HOW PAULO FREIRE HELPS (ME) WORK AS A TRAINING TEACHER

Main Article Content

Ivan Fortunato

Abstract

This text, written in the form of an essay, seeks to weave together Teacher Education and Paulo Freire and Experience from the daily life as a teacher’s trainer. It is presented in three sections, one of which is focused on experience as an epistemological construct presenting an experience lived as a teacher’s trainer to be investigated. Another is focused in analyzing the effects of this experience and the third to discuss how this experience fits into teacher education as a practice, as a field of research and as public policy, including a return to Paulo Freire, who never stopped hoping for another education, therefore, another world.

Article Details

How to Cite
FORTUNATO, I. HOW PAULO FREIRE HELPS (ME) WORK AS A TRAINING TEACHER. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 13, n. 37, p. 168–183, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.7811322. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/1134. Acesso em: 20 may. 2024.
Section
Essays

References

ALVES, R. A alegria de ensinar. São Paulo: Editora ARS Poética, 1994.

BERNARDINO, F. M. A. et al. “Paulo Freire, pedagogia do oprimido e currículo”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 7, n. 20, 2021

BÉRUBÉ, M. “Experience”. In: BENNETT, T.; GROSSBERG, L.; MORRIS, M. (eds.) New keywords: a revised vocabulary of culture and society. Malden: Blackwell Publishing, 2005.

CARVALHO, O. O mínimo que você precisa saber para não ser um idiota. Rio de Janeiro: Editora Record, 2013.

CHOMSKY, N. O lucro ou as pessoas: neoliberalismo e ordem global. Rio de Janeiro: Editora Bertrand Brasil, 2002.

CORTINA, A. Aporofobia, a aversão ao pobre: um desafio para a democracia. São Paulo: Editora Contracorrente, 2020.

FORTUNATO, I. “2020 e a pandemia do ensino remoto”. Revista Online de Política e Gestão Educacional, vol. 25, n. 2, 2021.

FORTUNATO, I. “O relato de experiência como método de pesquisa educacional”. In: FORTUNATO, I.; SHIGUNOV NETO, A. (orgs.). Método(s) de pesquisa em educação. São Paulo: Editora Edições Hipótese, 2018.

FORTUNATO, I. Educação, escola, direitos humanos, sociedade... e docência: a autoformação alvitrada. Itapetininga: Editora Edições Hipótese, 2023.

FREIRE, P. “Carta de Paulo Freire aos professores”. Revista Estudos Avançados, vol. 15, n. 42, 2001.

FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1992.

FREIRE, P. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora da Unesp, 2000.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1987.

LAROSSA, J. “Notas sobre a experiência e o saber de experiência”. Revista Brasileira de Educação, n. 19, 2002.

LEFORT, C. “O que é Burocracia”. In: CARDOSO, F. H.; MARTINS, C. E. (orgs.). Política e Sociedade. São Paulo: Cia Editora Nacional, 1979.

NEILL, A. S. Um mestre contra o mundo: o fracasso que floriu numa nova escola. São Paulo: IBRASA, 1978.

PORTO, M. R. S.; FORTUNATO, I. “Educar com Freire: uma prática utópica”. Revista USP, n. 135, 2022.

RESENDE, N. S.; MELO, P. E. “Escola e Covid-19: contribuições do pensamento de Paulo Freire e do construcionismo social”. In: SENHORAS, E. M. (org.). Covid-19, pedagogia e o ambiente escolar. Boa Vista: Editora da UFRR, 2020.

RODRIGUEZ, M. E.; FORTUNATO, I. “Paulo Freire em la educación hoy, fascismo o paternalismo hipócrita; hablan las voces de Venezuela y Brasil”. Revista HISTEDBR On-line, vol. 22, 2022.

SANTOS, J. A. “Formação de professores: breve relação do conceito de diálogo de Paulo Freire com o dialogismo bakhtiniano”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 8, n. 28, 2022

SCHWARTZ, Y. “A Experiência é Formadora?”. Revista Educação e Realidade, vol. 35, n. 1, 2010.

SOUZA, J. “Prefácio: o remédio para o ódio contra os pobres”. In: CORTINA, A. (org.). Aporofobia, a aversão ao pobre: um desafio para a democracia. São Paulo: Editora Contracorrente, 2020.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.