001.
SANTOS, S. A. A experiência lúdica na perspectiva do desenvolvimento motor na educação infantil (Trabalho de Conclusão de Curso em Educação Física). Brasília: EAD/UnB, 2014.
SANTOS, S. C. A importância do lúdico no processo de ensino aprendizagem (Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização em Gestão Educacional). Santa Maria: EaD/UFSM, 2010.
SILVA, F. F. A vivência lúdica na prática da Educação Infantil: dificuldades e possibilidades expressas no corpo da professora (Dissertação de Mestrado em Educação - Processos Socioeducativos e Práticas Escolares). São João del-Rei: UFSJ, 2011.
STAEVIE, P. M. “Expansão urbana e exclusão social em Boa Vista – Roraima”. Revista de Arquitetura e Urbanismo - Oculum Ensaios, n. 13, 2011.
VYGOTSKY, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, Desenvolvimento e Aprendizagem. São Paulo: Editora Ícone, 2006.
WINNICOTT, D. W. O Brincar e a Realidade. Rio de Janeiro: Editora IMAGO, 1975.
WINNICOTT, D. W. Primeiras Experiências de Independência. Rio de Janeiro: Editora Zahar, 1982.
WINNICOTT, D. W. Privação e Delinquência. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2005.
WINNICOTT, D. W. Tudo Começa em Casa. São Paulo: Editora Martins Fontes, 1999.