ADHESION OF STUDENTS IN REMOTE AND ON-SITE ACTIVITIES OF PHYSICAL EDUCATION IN THE PANDEMIC PERIOD (2021)

Main Article Content

Francinaide Campos Verdolin
Francisleile Lima Nascimento

Abstract

This article comprises an experience report, which deals with the adhesion of students to participate in the activities of the Physical Education discipline, in the 2nd to 5th grades of the Francisco de Souza Bríglia Municipal School, during the period of the pandemic in the year of 2021. Considering that the discipline of Physical Education does not only deal with concepts related to different contents, but with the practice of exercises itself, the present report has the general objective of verifying the participation and experience of students in school activities in the discipline of Physical Education , through remote teaching, aiming to show what benefits students can take from this teaching modality in relation to the applicability of the Physical Education discipline. Therefore, in 2021, especially in the final stretch of the school year, hybrid teaching is being carried out in municipal schools, including the school about which this report is being made. The methodology used was qualitative and quantitative research with a sample of 72 (seventy-two) students, through a questionnaire with 06 (six) objective questions, carried out through a Google Forms link, considering that the population is of 184 (one hundred and eighty-four) students. The results show that with the implementation of blended learning, teaching has been much more satisfactory than when students carried out their Physical Education activities exclusively through the WhatsApp application. This demonstrates an advance in the dynamics of pedagogical practice, which allows classes to intersperse student participation in face-to-face classes.

Article Details

How to Cite
VERDOLIN , F. C.; NASCIMENTO, F. L. ADHESION OF STUDENTS IN REMOTE AND ON-SITE ACTIVITIES OF PHYSICAL EDUCATION IN THE PANDEMIC PERIOD (2021). Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 9, n. 27, p. 71–90, 2022. DOI: 10.5281/zenodo.6302540. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/586. Acesso em: 17 may. 2024.
Section
Articles

References

ARAÚJO, F. S. “A importância da ludicidade durante a pandemia da COVID-19 como instrumento metodológico na educação infantil para o desenvolvimento integral do educando. Conedu, 16, 17 e 18 de outubro”. Anais do VII Congresso Nacional de Educação. S. L.: Conedu, 2020.

BACICH, L.; ADOLFO NETO, T. et al. (orgs.). Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Editora Penso, 2018.

BOA VISTA. Prefeitura Municipal de Boa Vista. Decreto nº 033/E, de 16 de março de 2020. Disponível em: <https://www.boavista.rr.gov.br/diario-oficial>. Acesso em: 17/11/2020.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília: MEC/CONSED/UNDIME, 2017.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília: Planalto, 1996. Disponível em: . Acesso em: 28/02/2022.

CARVALHO, C. B. et al. “Ensino Remoto e Necessidades Específicas: o papel da escola e das famílias”. Brazilian Journal of Development, vol. 6, n. 10, 2020.

CASTELLANI FILHO, L.; ESCOBAR, M. O; BRACHT, V. (orgs.). Metodologia do Ensino de Educação Física. São Paulo: Editora Cortez, 2009.

CHAVES, C. “Aulas retornam presencialmente nesta segunda-feira, 13, em Boa Vista”. Portal Eletrônico da Prefeitura Municipal de Boa Vista [10/09/2021]. Disponível em: <https://boavista.rr.gov.br>. Acesso em: 12/11/2021.

DARIDO, S. C. et al. (orgs.). Práticas Corporais: educação física - 1º e 2º anos - manual do professor. São Paulo: Editora Moderna, 2017.

FELDMAN, M. G. F. (org.). Formação de Professores e Escola na Contemporaneidade. São Paulo: Editora SENAC São Paulo, 2009.

FINCK, S. C. A Educação Física e o esporte na escola: cotidiano, saberes e formação. Curitiba: Editora Ibpex, 2011.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Metodologia Científica. São Paulo: Editora Atlas, 2008.

MACEDO, R. M. “Direito ou privilégio? Desigualdades digitais, pandemia e os desafios de uma escola pública”. Estudos Históricos, vol. 34, 2021.

MACHADO, R. B. et al. “Educação física escolar em tempos de distanciamento social: panorama, desafios e enfrentamentos curriculares”. Movimento, vol. 26, 2021.

MARANHÃO, R. A.; SENHORAS, E. M. “Orçamento de Guerra no enfrentamento à COVID-19: entre manobras parlamentares e batalhas políticas”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 2, n. 6, 2020.

OMS - Organização Mundial de Saúde. Relatório Mundial de Violência e Saúde. Genebra: OMS, 2002.

SANTOS ROCHA, A. J.; NASCIMENTO, F. L. “Psicologia: análise bibliográfica da síndrome de Burnout no contexto da pandemia da COVID-19”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 7, n. 21, 2021.

SANTOS, J. R.; ZABOROSKI, E. “Ensino Remoto e Pandemia de Covid-19: Desafios e oportunidades de alunos e professores”. Interacções, vol. 16, n. 55, 2020.