TEACHER TRAINING IN BRAZIL: A BRIEF RELATIONSHIP OF PAULO FREIRE'S DIALOGUE CONCEPT WITH BAKHTINIAN DIALOGISM

Main Article Content

Jucenilton Alves dos Santos

Abstract

This article aims to discuss the studies carried out in the Paulo Freire Discipline and Education in Brazil of the Graduate Program in Education (PPGE) at the Federal University of São Carlos (UFSCar). The objective of the course is to study the main Freirian works, focusing on the Brazilian education. Based on this focus, we intend in this work to reflect on the contributions of Freire's work to studies on teacher training in the Brazilian scenario in parallel to the importance of Bakhtinian dialogism in the effectiveness of teaching practice.

Article Details

How to Cite
SANTOS, J. A. dos. TEACHER TRAINING IN BRAZIL: A BRIEF RELATIONSHIP OF PAULO FREIRE’S DIALOGUE CONCEPT WITH BAKHTINIAN DIALOGISM. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 10, n. 28, p. 39–51, 2022. DOI: 10.5281/zenodo.6378094. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/585. Acesso em: 24 nov. 2024.
Section
Articles

References

BAKHTIN, M. M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

BAKHTIN, M. M. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 2006.

BAKHTIN, M. M. “Os gêneros do discurso”. In: BAKHTIN, M. M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BAKHTIN, M. M. “Towards a reworking of the Dostoievsky book”. In: Problems of Dostoievsky’s poetics. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1987.

BORGES, H.; GRANDELLE, R. “Criticado por Bolsonaro, Paulo Freire é citado em tese de coronel presidente do ICMBio”. O Globo [26/04/2019]. Disponível em: <https://oglobo.globo.com>. Acesso em: 28/05/2019.

BRAGA, F. M. Disciplina Paulo Freire. Notas de aula. São Carlos: UFSCar, 2019.

BRASIL. Lei n. 13.005, de 25 de junho de 2014. Disponível em: . Acesso em: 22/03/2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução CNE/CEB n. 2, de 28 de maio de 2009. Brasília: MEC, 2009.

FIDALGO, F; OLIVEIRA, M.A.M. A intensificação do trabalho docente: tecnologias e produtividade. Campinas: Papirus, 2009.

FILHO, T. A. “Núcleo de Formação de Professores”. Portal NPF/UFScar. Disponível em: <http://www.nfp.ufscar.br>. Acesso em: 03/06/2019.

FREIRE, P. A Educação na Cidade. São Paulo: Cortez, 2006.

FREIRE, P. À sombra desta mangueira. São Paulo: Editora Olho dÁgua, 1995.

FREIRE, P. Ação cultural para a liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.

FREIRE, P. Cartas a Cristina: reflexões sobre minha vida e minha práxis. São Paulo: Editora da UNESP, 2003.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1992.

FREIRE, P. Extensão ou Comunicação? Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.]

FREIRE, P. Pedagogia da Indignação: Cartas Pedagógicas e Outros Escritos. São Paulo: Editora da UNESP, 2000.

FREIRE, P. Pedagogia da Esperança: reencontro com a Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.

FREIRE, P. Política e educação. São Paulo: Cortez, 1997.

FREIRE, P.; SHOR, I. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2008.

MEC – Ministério da Educação. “Programas do MEC voltados à formação de professores”. Portal do MEC [2022]. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br>. Acesso em: 12/01/2022.

OLIVEIRA, R. M. M. A. “Narrativas: contribuições para a formação de professores, para as práticas pedagógicas e para a pesquisa em educação”. Revista de Educação Pública, vol. 20, n. 43, 2011.

REALI, A. M. M. R.; MIZUKAM, M. G. N. “A linha de pesquisa Formação de Professores e Outros Agentes Educacionais, Novas Tecnologias e Ambientes de Aprendizagem (PPGE-UFSCar): origem e trajetória”. Revista Eletrônica de Educação, vol. 11, n. 3, 2017.

SAVIANI, D. “Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro”. Revista Brasileira de Educação, vol. 14, n. 40, 2009.