WHEN GEOGRAPHY MAKES HISTORY: MEMORIES OF GEOGRAPHY TEACHERS AND THEIR TEACHING

Main Article Content

Victor Hugo Nedel Oliveira
Gabriela Borba Bispo dos Santos

Abstract

The topic of teacher training is highlighted in academic production, becoming significant in research on professionals and processes involved in education. The purpose of this text is to present an analysis of categories created from the narratives of Geography teachers from a Brazilian public education institution. In order to do so, structured interviews were carried out with Geography teachers who passed through the institution. From the content of the interviews, analytical categories were chosen, which are described throughout the text. The research results reveal that project pedagogy linked to interdisciplinary work are relevant pedagogical practices. Field trips play an important role in the teaching of Geography. Studying, learning and teaching are fundamental to the teaching profession. In this way, it is understood that studies on teacher training and identity point to the processes and trajectories that mobilized the subjects to enter teaching, and it is also possible to draw panoramas and reflections for the field of education and teaching of Geography.

Article Details

How to Cite
NEDEL OLIVEIRA, V. H.; SANTOS, G. B. B. dos. WHEN GEOGRAPHY MAKES HISTORY: MEMORIES OF GEOGRAPHY TEACHERS AND THEIR TEACHING. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 11, n. 33, p. 64–74, 2022. DOI: 10.5281/zenodo.7059761. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/709. Acesso em: 21 may. 2024.
Section
Articles

References

BARDAN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2004.

BAUMAN, Z. Tempos líquidos. Rio de Janeiro: Editora Jorge Zahar, 2007.

BECKER, E. L. S.; BATISTA, N. L. “Saída de campo: vivências e práticas interdisciplinares para a construção do conhecimento geográfico”. Para Onde!?, vol. 12, n. 2, 2019.

BORGES, I. M. S. et al. “Contribuições do trabalho de campo para aulas de geografia no ensino fundamental”. Pesquisa, Sociedade e Desenvolvimento, vol. 9, n. 7, 2020.

CASTRO, M. Percorrendo os caminhos da profissão docente: estudo a partir da trajetória de professoras formadas nas primeiras décadas do século XX. PUC/Minas. Relatório de Pesquisa, 2005.

DENCKER, A. F. M. Métodos e técnicas de pesquisa em turismo. São Paulo: Editora Futura, 2000.

FONTANA, R. C. Como nos tornamos professoras. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2000.

FREIRE, P. Pedagogia da Esperança: reencontro com a Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Editora Paz e Terra, 1992.

FREITAS, M. T. A. (org.). Memórias de professoras: história e histórias. Juiz de Fora: Editora da UFJF, 2000.

GIL, A. C. Métodos e técnicas em pesquisa social. São Paulo: Editora Atlas, 1999.

OLIVEIRA, V. H. N. “Como fica o ensino de Geografia em tempos de pandemia da Covid-19?” Ensino em Perspectivas, vol. 2, n. 1, 2021a.

OLIVEIRA, V. H. N. “O antes, o agora e o depois: alguns desafios para a educação básica frente à pandemia de Covid-19”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 3, n. 9, 2020b.

OLIVEIRA, V. H. N. “O papel da Geografia diante da pandemia da Covid-19”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 3, n. 7, 2020a.

OLIVEIRA, V. H. N. “Racismo: proximidades e distanciamentos nas percepções de estudantes e professores”. Revista Intersaberes, vol. 16, n. 38, 2021b.

OLIVEIRA, V. H. N. Culturas juvenis e ensino de geografia: da heterogeneidade do jovem contemporâneo às aulas de Geografia. Riga: Novas Edições Acadêmicas, 2016.

OLIVEIRA, V. H. N.; LACERDA, M. P. C.; SANTOS, A. M. “As percepções de Brasil de estudantes de 7º ano do ensino fundamental no cenário político atual”. Revista de Ensino de Geografia, vol. 10, 2019.

OLIVEIRA, V. H. N.; SANTOS, A. M. Os jovens de Porto Alegre: da escola para a cidade. Caxias do Sul: Editora da UCS, 2021.

PRADO, M. E. B. Pedagogia de projetos. Gestão escolar e tecnologias. 2003.

ROCHA, M. B. “(Re)Aprender a ensinar em tempos de Covid-19: discutindo os desafios na prática docente”. Revista Práxis, vol. 12, n. 1, 2020.

SANTOS, M. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. São Paulo: Editora da USP, 2009.

SENHORAS, E. M. “O campo de poder das vacinas na pandemia da Covid-19”. Boletim de Conjuntura (BOCA),vol. 6, n. 18, 2021.

SOARES, M. P. S. B. “Formação permanente de professores: um estudo inspirado em Paulo Freire com docentes dos anos iniciais do Ensino Fundamental”. Educação & Formação, vol. 5, n. 13, 2020.

VENTURA, P. C. S. “Por uma pedagogia de projetos: uma síntese introdutória”. Educação & Tecnologia, vol. 7, n. 1, 2002.

VIDIGAL, L. Os testemunhos orais na escola. História Oral e Projetos Pedagógicos. Porto: Edições Asa, 1996.