VERNACULAR LITERACY AND ITS CONTRADICTIONS

Main Article Content

Alexandra Gomes dos Santos Matos

Abstract

This essay analyzes the denial of the right to vernacular literacy with emphasis on the results obtained in 2011, 2017 and 2019 in the Portuguese language tests from the Basic Education Assessment System applied to students completing elementary school II at Colégio Estadual Antônio Balbino (CEAB). It is demonstrated that legal theory has not found a place in the practical life of these students corroborating not only with my pedagogical praxis as a teacher but also with scientific studies that analyze the right to learn that every student has in addition to consistent low performance of CEAB in the Basic Education Development index those years. Vernacular literacy has its driving force in Portuguese language and Brazilian literature classes although it is not limited to it. I defend the urge for teachers to be literate in their respective area of knowledge mainly in Portuguese in order to reverse this context. Socioeconomic vulnerability has also been considered as another aggravating factor for these students' learning. Furthermore, when it comes to language teaching and the right to be literate in their own language it is important to consider that the dissociation between language and literature hinders the realization of vernacular literacy and therefore the right to learn.  

Article Details

How to Cite
MATOS, A. G. dos S. VERNACULAR LITERACY AND ITS CONTRADICTIONS. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 9, n. 25, p. 80–87, 2022. DOI: 10.5281/zenodo.5835178. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/545. Acesso em: 24 nov. 2024.
Section
Essays

References

ANDRADE, P. R. Manual do Professor: constituição do gênero, recepção e reflexos no ensino e aprendizado de língua materna (Tese de Doutorado em Letras Vernáculas). Porto Alegre: PUC RS/UNEB, 2014.

BAHIA. Portaria n.º 00028233, de 03 de março de 2019. Disponível em: <https://dool.egba.ba.gov.br>. Acesso em: 08/08/2021.

BAHIA. Portaria n.º 00304338, de 08 de julho de 2021. Disponível em: <https://dool.egba.ba.gov.br>. Acesso em: 08/08/2021.

BAHIA. Termo de Convênio n.º 12/2021, de 23 de agosto de 2021. Disponível em: <http://www.bahia.ba.gov.br>. Acesso em: 08/08/2021.

BORTONI-RICARDO, S. M. Educação em língua materna: a sociolinguística na sala de aula. São Paulo: Parábola Editorial, 2004.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Língua Portuguesa. Brasília: MEC, 1998.

CASTRO, M. L. S. Práticas de Letramentos: uma contribuição ao ensino de língua portuguesa. São Paulo: Scortecci, 2018.

FERRARO, A. R. “Direito à Educação no Brasil e dívida educacional: e se o povo cobrasse?”. Educação e Pesquisa, vol. 34, n. 2, 2008.

GERALDI, J. W. “Concepções de linguagem e ensino de português”. In: GERALDI, J. W. (org.). O Texto na Sala de Aula. São Paulo: Ática, 2004.

GERALDI, J. W. Portos de passagem. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2002.

INEP - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Anísio Teixeira. “Boletim de Saeb 2017 revela que apenas 1,6% dos estudantes brasileiros do Ensino Médio demonstraram níveis de aprendizagem considerados adequados em Língua Portuguesa”. Portal Eletrônico do INEP [2018a]. Disponível em: < https://www.gov.br/inep>. Acesso em: 07/07/2019.

INEP - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Anísio Teixeira. “Boletim de Desempenho do Colégio Estadual Antônio Balbino no SAEB (2017)”. Portal Eletrônico Prova Brasil [2018b]. Disponível em: <https://www.gov.br/inep>. Acesso em: 07/07/2019.

INEP - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Anísio Teixeira. “SAEB Testes e Questionários”. Portal Eletrônico do INEP [2019a]. Disponível em: <https://www.gov.br/inep>. Acesso em: 28/07/2020.

INEP - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Anísio Teixeira. “Escala de proficiência de Língua Portuguesa do 5º ano do ensino fundamental”. Portal Eletrônico Prova Brasil [2019b]. Disponível em: <https://www.gov.br/inep>. Acesso em: 28/07/2020.

INEP - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Anísio Teixeira. “Boletim de Desempenho do Colégio Estadual Antônio Balbino no SAEB (2019)”. Portal Eletrônico do INEP [2020]. Disponível em: <https://www.gov.br/inep>. Acesso em: 28/07/2020.

OLIVEIRA, R. P.; ARAÚJO, G. C. “Qualidade do Ensino: uma nova dimensão da luta pelo direito à educação”. Revista Brasileira de Educação, n. 28, janeiro/abril, 2005.

QEDU. “Colégio Estadual Antônio Balbino: IDEB 2017”. Portal Eletrônico QEdu [2018a]. Disponível em: <https://www.qedu.org.br>. Acesso em: 10/01/2022.

QEDU. “Taperoá: IDEB 2017”. Portal Eletrônico QEdu [2018b]. Disponível em: <https://www.qedu.org.br>. Acesso em: 10/01/2022.

QEDU. “Bahia: IDEB 2017”. Portal Eletrônico QEdu [2018c]. Disponível em: <https://www.qedu.org.br>. Acesso em: 10/01/2022.

QEDU. “Brasil: IDEB 2017”. Portal Eletrônico QEdu [2018d]. Disponível em: <https://www.qedu.org.br>. Acesso em: 10/01/2022.

QEDU. “Colégio Estadual Antônio Balbino: IDEB 2019”. Portal Eletrônico QEdu [2021a]. Disponível em: <https://www.qedu.org.br>. Acesso em: 10/01/2022.

QEDU. “Taperoá: IDEB 2019”. Portal Eletrônico QEdu [2021b]. Disponível em: <https://www.qedu.org.br>. Acesso em: 10/01/2022.

QEDU. “Bahia: IDEB 2019”. Portal Eletrônico QEdu [2021c]. Disponível em: <https://www.qedu.org.br>. Acesso em: 10/01/2022.

QEDU. “Brasil: IDEB 2019”. Portal Eletrônico QEdu [2021d]. Disponível em: <https://www.qedu.org.br>. Acesso em: 10/01/2022.

RAIMANN, E. G. “Formação de Professores, Complexidade e Trabalho Docente”. Anais do XII Congresso Nacional de Educação. Goiás: PUC-PR, 2015.

SOARES, M. “Letrar é mais que alfabetizar: uma entrevista com Magda Soares”. Jornal do Brasil [26/11/2000]. Disponível em: <http://aelam-aelam.blogspot.com>. Acesso em: 10/01/2022.