LESSONS FROM LIVIA DE OLIVEIRA IN ORDER TO GEOGRAPH THE WORLD

Main Article Content

Ivan Fortunato

Abstract

This paper, written as an essay, is a tribute to Livia de Oliveira, as it aims to share a sample of her legacy. It is about demonstrating how her ideas of living in the world as a geographer is a possible, plural and sensitive way. The writing is in the first person, as its methodology is the affective memory of the moments lived with Livia during and after the period in which I was guiding her. This essay is presented through three questions: (I) Why honor her?; (II) What is honored?; and (III) How do I aim to honor her legacy? The last question is also the final section of the text, in which short- and long-term expectations are recorded on how to keep his legacy alive.

Article Details

How to Cite
FORTUNATO, I. LESSONS FROM LIVIA DE OLIVEIRA IN ORDER TO GEOGRAPH THE WORLD. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 14, n. 40, p. 220–232, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.7811037. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/1129. Acesso em: 20 may. 2024.
Section
Essays

References

AMORIM FILHO, O. B. “Livia de Oliveira: uma educadora explorando as fronteiras mais avançadas da geografia”. Geografia, vol. 31, n. 2, 2006.

BATISTA, B. N. et al. “Livia de Oliveira, um clássico”. Geographia Meridionalis, vol. 06, n. 1, 2021.

CUNHA, C. R.; FORTUNATO, I. “50 Anos dedicados à pedagogia Freinet: um encontro com Rosa Maria Whitaker Sampaio”. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, vol. 12, 2017.

DARDEL, E. O homem e a Terra: natureza da realidade geográfica. São Paulo: Editora Perspectiva, 2011.

DUBOS, R. Namorando a Terra. São Paulo: Editora Melhoramentos, 1981.

FORTUNATO, I. “50 anos sem Célestin Freinet, 500 anos de retrocesso das práticas escolares”. Journal for Educators, Teachers and Trainers, vol. 7, n. 1, 2016b.

FORTUNATO, I. “Lecciones de transmétodo: qué se puede aprender de Milagros Elena Rodríguez”. Entretextos: Revista de Estudios Interculturales desde Latinoamérica y el Caribe, vol. 16, n. 30, 2022.

FORTUNATO, I. “Lugarizar o lugar: a geograficidade no/do Pateo do Collegio”. Nadir: Revista Electrónica de Geografia Austral, vol. 8, n. 1, 2016c.

FORTUNATO, I. “O cortejo do lugar com Livia de Oliveira”. Revista Hipótese, vol. 2, n. 4, 2016a.

FORTUNATO, I. “Tornar-se professor: reflexões iniciais sobre um percurso paradoxal”. South American Journal of Basic Education, Technical and Technological, vol. 4, n. 1, 2017.

FORTUNATO, I. Educação, escola, direitos humanos, sociedade... e docência: a autoformação alvitrada. Itapetininga: Edições Hipótese, 2023.

FORTUNATO, I.; CAVALCANTE, T. V. “Dossiê – as Geografias que aprendemos: tributo à Livia de Oliveira”. Revista Hipótese, vol. 2, n. 4, 2016.

MARANDOLA JR. E.; GRATÃO, L. H. B. “Do sonho à memória: Livia de Oliveira e a geografia humanista no Brasil”. Geografia, vol. 12, n. 2, 2003.

OLIVEIRA, L. “O sentido de lugar”. In: MARANDOLA JUNIOR, E.; HOLZER, W.; OLIVEIRA, L. (orgs.). Qual o espaço do lugar?: geografia, epistemologia, fenomenologia. São Paulo: Editora Perspectiva, 2012.

OLIVEIRA, L. “Portal da Terra: o espaço e o lugar”. Geograficidade, vol. 10, n. 2, 2020.

PORTO, M. R. S.; FORTUNATO, I. “Educar com Freire: uma prática utópica”. Revista USP, n. 135, 2022.

RODRIGUEZ, M. E.; FORTUNATO, I. “Humberto Maturana e a humanidade na formação de professores: contribuições para um sentipensar na educação”. Temas em Educação e Saúde, vol. 17, 2021.