ESTÁGIO SUPERVISIONADO EM EDUCAÇÃO NO CONTEXTO DA PANDEMIA DA COVID-19

Main Article Content

Natália Kneipp Ribeiro Gonçalves
Wagner Feitosa Avelino

Abstract

In view of the context of the pandemic, caused by the new coronavirus (SARS-CoV-2), the education systems have received numerous ordinances, regulations and laws to minimize the impacts with respect to educational issues. Because, with social isolation, a new perspective of remote education was presented to continue the quality of teaching and teacher training. In fact, the supervised internship allows the future teacher to reflect on his performance in the work environment, by relating the theory and practice, so important in the quality of teaching. This research aims to analyze educational questions about the supervised internship in undergraduate courses in the context of COVID-19. As a method, we used the literature review through documents approved by the federal, state and municipal authorities in 2020, in addition to authors who discuss the theme of teacher training, supervised internship and digital platforms, to understand the current educational conjecture. After analyzing the texts, it was noticed that those responsible have been concerned with the continuity of the quality of education in the country. It is well known that the use of technological tools has not been given due attention in previous years and that it represents a fundamental topic to be considered by public educational policies.

Article Details

How to Cite
GONÇALVES, N. K. R. .; AVELINO, W. F. . ESTÁGIO SUPERVISIONADO EM EDUCAÇÃO NO CONTEXTO DA PANDEMIA DA COVID-19. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 4, n. 10, p. 41–53, 2020. DOI: 10.5281/zenodo.4022983 . Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/47. Acesso em: 10 apr. 2025.
Section
Articles

References

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br>. Acesso em: 22/06/2020.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 1988.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Disponível em:. Acesso em: 10/09/2020.

BRASIL. Lei nº 11.788, de 25 de setembro de 2008. Disponível em:. Acesso em: 10/09/2020.

BRASIL. Lei Orgânica do Ensino Industrial, de 30 de janeiro de 1942. Disponível em: <http://www010.dataprev.gov.br/sislex/paginas/24/1942/4073.htm> Acesso em: 18/06/2020.

BRASIL. Medida Provisória nº 934, de 1 de abril de 2020. Disponível em:. Acesso em: 10/09/2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Parecer CNE/CP nº 5 de 28 de abril de 2020b. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br>. Acesso em: 05/07/2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Parecer do CNE/CP nº. 009 de 08 de maio de 2001. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br>. Acesso em: 05/07/2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020c. Disponível em: <http://www.in.gov.br>. Acesso em: 05/08/2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 345, de 19 de março de 2020d. Disponível em: <https://www.legisweb.com.br> Acesso em: 15/08/2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 356, de 20 de março de 2020e. Disponível em: <https://www.legisweb.com.br> Acesso em: 15/08/2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CP nº 1, de 18 de fevereiro de 2002. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br>. Acesso em: 05/07/2020.

BRASIL. Ministério da Saúde. COVID-19 no Brasil, dados de 17 de agosto de 2020f. Disponível em: <http://susanalitico.saude.gov.br>. Acesso em: 17/08/2020.

BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria nº 188, de 3 de fevereiro de 2020. Disponível em: <http://www.in.gov.br>. Acesso em: 16/08/2020.

COSTA, I. Novas tecnologias e aprendizagem. 2ª edição. Rio de Janeiro. Wak Editora, 2014.

IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. O uso de internet, televisão e celular no Brasil. Rio de Janeiro: IBGE, 2018. Disponível em: <https://educa.ibge.gov.br>. Acesso em: 14/08/2020.

IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez, 2014.

LÉVY, P. Cibercultura. 1ª edição. São Paulo. Editora 34, 1999.

MAFUANI, F. Estágio e sua importância para a formação do universitário. Bauru: Instituto de Ensino Superior de Bauru, 2011.

MORAN, J. M. et al. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 21ª edição. Campinas: Papirus, 2013.

OLIVEIRA, H. V; SOUZA, F. S. “Do conteúdo programático ao sistema de avaliação: reflexões educacionais em tempos de pandemia (COVID-19)”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 2, n. 5, 2020.

OLIVEIRA, S. R.; DELUCA, G. “Aprender e ensinar: o dueto do estágio docente”. Cadernos EBAPE.BR, vol. 15, n. 4, 2017.

PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência. São Paulo: Editora Cortez, 2012.

SENHORAS, E. M. “A pandemia do novo coronavírus no contexto da cultura pop zumbi”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 1, n. 3, 2020.

SILVA, W. R. “Estudos do Letramento do professor e formação inicial nos estágios supervisionados das licenciaturas”. In: SILVA, W. R. (org.). Letramento do professor em formação inicial: interdisciplinaridade no estágio supervisionado da licenciatura. São Paulo: Pontes Editores, 2012,

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Editora Vozes, 2005.

UNESCO - Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. “Educação: da interrupção à recuperação”. UNESCO [2020]. Disponível em: <https://pt.unesco.org/covid19/educationresponse>. Acesso em: 17/08/2020.