INTERNATIONALIZATION AT HOME: CONCEPTIONS OF SERVANTS OF A FEDERAL EDUCATIONAL INSTITUTION IN MINAS GERAIS, BRAZIL

Main Article Content

Guilherme Mendes Tomaz dos Santos
Júlio Paulo Cabral dos Reis
Maria Aparecida de Oliveira Lopes

Abstract

This study analyzes the conceptions of public servants of a Federal Teaching Institution of Minas Gerais on the theme of internationalization at home (IaH). It reflects on the potentialities and characteristics of IaH for the educational context and brings to light elements that these servers understand as akin to IaH. In addition, this study shows the need to further explore the subject at hand in the context of basic education as an attempt to introduce IaH as a formative attitude in the academic-professional practice of the institution and servers here analyzed.

Article Details

How to Cite
SANTOS, G. M. T. dos .; REIS, J. P. C. dos .; LOPES, M. A. de O. . INTERNATIONALIZATION AT HOME: CONCEPTIONS OF SERVANTS OF A FEDERAL EDUCATIONAL INSTITUTION IN MINAS GERAIS, BRAZIL. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 9, n. 25, p. 92–100, 2022. DOI: 10.5281/zenodo.5914683. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/554. Acesso em: 3 jul. 2024.
Section
Articles

References

ALTBACH, P. G.; KNIGHT, J. “The internationalization of higher education: motivations and realities”. Journal of Studies in International Education, vol. 11, n. 3/4, Fall/Winter, 2007.

BARANZELLI, C. “Modelo de internacionalização em casa – IaH”. In: MOROSINI, M. C. (org.). Guia para a internacionalização universitária. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2019.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

CLEMENTE, F. A. S.; MOROSINI, M. C. “IAH: internacionalização e/ou interculturalidade at home?”. Linguagens, Educação e Sociedade, n. 47, 2021.

CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos quantitativo, qualitativo e misto. Porto Alegre: Artmed, 2010.

FINARDI, K.; SANTOS, J.; GUIMARÃES, F. “A relação entre línguas estrangeiras e o processo de internacionalização: evidências da Coordenação de Letramento Internacional de uma Universidade Federal”. Interfaces Brasil/Canadá, vol. 16, n. 1, 2016.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2012.

KNIGHT, J. “Definição Atualizada de Internacionalização”. Educação Superior Internacional, n. 33, março, 2003.

MOROSINI, M. C. “Internacionalização do currículo: produção em organismos multilaterais”. Roteiro, vol. 42, n. 1, 2018.

MOROSINI, M. C.; NASCIMENTO, L. M. “Internacionalização da educação superior no Brasil: a produção recente em teses e dissertações”. Educação em Revista, vol. 33, e155071, 2017.

SANTOS, F. S.; ALMEIDA FILHO, N. A quarta missão da universidade: internacionalização universitária na sociedade do conhecimento. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2012.

SANTOS, G. M. T. “Internacionalização em casa: reflexões para o contexto da educação matemática em tempos de pandemia da COVID-19”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 5, n. 14, 2021.

SANTOS, G. M. T.; REIS, J. P. C. “COVID-19 e internacionalização em casa: potencialidades para o processo de ensino-aprendizagem na educação superior”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 4, n. 11, 2020.

SANTOS, P. K.; MOROSINI, M. C. “A mobilidade de estrangeiros como desafio/ferramenta à Internacionalização em Casa - IAH: Desafios e Perspectivas da Internacionalização das Universidades Brasileiras”. In: BRITO, R. O. Internacionalização da educação básica e superior: desafios - perspectivas – experiências. Brasília: UNESCO, 2020.

SILVA, T. T. Documentos de Identidade: uma introdução as teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman, 2001.

Most read articles by the same author(s)