INTERNATIONALIZATION: REFLECTIONS ON THE CONTEXT OF HIGHER EDUCATION IN THE 21ST CENTURY

Main Article Content

Betania Leite Ramalho
Guilherme Mendes Tomaz dos Santos
Jefferson Gustavo dos Santos Campos

Abstract

This study, of a bibliographic nature and with a qualitative approach, aims to reflect on the role of the internationalization of higher education today and its repercussions in the university context in the 21st century. To this end, we are guided by studies and documents of recognized importance, centered on the internationalization of higher education as a category of analysis to enhance the development of our reflections. The results pointed to a greater popularization of cross-border internationalization, in relation to integral (comprehensive), curriculum and at home. In this sense, our effort was purposeful, bringing recommendations for each axis of internationalization, as we believe that they can contribute to the expansion of the debate in higher education and to support projects beyond graduate studies.

Article Details

How to Cite
LEITE RAMALHO, B.; SANTOS, G. M. T. dos .; CAMPOS, J. G. dos S. . INTERNATIONALIZATION: REFLECTIONS ON THE CONTEXT OF HIGHER EDUCATION IN THE 21ST CENTURY. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 12, n. 34, p. 06–14, 2022. DOI: 10.5281/zenodo.7145582. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/720. Acesso em: 22 jul. 2024.
Section
Essays

References

ALTBACH, P. G.; KNIGHT, J. “The internationalization of higher education: motivations and realities”. Journal of Studies in International Education, vol. 11, n. 3, 2007.

BARANZELLI, C. “Modelo de internacionalização em casa – IaH”. In: MOROSINI, M. (org.). Guia para a internacionalização universitária. Porto Alegre: Editora da PUC-RS, 2019.

CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos quantitativo, qualitativo e misto. Porto Alegre: Artmed, 2010.

FINARDI, K.; SANTOS, J.; GUIMARÃES, F. “A relação entre línguas estrangeiras e o processo de internacionalização: evidências da Coordenação de Letramento Internacional de uma Universidade Federal”. Interfaces Brasil/Canadá, vol. 16, n. 1, 2016.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Editora Atlas, 2012.

KNIGHT, J. “Definição Atualizada de Internacionalização”. Educação Superior Internacional, n. 33, 2003.

MOROSINI, M. C. “Internacionalização do currículo: produção em organismos multilaterais”. Revista Roteiro, vol. 42, n. 1, 2018.

MOROSINI, M. C. Guia para a internacionalização universitária. Porto Alegre: Editora da PUC-RS, 2019.

PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas de pesquisa e do trabalho acadêmico. Novo Hamburgo: Editora da FEEVALE, 2013.

RAMALHO, B. L.; NUÑEZ, I. B. (orgs.). Formação, Representações e Saberes docentes: elementos para se pensar a profissionalização dos professores no século XXI. Campinas: Editora Mercado de Letras, 2014.

RAMALHO, B. L.; NUÑEZ, I. B.; GAUTHIER, C. Formar o Professor Profissionalizar o Ensino: perspectivas e desafios. Porto Alegre: Editora Sulina, 2003.

RAMOS, M. Y. “Internacionalização da pós-graduação no Brasil: lógica e mecanismos”. Revista Educação e Pesquisa, vol. 44, 2018.

SANTOS, F. S.; ALMEIDA FILHO, N. A quarta missão da universidade: internacionalização universitária na sociedade do conhecimento. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2012.

SANTOS, G. M. T. A qualidade da educação superior e a pedagogia universitária: um olhar sobre a docência (Tese de Doutorado em Educação). Canoas: UNILASALLE, 2018.

SANTOS, G. M. T.; REIS, J. P. C. “COVID-19 e internacionalização em casa: potencialidades para o processo de ensino-aprendizagem na educação superior”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 4, n. 11, 2020.

UNESCO - Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. Transformando nosso mundo: a Agenda 2030 para o Desenvolvimento Sustentável. Brasília: UNESCO, 2015.

UNESCO - Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. Educação para a cidadania global: tópicos e objetivos de aprendizagem, Brasília: UNESCO, 2016.

Most read articles by the same author(s)