THE FORMATION OF THE CRITICAL SUBJECT: THE DICHOTOMY BETWEEN COMMON SENSE AND CRITICISM
Main Article Content
Abstract
This essay is about the formation of critical sense seeking evidence from the dichotomy between (a)criticality and criticality, the transition from common sense to critical thinking and the elucidation of critical sense in the formation of subjects in overcoming common sense. In this way, the formation of critical sense is a thinking activity that involves judgments, analyses, evaluations, establishment of relations, by means of some patterns of our reality.
Article Details
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c). Conjuncture Bulletin (BOCA)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
BADARÓ, C. E. Epistemologia e Ciência: reflexão e prática na sala de aula. Bauru: EDUSC, 2005.
BAGGINI, J.; FOSL, P. S. As ferramentas dos filósofos: um compendio sobre conceitos e métodos filosóficos. São Paulo: Loyola, 2008.
CARRAHER, D. W. Senso crítico: do dia-a-dia às ciências humanas. São Paulo: Pioneira, 2011.
CASTANHO, M. E. “A criatividade na sala de aula universitária”. In: VEIGA, I. P. A.; CASTANHO, M. E. L. M. (orgs.) Pedagogia universitária: a aula em foco. Campinas: Papirus, 2006.
DEWEY, J. Democracia e educação. São Paulo: Nacional, 1959.
GRAMSCI, A. Concepção dialética da história. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1981
GRAMSCI, A. Introdução ao estudo da filosofia. A filosofia de Benedetto Croce. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira. 1999.
IBERNÓN, F. Formação Docente e Profissional: forma-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez, 2000.
LIPMAN, M. O pensar na educação. Petrópolis: Vozes, 1995.
MARQUES, R. “Responsabilidade social: senso crítico versus Covid-19”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 2, n. 4, 2020.
MARQUES, R.; XAVIER, C. R. “Análise do Senso Crítico em uma Sequência Didática na Educação Ambiental”. REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, vol. 35, n. 1, 2018.
RATHS, L. E. et al. Ensinar a pensar. São Paulo: EPU, 1977.