FROM THE INTERIOR OF BAHIA TO BRAZIL: TEACHING THE CHRONICLES OF TATAH COFFEE WHAT FOR?
Main Article Content
Abstract
This paper analyzes how the chronicles of Café (2019) can contribute to the process of fostering the citizen awareness of the student, by raising the level of vernacular literacy if worked according to the demands arising from the real learning needs of the student under the comparison of the theory of Bakhtin (2014) and Freire (2019). In this line, it has been defended a teaching that does not dissociate the Portuguese language from Brazilian Literature, which highlights the social relevance of this research for contributing to the educational area, a social asset of paramount importance in the pursuit of other fundamental human rights. Taking for granted a literature review study with qualitative data collection it was concluded that chronicle, as literature, should not be seen as "minor", being one of the genres through which it is possible to foster citizen awareness, from the perspective of powers of literature, according to the studies of Compagnon (2009).
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c). Conjuncture Bulletin (BOCA)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
ASSUNÇÃO, E. T. C.; SOUZA, E. M. F. “Diálogos entre Mikhail Bakhtin e Paulo Freire: a palavraponte e a palavramundo, face social de uso do signo”. Revista Brasileira de Educação de Jovens e Adultos, vol. 7, 2019.
BAKHTIN, M. Questões de Literatura e de Estética: a teoria do romance. São Paulo: Hucitec, 2014.
BARTHES, R. Aula. São Paulo: Cultrix, 2013.
BRANDÃO, A. C. P.; SILVA, C. S. “Reflexões sobre o ensino e a aprendizagem da pontuação”. In: MORAIS, A. G. (org). O aprendizado da ortografia. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Planalto, 1988. Disponível em: . Acesso em: 31/03/2022.
BRASIL. Lei n.º 9.394, 20 de dezembro, 1996. Disponível em: . Acesso em: 31/03/2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br>. Acesso em: 27/06/2021.
CAFÉ, T. “Tatah Café”. Portal Eletrônico Nota Afetiva [202?a]. Disponível em: <https://notaafetiva.wordpress.com>. Acesso em: 31/07/2021.
CAFÉ, T. “Tatiele da Silva Souza (Tatah Café)”. Portal Eletrônico Empreendedores [202?b]. Disponível em: <https://prosas.com.br/empreendedores>. Acesso em: 31/07/2020.
CAFÉ, T. “Bio”. Portal Eletrônico Nota Afetiva [202?c]. Disponível em: <https://notaafetiva.wordpress.com>. Acesso em: 31/07/2021.
CAFÉ, T. “Escritora Tatiele Café assume identidade regional em seu novo livro Travessia - #AldirBlancBahia”. Portal Eletrônico Oxe Conteúdo [202?d]. Disponível em: <https://www.oxeconteudo.com>. Acesso em: 31/07/2020.
CAFÉ, T. Workshop escrita criativa. Portal Eletrônico Nota Afetiva [202?e]. Disponível em: https://notaafetiva.wordpress.com/pedagogicos/. Acesso em: 31/7/2021.
CAFÉ, T. “Escritoras negras da Bahia”. Portal Eletrônico Escritoras Negras [2020]. Disponível em: <https://escritorasnegras.com.br/escritora/tatah-café>. Acesso em: 11/06/2020.
CAFÉ, T. Notas Afetivas: entre memórias, poesias e leituras crônicas. Salvador: Egba, 2019.
CANDIDO, A. “O direito à literatura”. In: CANDIDO, A. Vários Escritos. Rio de. Janeiro: Ouro sobre azul, 2017.
CANDIDO, A. Formação da Literatura Brasileira: momentos decisivos. Belo Horizonte: Editora Itatiaia, 2000.
COMPAGNON, A. Literatura para quê? Belo Horizonte: Editora UFMG, 2009.
FREIRE, P. Ação cultural para a liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2019.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2020.
GIL, A. C. Como elaborar projeto de pesquisa? São Paulo: Atlas, 2002.
MANTÊNCIO, M. L. M. “Estudos do letramento e formação de professores: retomadas, deslocamentos e impactos”. Revista Calidoscópio, vol. 7, n. 1, 2009.
MOÍTA LOPES, L. P. “Pesquisa interpretativista em linguística aplicada: a linguagem como condição e solução”. Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada, vol. 10, n. 2, 1994.
ONU - Organização das Nações Unidas. Declaração Universal dos Direitos Humanos. Nova York: ONU, 1948.
SILVA, V. L. A pontuação numa perspectiva discursiva da linguagem: uma proposta pedagógica com fábulas contemporâneas (Dissertação de Mestrado). Santo Antônio de Jesus: UNEB, 2017.