PROFESSIONAL AND TECHNOLOGICAL EDUCATION IN THE FACE OF NEW EDUCATIONAL TRENDS IN BRAZIL: A FOUCAULTIAN PERSPECTIVE

Main Article Content

Yuri Miguel Macedo
Antônio Carlos do Nascimento Osório

Abstract

School plays an important role in society, contributing to the development of character, personality, and technical skills of children and young people. This relevance that the school has also applies to Professional and Technological Education, which is responsible for transforming young people into skilled professionals, who will act in the labor market, in the most diverse areas in which society is divided. Given the emergence of new technologies, as well as the importance of Professional and Technological Education, it is important that these new technologies are implemented in the educational processes, improving the quality of education in Brazil. According to Foucault, there is a relationship between education as social control and the mechanisms of power, which act in the pedagogical processes. Considering the relevance of Professional and Technological Education for the formation and qualification of students in a country that presents constant changes, the present study aimed to propose a reflection on the Professional and Technological Education facing the new educational trends in Brazil through a Foucaultian perspective.

Article Details

How to Cite
MACEDO, Y. M. .; OSÓRIO, A. C. do N. PROFESSIONAL AND TECHNOLOGICAL EDUCATION IN THE FACE OF NEW EDUCATIONAL TRENDS IN BRAZIL: A FOUCAULTIAN PERSPECTIVE. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 13, n. 39, p. 01–12, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.7686806. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/946. Acesso em: 14 may. 2024.
Section
Essays

References

ANGOTTI, J. A. P.; AUTH, M. A. “Ciência e Tecnologia: implicações sociais e o papel da educação”. Ciência e Educação, vol. 7, n. 1, 2001.

BARBOSA, A. F. TIC educação 2011: pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nas escolas brasileiras. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2012.

BARBOSA, E. F.; MOURA, D. G. 2013. “Metodologias ativas de aprendizagem na Educação Profissional e Tecnológica”. Boletim Técnico do Senac, vol. 39, n. 2, 2013.

BLIKSTEIN, P. “O mito do mau aluno e porque o Brasil pode ser o líder mundial de uma revolução educacional”. DocPlayer [2010]. Disponível em: . Acesso em: 19/01/2023.

CATANI, A. M. et al. “Política educacional, mudanças no mundo do trabalho e reforma curricular dos cursos de graduação no Brasil”. Educação e Sociedade, vol. 75, 2001.

FOUCAULT, M. A Hermenêutica do Sujeito: Curso dado no Collège de France, 1981-1982. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2006.

FOUCAULT, M. A Ordem do Discurso: Aula Inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. São Paulo: Editora Loyola, 2009.

FOUCAULT, M. As Palavras e as Coisas. São Paulo: Editora Martins Fontes, 1995.

FOUCAULT, M. Em Defesa da Sociedade. Curso no Collège de France, 1975-1976. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2005.

FOUCAULT, M. Ética, Sexualidade, Política. Rio de Janeiro: Editora Forense Universitária, 2006.

FOUCAULT, M. História da Sexualidade I: A Vontade de Saber. Rio de Janeiro: Editora Graal, 1997.

FOUCAULT, M. Microfísica do Poder. São Paulo: Editora Graal, 2007.

FOUCAULT, M. Nascimento da biopolítica: Curso dado no Collège de. France (1978-1979). São Paulo: Editora Martins Fontes, 2008.

FOUCAULT, M. Segurança, Território, População: Curso dado no Collège de France, 1977-1978. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2008b.

FOUCAULT, M. Vigiar e Punir: Nascimento da Prisão. Petrópolis: Editora Vozes, 1987.

FUINI, L. L. “A Educação Profissional e Tecnológica no brasil: um estudo através da perspectiva foucaultiana”. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, vol. 1, n. 20, 2021.

LIBÂNEO, J. C. “Políticas educacionais no Brasil: desfiguramento da escola e do conhecimento escolar”. Cadernos de Pesquisa, vol. 46, n. 159, 2016.

LOVATO, F. L. et al. “Metodologias ativas de aprendizagem: uma breve revisão”. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, vol. 20, n. 2, 2018.

MEC - Ministério da Educação. Resolução CNE/CP n. 1, de 05, de janeiro de 2021. Brasília: Ministério da Educação, 2021. Disponível em: . Acesso em: 23/01/2023.

MELO, B. C.; SANT’ANA, G. “A prática da Metodologia Ativa: compreensão dos discentes enquanto autores do processo ensino-aprendizagem”. Comunicação em Ciências da Saúde, vol. 23, n. 4, 2012.

MOURA, D. H. 2008. “A formação de docentes para a educação profissional e tecnológica. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, vol. 1, 2008.

NEDEL OLIVEIRA, V. H. “Desafios para a pesquisa no campo das ciências humanas em tempos de pandemia da Ccovid-19”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 5, n. 14, 2021.

OLIVEIRA, V. H. N. “‘O antes, o agora e o depois’: alguns desafios para a educação básica frente à pandemia de covid-19”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 3, n. 9, 2020.

PINTO, M.; LEITE, C. “As tecnologias digitais nos percursos de sucesso acadêmico de estudantes não tradicionais do Ensino Superior”. Educação e Pesquisa, vol. 46, 2020.

REIS, J. P. C.; SANTOS, G. M. T. “Internacionalização na educação básica: reflexões sobre as ações no ensino médio”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 10, n. 28, 2022.

REVEL, J. Foucault: conhecimentos essenciais. São Carlos: Editora Claraluz, 2005.

ROSA, G. S.; BACKES, L. “Tecnologias digitais na formação docente: reconstrução de sentidos”. Revista de Ciências Sociais e Humanas, vol. 28, n. 71, 2018.

SEVILLA, J. C. “A contribuição teórica de Deleuze e da filosofia: criar, ressignificar e aprender em busca de uma educação menor”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 12, n. 35, 2022.