BEING A TEACHER IN TIMES OF PANDEMIC: AUTOBIOGRAPHIC NARRATIVES IN INCLUSIVE EDUCATIONAL CONTEXTS

Main Article Content

Leiva Ayres do Prado
Juliana de Lourdes Temitski
Marisa Aparecida de Oliveira
Khaled Omar Mohamad El Tassa
Gilmar de Carvalho Cruz

Abstract

Due to the Covid-19 pandemic, the entire society needed to reorganize itself, including the educational system, with the adoption of different instructions to continue the teaching and learning process. Education started to be carried out through remote classes, with the potential use of the internet and the various Information and Communication Technology tools (ICT). There were also many changes in Special Education, there was difficulty in accessing information, as this came later than the information intended for education in regular education. It is in this context that the present study aims to discuss the confrontations in education in the pandemic period. The research is autobiographical and brings the narratives of teachers from the discipline of History, the Multifunctional Resources Room and Pedagogical Guidance. The analysis of the narratives points to different views and perceptions of teachers that become congruent in the educational context.

Article Details

How to Cite
PRADO, L. A. do .; TEMITSKI, J. de L. .; OLIVEIRA, M. A. de .; EL TASSA, K. O. M. .; CRUZ, G. de C. . BEING A TEACHER IN TIMES OF PANDEMIC: AUTOBIOGRAPHIC NARRATIVES IN INCLUSIVE EDUCATIONAL CONTEXTS. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 8, n. 23, p. 51–64, 2021. DOI: 10.5281/zenodo.5613274. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/489. Acesso em: 3 jul. 2024.
Section
Articles

References

ALMEIDA, C. E. M. “Educação Especial na formação de professores das Universidades do Mato Grosso do Sul”. UniRevista, vol. 1, n. 2, 2006.

ARANHA, M. S. F. Projeto Escola Viva. Garantindo o acesso e permanência de todos os alunos na escola: alunos com necessidades educacionais especiais. Brasília: Ministério da Educação, 2005.

CRUZ, G. C.; GLAT, R. “Educação inclusiva: desafio, descuido e responsabilidade de cursos de licenciatura”. Educar em Revista, n. 52, abril/junho, 2014.

FERRACINI, B. G. “A formação de professores na perspectiva da educação inclusiva: Análise dos cursos de pedagogia da UNESP”. Anais do XI Congresso Nacional de Educação. Curitiba: PUCPR, 2013.

GALLO, S. “Em torno de uma educação menor”. Educação & Realidade, vol. 27, n. 2, 2002.

LIMA, F. V. et al. “Educação não presencial na EJA do Paraná em tempos de pandemia: uma proposta possível?”. Revista Interações, vol. 16, n. 54, 2020.

LIMA, F. V. et al. “Propostas metodológicas para trabalhar as dificuldades dos alunos com transtornos funcionais específicos”. In: PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Os Desafios da Escola Pública Paranaense na Perspectiva do Professor PDE: Produção Didático-pedagógica, vol. 2. Curitiba: SEED/PR, 2015.

MAINARDES, J. “Abordagem do Ciclo de Políticas: uma contribuição para a análise de políticas educacionais”. Educação & Sociedade, vol. 27, n. 94, 2006.

NASCIMENTO, F. L.; SENHORAS, E. M. Ensino na Pandemia de COVID-19. Boa Vista: Editora IOLE, 2021.

PASSEGI, M. C. et al. (orgs.). Pesquisa auto(biográfica) em educação: infâncias e adolescências em espaços escolares e não-escolares. Natal: EDUFRN, 2018.

PARANÁ. Secretaria da Educação e do Desporto. Instrução n. 09/2018 – SUED/SEED. Curitiba: SEED, 2018. Disponível em: <http://www.educacao.pr.gov.br>. Acesso em: 29/10/2021.

PARANÁ. Secretaria da Educação e do Desporto. Orientação n. 02/2020 – DPGE/SEED. Curitiba: SEED, 2020. Disponível em: <http://www.educacao.pr.gov.br>. Acesso em: 29/10/2021.

PARANÁ. Secretaria da Educação e do Desporto. Orientação n. 06/2020 – DPGE/SEED. Curitiba: SEED, 2020. Disponível em: <http://www.educacao.pr.gov.br>. Acesso em: 29/10/2021.

PARANÁ. Secretaria da Educação e do Desporto. Resolução n. 1.016/2020 – GS/SEED. Curitiba: SEED, 2020. Disponível em: <http://www.educacao.pr.gov.br>. Acesso em: 29/10/2021.

OLIVEIRA, NETA, A. S.; NASCIMENTO, R. M.; FALCÃO, G. M. B. “A educação dos estudantes com deficiência em tempos de pandemia de covid-19: a invisibilidade dos invisíveis”. Revista Interações, vol. 16, n. 54, 2020.

SENHORAS, E. M. “COVID-19 e os padrões das relações nacionais e internacionais”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 3, n. 7, 2020.

WIERCINSKI, G. Pesquisa auto-biográfica: uma introdução. Ijuí: Unijuí, 2014.