ESTRATÉGIAS DE SUSTENTABILIDADE PARA A EDUCAÇÃO INTERPROFISSIONAL: UMA REVISÃO DE ESCOPO

Contenido principal del artículo

Nathalia Hanany Silva de Oliveira
Renata Fonsêca Sousa de Oliveira
Juliana Pontes Soares
Liana Carlan Padilha
Janete Lima de Castro

Resumen

A Educação Interprofissional (EIP) constitui uma abordagem capaz de aprimorar a qualidade da assistência à saúde, qualificar profissionais e contribuir para a formação de estudantes de graduação. Apesar dos avanços significativos registrados na última década, a integração, a sustentabilidade e o fortalecimento institucional seguem como prioridades globais. Nesse sentido, a continuidade e o fortalecimento de estratégias de sustentabilidade são fundamentais para o pleno desenvolvimento e consolidação da EIP. Este estudo teve como objetivo identificar discussões sobre a sustentabilidade da Educação Interprofissional e mapear suas ações ou estratégias. Foi realizada uma Revisão de Escopo, conduzida pelos critérios do Joanna Briggs Institute e a escrita do relatório foi guiada pelo PRISMA-ScR. Percorreu-se 6 etapas, a saber: identificação da questão de pesquisa; identificação de estudos relevantes; seleção de estudos; extração e codificação de dados; análise e interpretação dos resultados; e apresentação dos resultados da pesquisa. Utilizou-se para levantamento de dados as bases: LILACS, Embase, Scopus, MEDLINE, ERIC, Web of Science, CINAHL e literatura cinzenta. Os dados foram analisados por meio de estatística descritiva e da análise temática. Foram identificados 57 estudos, desenvolvidos majoritariamente nos anos de 2021 e 2022, com predominância nos Estados Unidos da América (27) e no Brasil (8). A definição da Organização Mundial de Saúde para Educação Interprofissional prevaleceu (18). Quanto às estratégias de sustentabilidade, no nível micro se destacou a realização de cursos, capacitações, treinamentos contínuos em EIP para docentes, preceptores, facilitadores; no nível Meso, a realização da integração e/ou padronização dos currículos e componentes (cursos, disciplinas, atividades de extensão...); e no nível Macro, o apoio ministerial e a criação de bolsas para o fomento da EIP. O estudo evidenciou a necessidade de maior investimento financeiro e político para fortalecer e expandir a Educação Interprofissional, pois, apesar do seu desenvolvimento em escala global, integração, sustentabilidade e expansão ainda enfrentam barreiras significativas, com impacto no fortalecimento do trabalho interprofissional.

Detalles del artículo

Cómo citar
OLIVEIRA, N. H. S. de; OLIVEIRA, R. F. S. de; SOARES, J. P. .; PADILHA, L. C.; CASTRO, J. L. de . ESTRATÉGIAS DE SUSTENTABILIDADE PARA A EDUCAÇÃO INTERPROFISSIONAL: UMA REVISÃO DE ESCOPO. Boletín de Coyuntura (BOCA), Boa Vista, v. 23, n. 67, p. 250–274, 2025. DOI: 10.5281/zenodo.15983204. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/7492. Acesso em: 13 ago. 2025.
Sección
Artículos

Citas

ABDELAZIZ, A. et al. “Challenges to interprofessional education: will e-learning be the magical stick?” Advances in Medical Education and Practice, vol. 12, 2021.

ALENCAR, T. D. et al. “Uso de tecnologias digitais na educação interprofissional: experiência do PET-Saúde Interprofissionalidade”. Revista de Divulgação Científica Sena Aires, vol. 9, n. 1, 2020.

ANDERSON, E. S.; LENNOX, A. “The Leicester Model of Interprofessional Education: developing, delivering and learning from student voices for 10 years”. Journal of Interprofessional Care, vol. 23, n. 6, 2009.

ANDREW, J.; TAYLOR, C. “Follow-up evaluation of a course to develop effective communication and relationship skills for palliative care”. International Journal of Palliative Nursing, vol. 18, n. 9, 2012.

ARRUDA, G. M. M. S. et al. “Educação interprofissional na pós-graduação em saúde: dimensões pedagógicas interprofissionais em uma residência multiprofissional em saúde da família”. Tempus – Actas de Saúde Coletiva, vol. 10, n. 4, 2017.

ARSKEY, H.; O'MALLEY, L. “Scoping studies: towards a methodological framework”. International Journal of Social Research Methodology, vol. 8, n. 1, 2005.

AVANCI, J. Q. et al. “Scoping review on socioemotional skills in the prevention of suicidal behavior among adolescents”. Cadernos de Saúde Pública, vol. 40, n. 7, 2024.

AZZAM, M. et al. “Interprofessional education-relevant accreditation standards in Canada: a comparative document analysis”. Human Resources for Health, vol. 19, 2021.

BANISTER, G. et al. “The interprofessional dedicated education unit: design, implementation and evaluation of an innovative model for fostering interprofessional collaborative practice”. Journal of Interprofessional Education and Practice, vol. 19, 2020.

BARBOSA, A. R. et al. “Educação Interprofissional na formação dos profissionais de saúde à luz da Análise Institucional”. Revista Pro Universus, vol. 14, n. 2, 2023.

BARNETT, K. B. et al. “A mixed-method exploratory study of interprofessional education in social work at historically black colleges and universities: a faculty perspective”. Journal of Human Behavior in the Social Environment, vol. 27, n. 5, 2017.

BARR, H. Interprofessional education: the genesis of a global movement. Fareham: CAIPE, 2015.

BARR, H. Interprofessional education: today, yesterday and tomorrow: A review commissioned by The learning and teaching support network for health sciences and practice. Fareham: CAIPE, 2002.

BARR, H.; LOW, H. Introdução à Educação Interprofissional. Fareham: CAIPE, 2013.

BATISTA, N. A.; UCHÔA-FIGUEIREDO, L. R. (orgs.). Educação interprofissional no Brasil: formação e pesquisa. Porto Alegre: Rede Unida, 2022.

BENNIE, S. et al. “The slow creep back: threats and opportunities for IPE posed by COVID-19”. Journal of Allied Health, vol. 51, n. 1, 2022.

BLACK, E. W. et al. “Establishing and sustaining interprofessional education: institutional infrastructure”. Journal of Interprofessional Education and Practice, vol. 26, 2021.

BLAKENEY, E. A. R. et al. “Measuring the impact of the national Train-the-Trainer Interprofessional Team Development Program (T3-ITDP) on the implementation of interprofessional education and interprofessional collaborative practice”. Journal of Interprofessional Education and Practice, vol. 24, 2021.

BLUE, A. V. et al. “Changing the future of health professions: embedding interprofessional education within an academic health center”. Academic Medicine, vol. 85, n. 8, 2010.

BODENHEIMER, T.; SINSKY, C. “From Triple to Quadruple Aim: care of the patient requires care of the provider”. The Annals of Family Medicine, vol. 12, n. 6, 2014.

BOGOSSIAN, F. et al. “The implementation of interprofessional education: a scoping review”. Advances in Health Sciences Education, vol. 28, n. 1, 2023.

BOYCE, R. A. et al. “Interprofessional education in health sciences: the University of Queensland Health Care Team Challenge”. Medical Journal of Australia, vol. 190, n. 8, 2009.

BRINCO, R.; FRANÇA, T.; MAGNAGO, C. “PET-Saúde/Interprofissionalidade e o desenvolvimento de mudanças curriculares e práticas colaborativas”. Saúde em Debate, vol. 46, n. 6, 2022.

BUSEN, N. H. “An interprofessional education project to address the health care needs of women transitioning from prison to community reentry”. Journal of Professional Nursing, vol. 30, n. 4, 2014.

CÂMARA, A. M. et al. “Educação interprofissional no Brasil: construindo redes formativas de educação e trabalho em saúde”. Interface, vol. 20, n. 56, 2016.

CANADIAN INTERPROFESSIONAL HEALTH COLLABORATIVE. CIHC Competency Framework for Advancing Collaboration. Ottawa: CIHC, 2024.

COSTA, J. A. B.; PINHO, R. C. X. “Formação docente para educação interprofissional (EIP) na saúde para o ensino da teoria à prática no âmbito SUS”. Revista Humanidades e Inovação, vol. 8, n. 44, 2021.

COSTA, M. V. Rede Brasileira de Educação e Trabalho Interprofissional em Saúde. Brasília: REBRATES, 2017.

D’AMOUR, D.; OANDASAN, I. “Interprofessionality as the field of interprofessional practice and interprofessional education: an emerging concept”. Journal of Interprofessional Care, vol. 19, n. 1, 2005.

DAVIDSON, H. A. et al. “The vanderbilt program in interprofessional learning”. Academic Medicine, vol. 95, n. 4, 2020.

DEMARCO, L. et al. “Outcomes of an interprofessional simulation curriculum”. Journal of Applied Research in Higher Education, vol. 7, n. 2, 2015.

DEUTSCHLANDER, S.; SUTER, E.; LAIT, J. “Models in interprofessional education: the IP enhancement approach as effective alternative”. Work, vol. 41, n. 3, 2012.

DJUKIC, M. et al. “E-learning with virtual teammates: a novel approach to interprofessional education”. Journal of Interprofessional Care, vol. 29, n. 5, 2015.

DJUKIC, M. et al. “NYU3T: teaching, technology, teamwork: a model for interprofessional education scalability and sustainability”. Nursing Clinics of North America, vol. 47, n. 3, 2012.

EARNEST, M. A.; PFEIFLE, A. L. “Addressing the irreducible needs of interprofessional education”. Academic Medicine, vol. 91, n. 6, 2016.

FEELEY, D. The Triple Aim or the Quadruple Aim? Four points to help set your strategy. Boston: Institute for Healthcare Improvement, 2017.

FORD, M.; MARTIN, P.; SY, M. “Twelve tips to support healthcare teams to incorporate interprofessional education and collaborative practice into day-to-day workplace practices”. Journal of Practice Teaching and Learning, vol. 19, n. 3, 2022.

GILBERT, J. H. et al. “The applicability of interprofessional education for collaborative people-centered practice and care to health plans and workforce issues: a thematic global case review”. Education for Health, vol. 36, n. 2, 2023.

GODIN, K. et al. “Applying systematic review search methods to the grey literature: a case study examining guidelines for school-based breakfast programs in Canada”. Systematic Reviews, vol. 4, 2015.

GONTIJO, E. D.; FREIRE FILHO, J. R.; FORSTER, A. C. “Educação interprofissional em saúde: abordagem na perspectiva de recomendações internacionais”. Cadernos de Cuidado, vol. 3, n. 2, 2019.

GOWDA, D. et al. “Implementing an interprofessional narrative medicine program in academic clinics: feasibility and program evaluation”. Perspectives on Medical Education, vol. 8, n. 1, 2019.

GRYMONPRE, R. et al. “Sustainable implementation of interprofessional education using an adoption model framework”. Canadian Journal of Higher Education, vol. 46, n. 4, 2017.

GUNALDO, T. P. et al. “Sustaining large scale longitudinal interprofessional community-based health education experiences: recommendations from three institutions”. Journal of Interprofessional Education and Practice, vol. 29, 2022.

HO, K. et al. “Making Interprofessional education work: the strategic roles of the academy”. Academic Medicine, vol. 83, n. 10, 2008.

HOFFMAN, S. J. et al. “Student leadership in interprofessional education: benefits, challenges and implications for educators, researchers and policymakers”. Medical Education, vol. 42, n. 7, 2008.

HOLLIER, L. M. et al. “Women’s health care teams and the future of obstetrics and gynecology”. Obstetrics and Gynecology, vol. 126, n. 6, 2015.

HOMEYER, S. et al. “Effects of interprofessional education for medical and nursing students: enablers, barriers and expectations for optimizing future interprofessional collaboration – a qualitative study”. BMC Nursing, vol. 17, 2018.

INTERPROFESSIONAL EDUCATION COLLABORATIVE. Strategic Plan. Washington: IPEC, 2024. Disponível em: . Acesso em: 05/03/2025.

INTERPROFESSIONAL GLOBAL. Interprofessional education and collaborative practice. Washington: Interprofessional Global, 2020. Disponível em: . Acesso em: 10/04/2025.

KELLEY, A.; ASTON, L. “An evaluation of using champions to enhance inter-professional learning in the practice setting”. Nurse Education in Practice, vol. 11, n. 1, 2011.

KENNEDY, T. “Avoiding one and done”. Advances in Social Work, vol. 21, n. 4, 2021.

KHALILI, H. et al. “Forward thinking and adaptability to sustain and advance IPECP in healthcare transformation following the COVID-19 pandemic”. Internet Journal of Allied Health Sciences and Practice, vol. 22, n. 1, 2024.

KHALILI, H. et al. 2022 Global IPE situational analysis result: final report. Interprofessional Research Washington: Global Publication, 2022.

LAM, A. Y. et al. “Silos to systems: three models for developing geriatric interprofessional education”. Consultant Pharmacist, vol. 28, n. 2, 2013.

LAROCHELLE, J. M.; KARPINSKI, A. C. “Evaluation of social phobia, comfort in communication, and interprofessional value during advanced pharmacy practice experiences: a focus on pharmacy student and medical resident interprofessional education”. Currents in Pharmacy Teaching and Learning, vol. 13, n. 8, 2021.

LAWLIS, T. R.; ANSON, J.; GREENFIELD, D. “Barriers and enablers that influence sustainable interprofessional education: a literature review”. Journal of Interprofessional Care, vol. 28, n. 4, 2014.

LEVAC, D.; COLQUHOUN, H.; O'BRIEN, K. K. “Scoping studies: advancing the methodology”. Implementation Science, vol. 5, 2010.

LIAW, S. Y. et al. “Translation of an evidence-based virtual reality simulation-based interprofessional education into health education curriculums: an implementation science method”. Nurse Education Today, vol. 110, 2022.

LIMA, M. D. S. P.; OLIVEIRA, I. R. S. “Configurando as trilhas formativas em educação interprofissional: construção e validação do produto”. RECIMA 21, vol. 2, n. 10, 2021.

MACHADO, A. C. Experiências de educação interprofissional envolvendo farmacêuticos e estudantes de farmácia: uma revisão de escopo (Dissertação de Mestrado em Assistência Farmacêutica). Florianópolis: UFSC, 2020.

MARTIN, P. et al. “A novel interprofessional education and supervision student placement model: student and clinical educator perspectives and experiences”. International Journal of Environmental Research and Public Health, vol. 19, n. 17, 2022.

MARTIN, P. et al. “The integral role of organisational governance in promoting interprofessional education in rural settings”. International Journal of Environmental Research and Public Health, vol. 18, n. 6, 2021.

MCHUGH, M. C. et al. “Advancing MCH interdisciplinary/interprofessional leadership training and practice through a learning collaborative”. Maternal and Child Health Journal, vol. 20, n. 11, 2016.

MEEKINS, E. M. Incorporating interprofessional teamwork and communication into a concept-based curriculum to promote transition to practice. North Carolina: Gardner-Webb University, 2016.

MIKAEL, S. D.; CASSIANI, S. H.; SILVA, F. A. “The PAHO/WHO Regional Network of Interprofessional Health Education”. Revista Latino-Americana de Enfermagem, vol. 25, 2017.

MORAIS, I. F.; MEDEIROS, S. M. “PET-Saúde interprofissionalidade: contribuições, barreiras e sustentabilidade da Educação Interprofissional”. Interface, vol. 27, 2023.

NAGELKERK, J. et al. “The Midwest Interprofessional Practice, Education, and Research Center: a regional approach to innovations in interprofessional education and practice”. Journal of Interprofessional Education and Practice, vol. 7, 2017.

NCIPE - National Center For Interprofessional Practice And Education. About interprofessional practice and education. Minnesota: NCIPE, 2025. Disponível em: . Acesso em: 31/03/2025.

NUNDY, S.; COOPER, L. A.; MATE, K. S. “The quintuple aim for health care improvement: a new imperative to advance health equity”. JAMA, vol. 327, n. 6, 2022

OGATA, M. N. et al. “Interfaces entre a educação permanente e a educação interprofissional em saúde”. Revista da Escola de Enfermagem da USP, vol. 55, 2021.

OLIVEIRA, N. H. S. et al. “Sustainability of interprofessional education: Protocol for a scoping review”. JMIR Research Protocols, vol. 13, 2024.

OMS - Organização Mundial da Saúde. Marco para ação em educação interprofissional e prática colaborativa. Genebra: OMS, 2010.

PAHO - Pan American Health Organization. “Strategy on human resources for universal access to health and universal health coverage”. Anais do 29º Pan American Sanitary Conference. Washington: PAHO, 2017.

PANZARELLA, K. et al. “Using actors as simulated patients for interprofessional education”. Medical Science Educator, vol. 23, n. 3, 2013.

PARKER, R. A. et al. “Integrating an interprofessional education model at a private university”. International Journal of Higher Education, vol. 4, n. 3, 2015.

PEDUZZI, M. “O SUS é interprofessional”. Interface, vol. 20, n. 56, 2016.

PEREIRA, M. F. “Interprofissionalidade e saúde: conexões e fronteiras em transformação”. Interface, vol. 22, n. 2, 2018.

PETERS, M. D. et al. “Guidance for conducting systematic scoping reviews”. International Journal of Evidence-Based Healthcare, vol. 13, n. 3, 2015.

PETERS, M. D. et al. “Updated methodological guidance for the conduct of scoping reviews”. JBI Evidence Synthesis, vol. 18, n. 10, 2020.

PETERS, M. D. J. et al. “Scoping Reviews (2020)”. In: AROMATARIS, E. et al. (eds.). JBI Manual for Evidence Synthesis. Adelaide: JBI; 2024.

PETERS, M. D. J. et al. “Scoping reviews”. In: LOCKWOOD, C. et al. (eds.). JBI Manual for Evidence Synthesis. Adelaide: JBI, 2020.

POLETTO, P. R. et al. “Educação Interprofissional como estratégia formativa para o trabalho em equipe”. In: BATISTA, N. A.; UCHÔA-FIGUEIREDO, L. R. (orgs.). Educação interprofissional no Brasil: formação e pesquisa. Porto Alegre: Rede Unida, 2022.

POLETTO, P. R.; JURDI, A. P. “A experiência de revisão das matrizes curriculares em um projeto pedagógico inovador: caminhos para fortalecer a educação interprofissional em Saúde”. Interface, vol. 22, n. 2, 2018.

REEVES, S. et al. “Interprofessional education: effects on professional practice and healthcare outcomes”. Cochrane Database of Systematic Reviews, n. 3, 2013.

REEVES, S.; GOLDMAN, J.; OANDASAN, I. “Key factors in planning and implementing interprofessional education in health care settings”. Journal of Allied Health, vol. 36, n. 4, 2007.

RISKIYANA, R. “The challenge of implementing online interprofessional education for undergraduate students: a literature review”. Jurnal Pendidikan Kedokteran Indonesia, vol. 10, n. 1, 2021.

SALVATI, L. A. et al. “An assessment of interprofessional education in schools/colleges of pharmacy in the United States”. Currents in Pharmacy Teaching and Learning, vol. 12, n. 6, 2020.

SHRADER, S. et al. “Developing a comprehensive faculty development program to promote interprofessional education, practice and research at a free-standing academic health science center”. Journal of Interprofessional Care, vol. 29, n. 2, 2015.

SILVA, E. A. et al. “Formação docente para o ensino da educação interprofissional”. Cogitare Enfermagem, vol. 26, 2021.

SILVA, G. P. et al. “Psychological care for deaf people in Brazil: scope review”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 15, n. 45, 2023.

SOUZA, R. B. et al. “Barreiras à implementação da educação interprofissional: uma análise do Programa de Educação pelo Trabalho para a Saúde (PET-Saúde)”. Saúde e Sociedade, vol. 32, n. 2, 2023.

TOTH-PAL, E. et al. “Home visits as an interprofessional learning activity for students in primary healthcare. Primary Health Care Research and Development, vol. 21, 2020.

TRICCO, A. C. et al. “PRISMA extension for scoping reviews (PRISMA-ScR): checklist and explanation”. Annals of Internal Medicine, vol. 169, n. 7, 2018.

WENER, P. et al. “Contributing to the sustainability of Interprofessional Education for Collaborative Patient-Centred Practice (IECPCP): a teaching resource manual”. Journal of Interprofessional Care, vol. 23, n. 2, 2009.

WHELAN, J. J.; SPENCER, J. F.; ROONEY, K. “A 'RIPPER' Project: advancing rural inter-professional health education at the University of Tasmania”. Rural and Remote Health, vol. 8, n. 3, 2008.

WOLL, A. et al. “Working with interpreters as a team in health care (WITH Care) curriculum tool kit for oral health professions”. MedEdPORTAL, vol. 16, 2020.

Artículos más leídos del mismo autor/a