INTERNATIONALIZATION IN BASIC EDUCATION: REFLECTIONS ON ACTIONS IN HIGH SCHOOL

Main Article Content

Júlio Paulo Cabral dos Reis
Guilherme Mendes Tomaz dos Santos

Abstract

This article investigated actions taken from or to internationalization in basic education, focusing on Brazilian secondary education. Thus, it sought to present them and how they are currently applied or developed at this level of education. Based on the bibliographic research, some of the actions were highlighted and we found that to develop internationalization in high school, for the time being, it does not diverge, totally from those used for higher education. Even though internationalization is present in official Brazilian documents for basic education – high school – this research did not find actions for/for internationalization carried out at the state and municipal levels. However, we found that many federal institutions, which offer secondary education, work with internationalization through academic mobility (input and output), extension workshops, internship, language center and even internationalization at home (IaH).

Article Details

How to Cite
REIS, J. P. C. dos .; SANTOS, G. M. T. dos . INTERNATIONALIZATION IN BASIC EDUCATION: REFLECTIONS ON ACTIONS IN HIGH SCHOOL. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 10, n. 28, p. 25–38, 2022. DOI: 10.5281/zenodo.6371527. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/595. Acesso em: 3 jul. 2024.
Section
Articles

References

ALTBACH, P. G.; KNIGHT, J. “The internationalization of higher education: motivations and realities”. Journal of Studies in International Education, vol. 11, n. 3/4, 2007.

BARANZELI, C. “Modelo de internacionalização em casa – IaH”. In: MOROSINI, M. (org.). Guia para internacionalização universitária. Porto Alegre: ediPUCRS, 2019.

BEZERRA, M. G. D. O processo de internacionalização da educação como fator estratégico de desenvolvimento institucional: um olhar sobre as ações de internacionalização desenvolvidas em instituições de ensino superior do Rio Grande do Norte na visão dos seus representantes (Dissertação de Mestrado Profissional em Administração). Natal: Universidade Potiguar, 2012.

BOSCHINI, F. F.; FISCHER, C. R.; BATISTA, S. S. S. “A internacionalização das instituições de educação profissional e tecnológica: o Instituto Federal de São Paulo”. Revista Brasileira de Educação Comparada, vol. 3, 2021.

CAVALCANTE, P. R. Faces do agir docente em projetos cooperativos de internacionalização: uma leitura interacionista sociodiscursiva de representações sobre políticas de idiomas estrangeiros no contexto dos Institutos Federais. (Tese de Doutorado em Linguística). João Pessoa: UFPB, 2016.

CHAGAS, E. L. T.; SALAZAR, D. M.; NETO, J. P. Q. “A formação humana integral nas diretrizes para a internacionalização no IFAM”. Educação Profissional e Tecnológica em Revista, vol. 4, n. especial, 2020.

CLEMENTE, F. A. S.; MOROSINI, M. C. “IAH: internacionalização e/ou interculturalidade at home?”. Linguagens, Educação e Sociedade, n. 47, 2021.

COELHO, I. M. W. S. “O centro de idiomas do instituto federal do amazonas e o processo de internacionalização: desafios e perspectivas futuras”. In: COELHO, I. M. W. S. (org.). A internacionalização da rede federal de educação profissional, científica e tecnológica: fundamentos, ações e perspectivas, vol. 1. Capinas: Editora Pontes, 2021.

CORRÊA, M.; ALMEIDA, A. J.; BORGES, L. L. “Internacionalização como caminho para equidade na educação. O caso LabTEC@ e a integração Brasil-Finlândia”. Proceeding of the FabLEARN Conference BRAZIL. São Paulo: FabLEARN, 2016.

COPIANO, G. A. B.; BATISTA, S. S. S. “Internacionalização e a educação profissional técnica de nível médio: estudo da parceria entre Ceeteps e o Icif”. Research, Society and Development, vol. 10, n. 2, 2021.

FERRARI, M. “A internacionalização dos institutos federais: um estudo sobre o acordo Brasil-Canadá”. Educação & Sociedade, vol. 36, n. 133, 2015.

FINARDI, K. R. PORCINO, M.C. “O papel do inglês na formação e na internacionalização da educação no Brasil”. Horizontes de linguística aplicada, vol. 14, n. 1, 2015.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2012.

GOMES, A. Mobilidade. Dicionário de Políticas Públicas, vol. 2. Belo Horizonte: EdUEMG, 2015.

KNIGHT, J. “Definição Atualizada de Internacionalização”. Educação Superior Internacional, n. 33, março, 2003.

MOROSINI, M. C. “Internacionalização do currículo: produção em organismos multilaterais”. Roteiro, vol. 42, n. 1, 2018.

MOROSINI, M. C.; NASCIMENTO, L. M. “Internacionalização da educação superior no Brasil: a produção recente em teses e dissertações”. Educação em Revista, vol. 33, e155071, 2017.

NEUBERGER, G. SCHWARZ, M. M. “O programa oficinas permanentes de cultura: incentivando a internacionalização cultural através da extensão”. Anais do 35º Seminário de Extensão Universitária da Região Sul. Foz do Iguaçu: UNILA, 2017.

PANIAGO, M. B.; VIEIRA, A. A. S. “Para além das fronteiras: a internacionalização no Instituto Federal de Mato Grosso do Sul”. Anais do VII Congresso Nacional de Educação. Maceió: CONEDU, 2020.

SANTOS, M. O processo de internacionalização no ensino técnico de nível médio: o estudo de caso do Centro Paula Souza e do Senai-SP (Dissertação de Mestrado em Administração). Salvador: UFBA, 2015.

SANTOS, G. M. T. “A pesquisa bibliográfica como procedimento técnico para a investigação acadêmico-científica”. In: MOREIRA, L. C. V.; MENEGAT, J. (orgs.). Métodos e técnicas de pesquisas científicas. São Paulo: Dialética, 2021.

SANTOS, G. M. T.; REIS, J. P. C. “COVID-19 e internacionalização em casa: potencialidades para o processo de ensino-aprendizagem na educação superior”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 4, n. 11, 2020.

SANTOS, P. K.; MOROSINI, M. C. “A mobilidade de estrangeiros como desafio/ferramenta à Internacionalização em Casa - IAH: Desafios e Perspectivas da Internacionalização das Universidades Brasileiras”. In: BRITO, R. O. Internacionalização da educação básica e superior: desafios - perspectivas – experiências. Brasília: UNESCO, 2020.

THIESEN, J. S. Currículo e internacionalização na educação básica. São Paulo: Pimenta Cultural, 2021.

THIESEN, J. S. “Políticas curriculares, Educação Básica brasileira, internacionalização: aproximações e convergências discursivas”. Educação e Pesquisa, vol. 45, 2019.

Most read articles by the same author(s)