COVID-19 E INTERNACIONALIZAÇÃO EM CASA: POTENCIALIDADES PARA O PROCESSO DE ENSINO-APRENDIZAGEM NA EDUCAÇÃO SUPERIOR
Main Article Content
Abstract
The purpose of this article was reflected on the potentialities of internationalization at home for teaching-learning process in higher education in times of COVID-19 pandemic. For that, it reflects on the scenario of the knowledge society in the 21st century, as well as the implications caused by the pandemic on screen. It also analyzes how internationalization can contribute to better impact the training of university students, when thought of as a strategy articulated with the objectives of the curriculum. Finally, it reflects the (im)possibilities of the internationalization for the “new educational normality”.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c). Conjuncture Bulletin (BOCA)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
AQUINO, E. M. L. et al. “Medidas de distanciamento social no controle da pandemia de COVID-19: potenciais impactos e desafios no Brasil”. Ciência & Saúde Coletiva, vol. 25, n. 1, junho, 2020.
ARRUDA, E. P. “Educação Remota Emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19”. EmRede - Revista de Educação a Distância, vol. 7, n. 1, maio, 2020.
BACKES, L.; MANTOVANI, A. M.; BARCHINSKI, K. “Educação superior em espaços híbridos: a presença e a copresença no processo de cooperação”. Conjectura: Filosofia e Educação, vol. 22, n. 3, 2017.
BARANZELLI, C. “Modelo de internacionalização em casa – IaH”. In: MOROSINI, M. C. (org.). Guia para a internacionalização universitária. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2019.
FINARDI, K.; SANTOS, J.; GUIMARÃES, F. “A relação entre línguas estrangeiras e o processo de internacionalização: evidências da Coordenação de Letramento Internacional de uma Universidade Federal”. Interfaces Brasil/Canadá, vol. 16, n. 1, 2016.
MOROSINI, M. C. “Internacionalização do currículo: produção em organismos multilaterais”. Roteiro, vol. 42, n. 1, 2018.
MOROSINI, M. C.; NASCIMENTO, L. M. “Internacionalização da educação superior no Brasil: a produção recente em teses e dissertações”. Educação em Revista, vol. 33, abril, 2017.
RAMOS, M. Y. “Internacionalização da pós-graduação no Brasil: lógica e mecanismos”. Educação & Pesquisa, vol. 44, junho, 2018.
SANTOS, G. M. T. A qualidade da educação superior e a pedagogia universitária: um olhar sobre a docência. (Tese de Doutorado em Educação). Canoas: Universidade La Salle, 2018.
SANTOS, G. M. T. et al. “Educação superior: reflexões a partir do advento da pandemia da COVID-19”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 4, n. 10, 2020.
SANTOS, F. S.; ALMEIDA FILHO, N. A quarta missão da universidade: internacionalização universitária na sociedade do conhecimento. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2012.
SENHORAS, E. M. “COVID-19 e os padrões das relações nacionais e internacionais”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 3, n. 7, 2020.
SENHORAS, E. M. Estruturas de gestão estratégica da inovação em universidades brasileiras. Boa Vista: EdUFRR, 2014.