LITERACY, HOMOPHOBIA AND RACISM

Main Article Content

Alexandra Gomes dos Santos Matos

Abstract

This essay shows how the low level of vernacular literacy has weakened Brazil's democracy. In this vein, the National Congress remains inert by not legislating the crime of homophobia, for example, considered as such because of an understanding of the Federal Supreme Court that equates it with racism. Likewise, slavery reverberates in contemporary times through intolerance of diversity and prejudiced practices, still constant in Brazil, despite the fact that the law does not approve it. In this sense, the importance of education is highlighted through the teaching of chronicles.

Article Details

How to Cite
MATOS, A. G. dos S. LITERACY, HOMOPHOBIA AND RACISM. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 9, n. 26, p. 64–69, 2022. DOI: 10.5281/zenodo.5933724. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/552. Acesso em: 21 nov. 2024.
Section
Essays

References

ALELUIA, M. O amor cinza. Belo Horizonte: Letras, 2003. Disponível em: <https://www.letras.mus.br>. Acesso em: 13/06/2021.

ANDRADE, P. R. Manual do Professor: constituição do gênero, recepção e reflexos no ensino e aprendizado de língua materna. Tese de doutorado em Letras Vernáculas. Porto Alegre: PUCRS/UNEB, 2014.

BAHIA, F. Constitucional Prática. Salvador: JusPODIVM, 2020.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

BARTHES, R. Aula. São Paulo: Cultrix, 2013.

CAFÉ, T. Notas Afetivas: entre memórias, poesias e leituras crônicas. Salvador: Egba, 2019.

CRUZ, J. Nois é jeca mais é joia. Belo Horizonte: Letras, 2003. Disponível em: <https://www.letras.mus.br>. Acesso em: 03/06/2021.

FLORESTA, N. “Páginas de uma vida obscura”. In: XIMENES, S. B. (orgs). Cinco obras completas: Nísia Floresta. [s. l.]: Editor Sergio Barcellos Ximenes, 2019. Disponível em: <https://ler.amazon.com.br>. Acesso em: 28/06/2021.

FREIRE, P. Ação cultural para a liberdade. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 2019.

GAMA, L. G. Luiz Gama. Belo Horizonte: UFMG, 2021. Disponível em: . Acesso em: 01/08/2021.

MATOS, A. G. S. O Direito ao letramento vernacular: contradições e perspectivas para o ensino de pontuação a partir da construção textual-discursiva do gênero crônica (Dissertação de Mestrado Profissional em Letras). Santo Antônio de Jesus: UNEB, 2021.