THE UNLEASHING OF ANXIETY AND DEPRESSION IN THE ACADEMIC SCOPE: A LITERATURE REVIEW
Main Article Content
Abstract
The aim of this study is to identify possible correlations between anxiety and depression among university students, based on what the scientific literature indicates. To this end, a review of the literature published between 2011 and 2021, available in the Scientific Electronic Library Online (SCIELO) databases was carried out; Psychology Electronic Journals (PEPSIC); Virtual Health Library (BVS) and Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES). The results indicate that the university context presents risk factors for triggering anxiety and depression, interfering with the student's health and academic performance. It is concluded that university students go through several processes when entering higher education, such as a new teaching-learning routine, new bonds, difficulties in adapting to the environment, extensive course hours, thus, the need is perceptible of having an imposition of reception centers for these groups.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c). Conjuncture Bulletin (BOCA)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
ALVES, T. C. T. F. “Depressão e Ansiedade entre Estudantes da Área de Saúde”. Revista de Medicina, vol. 93, n. 3, setembro, 2014.
APA - American Psychiatric Association. Manual Diagnóstico e Estatístico de Transtornos Mentais: DSM-5. Porto Alegre: Artmed, 2014.
ARINO, D. O.; BARDAGI, M. P. “Relação entre Fatores Acadêmicos e a Saúde Mental de Estudantes Universitários”. Revista Psicologia em Pesquisa, vol. 12, n. 3, dezembro, 2018.
CARDELLA, B. H. P. “Ajustamento Criativo e Hierarquia de Valores ou Necessidades”. In: FRAZÃO, L. M.; FUKUMITSU, K. O. (orgs.). Gestalt-Terapia: Conceitos Fundamentais. São Paulo: Summus, 2014.
COHEN, E. B.; COSTA, A. R. L.; AMBIEL, R. A. M. “Relação entre Sintomas Depressivos e Esperança Cognitiva em Universitários”. Revista de Psicologia da IMED, vol. 11, n. 2, dezembro, 2019.
COSTA, K. M. V. et al. “Ansiedade em Universitários na Área da Saúde”. Anais do II Congresso Brasileiro das Ciências da Saúde. Campina Grande: UEPB, 2017.
COULON, A. A Condição de Estudante: A Entrada na Vida Universitária. Salvador: EDUFBA, 2008.
EL MANN, A. M. S. “Gestalt-Terapia e Síndrome do Pânico: Uma Relação”. IGT Rede, vol. 10, n. 18, junho, 2013.
ETAPECHUSK, J.; FERNANDES, L. R. S. “Depressão sob o Olhar Gestáltico”. Revista Luso-Brasileira de Psicologia, fevereiro, 2018.
GODOY, A. S. “Pesquisa Qualitativa: Tipos Fundamentais”. Revista de Administração de Empresas, vol. 26, n. 2, agosto, 1995.
LIMA, P. V. A. “Autorregulação Organísmica e Homeostase”. In: FRAZÃO, L. M.; FUKUMITSU, K. O. (orgs.). Gestalt-Terapia: Conceitos Fundamentais. São Paulo: Summus, 2014.
MALTONI, J.; DE CAMARGO PALMA, P.; NEUFELD, C. B. “Sintomas Ansiosos e Depressivos em Universitários Brasileiros”. Revista Psico, vol. 50, n. 1, maio, 2019.
MENDES, K. D. S.; SILVEIRA, R. C. C. P.; GALVÃO, C. M. “Revisão Integrativa: Método de Pesquisa para a Incorporação de Evidências na Saúde e na Enfermagem”. Texto & Contexto – Enfermagem, vol. 17, n. 4, dezembro, 2008.
OLIVEIRA, M. I. S. “Intervenção Cognitivo-Comportamental em Transtorno de Ansiedade: Relato de Caso”. Revista Brasileira de Terapias Cognitivas, vol. 7, n. 1, junho, 2011.
PACHANE, G. G. “A experiência universitária e sua contribuição ao desenvolvimento pessoal do aluno”. In: MERCURI, E.; POLYDORO, S. A. J. (orgs.). Estudante Universitário: Características e Experiências de Formação. Taubaté: Cabral, 2003.
PEREIRA, J. M. Uso de Substâncias Psicoativas e Outros Fatores Associados aos Sintomas de Transtornos de Ansiedade e Depressão (Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação em Nutrição). Ouro Preto: UFOP, 2019.
RIBEIRO. Jorge Ponciano. Gestalt-Terapia: Refazendo um Caminho. São Paulo: Editora Summus, 2012.
SANTIAGO, A.; HOLANDA, A. F. “Fenomenologia da Depressão: Uma Análise da Produção Acadêmica Brasileira”. Revista da Abordagem Gestáltica, vol. 19, n. 1, julho, 2013.
SANTOS, L. P.; DE FREITAS FARIA, L. A. “Ansiedade e Gestalt-Terapia”. Revista da Abordagem Gestáltica, vol. 12, n. 1, junho, 2006.
SILVA, L. S. C. Jovens Universitários e sua Relação com o Saber (Dissertação de Mestrado em Psicologia). Salvador: UFBA, 2013.
YANO, L. P. “A Clínica em Gestalt-Terapia: A Gestalt dos Atendimentos nos Transtornos Depressivos”. Revista NUFEN: Phenomenology and Interdisciplinarity, vol. 7, n. 1, junho, 2015.