PL 246/2019: O SILENCIAMENTO POLÍTICO-PEDAGÓGICO E A CÓLERA À EDUCAÇÃO LIBERTADORA

Main Article Content

Antônio Avelar Macedo Neri
Arnóbio Rodrigues de Sousa Júnior
Wanks Cavalcante da Silva

Abstract

Brazil has experienced moments of uncertainty and different setbacks the few past years, especially since 2013. From an educational perspective, this exploratory article aims to analyze the project of law n. 246/2019 from a political and pedagogical perspective with an emphasis on the educational principles and duties of the teacher highlighted by the project as a pedagogical proposal. In a critical and reflexive way, we started from bibliographic and documentary research as a methodological support for the development of academic research. Unquestionably, the school without party project presents conservative, neoliberal guidelines and uses the school space as a way of legitimizing its political-pedagogical proposals based on a liberal-traditional educational epistemology, with a teaching aimed at the commercial interest from the capital.

Article Details

How to Cite
NERI, A. A. M. .; SOUSA JÚNIOR , A. R. de; SILVA, W. C. da . PL 246/2019: O SILENCIAMENTO POLÍTICO-PEDAGÓGICO E A CÓLERA À EDUCAÇÃO LIBERTADORA. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 1, n. 3, p. 58–76, 2020. DOI: 10.5281/zenodo.3895424 . Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/157. Acesso em: 3 jul. 2024.
Section
Articles

References

ADORNO, T. W. Educação e emancipação. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 2000.

ALGEBAILE, E. “Escola sem Partido: o que é, como age, para que serve”. In: FRIGOTTO, G. (org.). Escola “sem” partido. Esfinge que ameaça a educação e a sociedade brasileira. Rio de Janeiro: UERJ/LPP, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br>. Acesso em: 10/02/2020.

CARA, D. “O Programa “Escola sem partido” quer uma escola sem educação”. In: A Ideologia do Movimento Escola Sem Partido: 20 autores desmontam o discurso. São Paulo: Ação Educativa, 2016.

FARIAS, I. M. S. “Inovação, mudança e cultura docente”. In: Os professores e processo de mudança. Brasília: Liber Livro, 2006.

FONSECA, J. J. S. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UECE, 2002.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia. Saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 2003.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 2014.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1976.

GADOTTI, M. Convite à leitura de Paulo Freire - Pensamento e Ação no Magistério. São Paulo: Editora Scipione, 2010.

GOMES, N. L. Indagações sobre currículo: diversidade e currículo. Brasília: MEC, 2007.

GRAMSCI, A. Os intelectuais orgânicos e a organização da cultura. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1982.

GUAJAJARA, S. “Educação indígena: esperança de cura para tempos de enfermidade”. In: CÁSSIO, F. (ed.). Educação contra a barbárie: por escolas democráticas e pela liberdade de ensinar. São Paulo: Boitempo Editorial, 2019.

HADDAD, S. “Paulo Freire, o educador proibido de educar”. In: CÁSSIO, F. (ed.). Educação contra a barbárie: por escolas democráticas e pela liberdade de ensinar. São Paulo: Boitempo Editorial, 2019.

JUNQUEIRA, R. D. “A "ideologia de gênero” existe, mas não é aquilo que você pensa que é”. In: CÁSSIO, F. (ed.). Educação contra a barbárie: por escolas democráticas e pela liberdade de ensinar. São Paulo: Boitempo Editorial, 2019.

LIBÂNEO, J. C. Democratização da escola pública. São Paulo: Edições Loyola, 2001.

MANHAS, C. “Nada mais ideológico que “Escola sem Partido”. In: A Ideologia do Movimento Escola Sem Partido: 20 autores desmontam o discurso. São Paulo: Ação Educativa, 2016.

NICHOLSON, L. et al. “Interpretando o gênero”. Estudos feministas, vol. 8, n 2, 2000.

RIOS, T. A. “As dimensões da competência do educador”. In: Ética e competência. São Paulo: Cortez, 2011.

SAVIANI, D. Escola e democracia. São Paulo: Autores Associados. 2009.

SENHORAS, E. M. “A pandemia do novo coronavírus no contexto da cultura pop zumbi”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 1, n. 3, 2020.

SOUSA JÚNIOR, A. R. et al. “Os desafios da conjuntura educacional à luz do Projeto Escola sem Partido: uma análise da formação de professores de Geografia nos sertões de Crateús”. Revista Homem, Espaço e Tempo, vol. 13, n. 2, 2020.

SOUSA JÚNIOR, A. R; BEZERRA, M. B. “Uma análise pibidiana na obra "pedagogia do oprimido" como possibilidade de empoderamento”. In: Políticas Públicas Gestão Escolar - Reflexões. Belo Horizonte: Editora Poisson, 2020.

TONET, I. Educação contra o capital. Maceió: Coletivo Veredas, 2016.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.