RURAL EDUCATION IN RORAINÓPOLIS (RR): PROPOSALS AND CHALLENGES IN PORTUGUESE LANGUAGE TEACHING

Main Article Content

Suziane da Silva Oliveira
Francisleile Lima Nascimento

Abstract

This article addresses the theme of education reflecting on rural education in the Municipality of Rorainópolis-RR. The research problem is to understand the difficulties faced by teachers in developing the teaching of the Portuguese language in the context of rural education. In this sense, the research aims to analyze the proposals and challenges in the teaching of the Portuguese language in rural education in the Municipality of Rorainópolis-RR. The research methodology starts with a literature review characterized by a bibliography and legal review of a descriptive and exploratory nature, followed by an experience report with an interview with the coordination of the field in the Municipality of Rorainópolis-RR, using a qualitative approach in which the analysis occurred through documents from the Education Secretariat of the Municipality of Rorainópolis-RR. The research shows that based on data from SEMED / Rorainópolis-RR and reports from the coordinators, what was found is that pedagogical works with an emphasis on textual genres and planning with sequences had more concretization (effects) in the early years. In part, due to the commitment of the teachers themselves and, in a way, to the lack of coordination at that level. Once, the accompaniments and charges of the pedagogical coordination intensify more to the first level, since it is the base of the rural education in the municipality, returning the concern to the result of Provinha Brasil, the National Literacy Assessment.

Article Details

How to Cite
OLIVEIRA, S. da S. .; NASCIMENTO, F. L. RURAL EDUCATION IN RORAINÓPOLIS (RR): PROPOSALS AND CHALLENGES IN PORTUGUESE LANGUAGE TEACHING. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 11, n. 33, p. 102–118, 2022. DOI: 10.5281/zenodo.7060049. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/743. Acesso em: 16 may. 2024.
Section
Articles

References

ANHAIA, E. M. Constituição do movimento de educação do campo na luta por políticas de educação (Dissertação de Mestrado em Educação). Florianópolis: UFSC, 2011.

ARROYO, M. G. “A educação básica e o movimento social do campo”. In: ARROYO, M. G., M. G.; CALDART, R. S.; MOLINA, M. C (orgs.). Por uma Educação do Campo. Petrópolis: Editora Vozes, 2008.

BRASIL. “Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas Escolas do Campo”. Resolução CNE/CEB n. 1 de 3 de abril de 2002. Brasília: MEC, 2002. Disponível em: <http://pronacampo.mec.gov.br>. Acesso em: 21/04/2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares de Língua Portuguesa - 1º e 2º ciclos. Brasília: MEC, 1997.

CALDART, R. S. “Educação do campo”. In: CALDRT, R. S. et al. (orgs.). Dicionário da Educação do Campo. São Paulo: Editora Expressão Popular, 2012.

GHEDIN, E. L. “Identidade Cultural e Ideologia Étnica: pressupostos para se pensar a educação e a identidade regional na Amazônia”. Revista e-Curriculum, vol. 10, n. 2004.

GHEDIN, E. L.; GONZAGA, A. M.; BORGES, H. S. (orgs.). Currículo e Práticas Pedagógicas. Rio de Janeiro: Editora MEMVAVMEM, 2006.

IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Cidades. Rio de Janeiro: IBGE, 2014. Disponível em: <http://www.cidades.ibge.gov.br˃. Acesso em: 22/06/2016.

INEP - Instituto de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo Básico. Rio de Janeiro: INEP, 2015. Disponível em: <http://portal.inep.gov.br˃. Acesso em: 16/06/2016.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Técnicas de Pesquisa. São Paulo: Editora Atlas, 2002.

MOLINA, M. C. Educação do Campo e Pesquisa: questões para reflexão. Brasília: Ministério do Desenvolvimento Agrário, 2006.

MOLINA, M. C. “Políticas públicas”. In: CALDART, R. (org.). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012.

RIBEIRO, M. “Verbete: educação rural”. In: CALDART, R. S. (org.). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro: Editora Expressão Popular, 2012.

RORAINÓPOLIS. “Lei do Município de Rorainópolis nº 001 de 04 fevereiro de 1997”. Portal Eletrônico da Prefeitura Municipal de Rorainópolis [1997]. Disponível em: <http://rorainopolis.rr.gov.br/legislação>. Acesso em: 24/04/2021.

RORAINÓPOLIS. “Plano Municipal de Educação /PME (decênio de 2015 a 2025)”. Portal Eletrônico da Prefeitura Municipal de Rorainópolis [2015-2025]. Disponível em: <http://rorainopolis.rr.gov.br/legislação>. Acesso em: 24/04/2021.

SEMED - Secretaria Municipal de Educação de Rorainópolis. “Base de dados escolar”. Portal Eletrônico da Prefeitura Municipal de Rorainópolis [2015]. Disponível em: <http://rorainopolis.rr.gov.br/secretaria>. Acesso em: 24/04/2021.

SEMED - Secretaria Municipal de Educação de Rorainópolis. “Base de dados escolar”. Portal Eletrônico da Prefeitura Municipal de Rorainópolis [2019]. Disponível em: <http://rorainopolis.rr.gov.br/secretaria>. Acesso em: 24/04/2021.

SOARES, E.; ALBUQUERQUE, M. B.; WANDERLEY, M. N. B. Educação do Campo: a escola do campo e a cultura do trabalho no mundo da infância e da adolescência em Pernambuco. Recife: Editora da UFPE, 2009.

SOUZA, M. A. “Educação do campo: políticas, práticas pedagógicas e produção científica”. Educação & Sociedade, vol. 29, n. 105, 2008.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>