EDUCADORES FRENTE À PANDEMIA: DILEMAS E INTERVENÇÕES ALTERNATIVAS PARA COORDENADORES E DOCENTES

Main Article Content

Lorena Silva e Silva Faustino
Tulio Faustino Rodrigues Silva e Silva

Abstract

Considering the incessant restrictive measures, added to the social isolation for an indefinite period, and the absence of convictions about the origin and reflexes of COVID-19, debates in the educational scenario have been intensified. Thus, the present investigation aims to address, in general, the dilemmas experienced by Brazilian educators, school managers and teachers, in the face of the pandemic situation, in view of the instability and uncertainties of eventual return to face-to-face classes. Furthermore, in a specific way, alternative actions are presented to solve the most serious problems and difficulties in the scope of the continuation of pedagogical activities, as well as the role of the teacher and his relationship with school coordinators and managers in this very unusual moment.

Article Details

How to Cite
FAUSTINO, L. S. e S. .; SILVA, T. F. R. S. e . EDUCADORES FRENTE À PANDEMIA: DILEMAS E INTERVENÇÕES ALTERNATIVAS PARA COORDENADORES E DOCENTES. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 3, n. 7, p. 53–64, 2020. DOI: 10.5281/zenodo.3907086. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/99. Acesso em: 18 may. 2024.
Section
Articles

References

BACHMAN, L. F. “A habilidade comunicativa de linguagem”. Linguagem e ensino, vol. 6, n. 1, 2003.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em: 20/06/2020.

COELHO, M. “Por uma Educação sem Fronteiras e em Tempos de Pandemia-Democrática, Pública e de Qualidade”. Journal of Social Pedagogy, vol. 9, n. 1, 2020.

COUTO, E. S.; COUTO, E. S.; CRUZ, I. M. P. “#fiqueemcasa: educação na pandemia da COVID-19”. Interfaces Científicas-Educação, vol. 8, n. 3, 2020.

FREIRE, P. Educação e mudança. 30ª edição. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 2007.

GOHN, M. G. “Educação não formal: Direitos e aprendizagens dos cidadãos (ãs) em tempos do coronavírus”. Humanidades & Inovação, vol. 7, n. 7, 2020.

G1. “Escolas particulares de educação infantile em BH fecham as portas por causa da pandemia”. G1 [04/06/2020]. Disponível em: <https://g1.globo.com>. Acesso em: 24/06/2020.

KRAMSCH, C. “From language proficiency to interactional competence”. The Modern Language Journal, vol. 70, n. 4, 1986.

LÜCK, H. Concepções e processos democráticos de gestão educacional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2006.

LIMA, P. G.; SANTOS, S. M. “O coordenador pedagógico na educação básica: desafios e perspectivas”. Educere et educare, vol. 2, n. 4, 2007.

MOGARRO, M. J. “Arquivos e educação: a construção da memória educativa”. Revista Brasileira de História da Educação, vol. 5, n. 2, 2005.

NASCIMENTO, V.; CHIUSOLI, C. L. “O papel do gestor escolar: estudo de caso sobre os desafios da educação pública”. Revista on line de Política e Gestão Educacional, vol. 23, n. 2, 2019.

NÓVOA, A et al. Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1997.

OLIVEIRA, A. K. S. et al. “Gestão, Coordenação e Orientação Educacional: trabalho integrado para o bom funcionamento da escola”. Revista Pesquisa & Criação, vol. 10, n. 1, 2011.

OLIVEIRA, H. V.; SOUZA, F. S. “Do conteúdo programático ao sistema de avaliação: reflexões educacionais em tempos de pandemia (COVID-19)”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 2, n. 5, 2020.

ORNELL, F.et al. “Pandemia de medo e COVID-19: impacto na saúde mental e possíveis estratégicas”. Debates in Psychiatry, ahead of print, 2020.

PLACCO, V. M. N. S.; SOUZA, V. L. T.; ALMEIDA, L. R. “O coordenador pedagógico: aportes à proposição de políticas públicas”. Caderno de Pesquisas, vol. 42, n. 147, 2012.

QUINZANI, M. A. D. “O avanço da pobreza e da desigualdade social como efeitos da crise da COVID-19 e o estado de bem-estar social”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 2, n. 6, 2020.

ROLLA, L. C. S. et al. Liderança educacional: um desafio para o supervisor escolar (Dissertação de Mestrado em Educação). Porto Alegre: PUC-RS, 2006.

SANTOS, M. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. Rio de Janeiro: Record, 2008.

SENHORAS, E. M. “Coronavírus e Educação: Análise dos Impactos Assimétricos”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 2, n. 5, 2020.

SCHMIDT, B. et al. “Impactos na Saúde Mental e Intervenções Psicológicas Diante da Pandemia do Novo Coronavírus (COVID-19)”. Scielo Preprints [2020]. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.58>. Acesso em: 20/06/2020.

SILVA, L. P. “A utilização de recursos tecnológicos no Ensino Superior”. Revista Olhar Científico, vol. 1, n. 2, 2010.

SILVEIRA, A. S.; ARAÚJO NETO, A. B.; OLIVEIRA, L. M. S. “Processo ensino aprendizagem na educação infantil em tempos de pandemia e isolamento”. Ciência Contemporânea, vol. 1, n. 6, 2020.

TVBrasil. “A educação em meio à pandemia: realidade e desafios”. TVBrasil [14/04/2020]. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=BXWv-ZD0CGU>. Acesso em: 05/06/2020.

UNESCO – United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. “COVID-19 Educational Disruption and Response”. UNESCO [2020]. Disponível em: <https://en.unesco.org/covid19/educationresponse>. Acesso em 24/06/2020.

VASCONCELLOS, C. S. Coordenação do trabalho pedagógico: do projeto político-pedagógico ao cotidiano da sala de aula. São Paulo: Libertad, 2006.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.