THE PROCESS OF TEACHING TRANSPOSITION, ITS PHASES AND ITS NUANCES TO THE DEVELOPMENT OF TEACHING MATERIALS

Main Article Content

Rogério Ranthum
Edson Armando Silva
Antonio Carlos Frasson

Abstract

The scientific essay deals with a literature review on didactic transposition, focusing on the composition and writing of textbooks. The objective is to analyze how the didactic transposition is applied in the composition and writing of textbooks, identifying the methodological procedures used by the authors. The literature review was carried out based on studies and research on didactic transposition and the production of textbooks, using Chevallard as the key author. Several articles and books that address the topic were analyzed. The results of the literature review found that didactic transposition is a complex process that involves an adaptation of scientific knowledge to the school context and to the target audience of textbooks. In addition, it was identified that the didactic transposition can be carried out in different ways and that there are several methodological procedures that can be used by authors in the composition and writing of textbooks. From the results obtained, it is concluded that didactic transposition is a fundamental process in the production of textbooks, as it allows scientific knowledge to be transmitted in a clear and accessible way to students. In addition, an analysis of the methodological procedures used by the authors in the composition and writing of the books can contribute to improving the quality of these materials and to promoting more effective teaching.

Article Details

How to Cite
RANTHUM, R.; SILVA, E. A.; FRASSON, A. C. THE PROCESS OF TEACHING TRANSPOSITION, ITS PHASES AND ITS NUANCES TO THE DEVELOPMENT OF TEACHING MATERIALS. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 14, n. 41, p. 226–247, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.7927542. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/1322. Acesso em: 19 may. 2024.
Section
Essays

References

ALMEIDA, F. E. L. O contrato didático e as organizações matemáticas e didáticas: analisando suas relações no ensino da equação do segundo grau a uma incógnita (Tese de Doutorado em Ensino das Ciências). Recife: UFRP, 2016.

ALMEIDA, G. P. Transposição didática: Por onde começar? São Paulo: Editora Cortez, 2007.

AMADEU, S. O.; MACIEL, M. L. “A importância da transposição didática no ensino da morfologia vegetal no estudo dos frutos”. Revista de Produção Discente em Educação Matemática, vol. 3, n. 1, 2014.

AMARAL-ROSA, M. P. et al. “Ponte pra tudo!: transposição didática e o ensinar da química”. Revista Signos, vol. 42, n. 1, 2021.

ASTOLFI, J. P.; DEVELAY, M. A Didática das Ciências. Campinas: Editora Papirus, 1995.

BALACHEFF, N. “La transposition informatique:note sur un nouveau probléme pour la didactique”. In: ARTIGUE, M. et al. Vingt ans de didactique des mathématiques en France. Grenoble: La Pensée Sauvage, 1994.

BARROS, F. C.; VIEIRA, D. A. “Os desafios da educação no período de pandemia”. Brazilian Journal of Development, vol. 7, n. 1, 2021.

BATISTA, Á. et al. “Transposição Didática no Ensino de Ciências: facetas de uma escola do campo de PARINTINS/AM”. Revista Areté| Revista Amazônica de Ensino de Ciências, vol. 5, n. 8, 2017.

BELL, E. A. “Teachers’ Epistemic Beliefs and Didactic Practices: The Case of Teaching Writing using the Competency Based Approach in Cameroon Secondary Schools”. International Journal of Innovative Science and Research Technology, vol. 8, 2023.

BOZKURT, A.; SHARMA, R. C. “Emergency remote teaching in a time of global crisis due to CoronaVirus pandemic”. Asian Journal of Distance Education, vol. 15, n. 1, 2020.

BROCKINGTON, G.; PIETROCOLA, M. “Serão As regras da transposição didática aplicáveis aos conceitos de física moderna?” Investigações em Ensino de Ciências, vol. 10, n. 3, 2005.

BROUSSEAU, G. “La théorie des situations didactiques en mathématiques”. Education Didactique, vol. 5, n. 1, 2011.

BROUSSEAU, G. Fundamentos e métodos da Didática da Matemática. Campinas: Editora Papirus, 1996.

CARVALHO, P. S. Textos de divulgação científica em livros didáticos de ciências: uma análise à luz da teoria da transposição didática (Dissertação de Mestrado em Ensino). Foz do Iguaçu: UNIOESTE, 2017.

CHEVALLARD, Y. “Aspectos problemáticos de la formación docente”. Anales del XVI Jornadas del Seminario Interuniversitario de Investigación en Didáctica de las Matemáticas. Huesca: Universidad Nacional de Rosario, 2001.

CHEVALLARD, Y. La TransposiciónDidáctica: del saber sabio al saber enseñado. BuenosAires: La PenséeSauvage, 1991.

LIMA, E. S. “De triagens a misturas: por uma compreensão semiótica do processo de transposição didática”. Estudos Semióticos, vol. 15, n. 2, 2019.

PINHO, J. “Regras da transposição didática aplicadas ao laboratório didático”. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, vol. 17, n. 2, 2000.

DJELIL, F.; SANCHEZ, E. “Game design and didactic transposition of knowledge. The case of progo, a game dedicated to learning object-oriented programming”. Education and Information Technologies, vol. 28, n. 1, 2023.

GUEDES, É. B. et al. “Os ciclos biogeoquímicos: transposição didática por meio de um jogo de tabuleiro”. Brazilian Journal of Development, vol. 7, n. 2, 2021.

GUEDES, E. B. Formação inicial de professores no ambiente profissional: Um olhar sobre a transposição didática de conteúdos de Ciências e Biologia no Programa Residência Pedagógica (Dissertação de Mestrado em Ensino e Processos Formativos). Ilha Solteira: UNESP, 2021.

KING, K. P. “Educational technology professional development as transformative learning opportunities”. Computers and Education, vol. 39, n. 3, 2002.

LIMA, M. G.; DA ROCHA, A. A. S. “As Tecnologias Digitais no Ensino de Matemática”. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, vol. 8, n. 5, 2022.

MARANDINO, M. “Transposição didática ou recontextualização? Sobre a produção de saberes na educação em museus de ciências”. Revista Brasileiro de Educação, n. 26, 2004.

MELLO, L. A. “A Teoria da Transposição Didática de Chevallard, Izquierdo e de Mello (CHIM)”. Portal UFS [2019]. Disponível em: . Acesso em: 23/04/2023.

PINHO, J. “Regras da transposição didática aplicada ao laboratório didático”. Caderno Catarinense de Ensino de Física, vol. 17. n. 2, 2000.

POLIDORO, L. F.; STIGAR, R. “A Transposição Didática: A Passagem do Saber Científico para o Saber Escolar”. Ciberteologia, n. 27, 2010.

PORTO, K. S. et al. “Aprendizagem da matemática em aulas de streaming: uma análise à luz das Teorias da Transposição Didática e da transposição informática”. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, vol. 11, n. 1, 2020.

RODRIGUES, A. C.; SILVA, J. J. C.; SOUSA, N. S. “Mudanças sociais e mal-estar docente: escola, passado e presente e novas exigências para os professores e professoras”. Momento-Diálogos em Educação, vol. 28, n. 1, 2019.

RODRIGUES, R. O.; SENHORAS, E. M. Formação Continuada de Professores da Educação de Jovens e Adultos. Boa Vista: Editora IOLE, 2023.

SANTOS, F. L. S.; DOS SANTOS, T. B.; QUEIROZ, M. S. “Abordagem da Biotecnologia nos Cadernos de Apoio à Aprendizagem”. Brazilian Journal of Development, vol. 8, n. 1, 2022.

SENHORAS, E. M. Currículo: Discussões Teórico-Normativas. Boa Vista: Editora IOLE, 2022.

SILVA, C. R.; RAUEN, F. J. “Semiose e Noese: a questão da conversão de registros de representação no ensino e na aprendizagem de Matemática”. Anais do XIX Seminário do Centro de Estudos Linguísticos e Literários do Paraná. Cascavel: UNIOESTE, 2009.

SILVA, G. R.; CHANGAS, E. “Transposição didática: uma análise do distanciamento dos saberes de química quântica nos livros didáticos do ensino médio”. HOLOS, vol. 7, 2017.

SILVA, M.; VALDEMARIN, VT. (orgs.). Pesquisa em educação: métodos e modos de fazer. São Paulo: Editora da UNESP, 2010.

SIQUEIRA, M.; PIETROCOLA, M. “A Transposição Didática aplicada a teoria contemporânea: A Física de Partículas elementares no Ensino Médio”. Anais do X Encontro de Pesquisa em Ensino de Física. Londrina: UEL, 2006.

THOMAZ, J. R.; SPOHR, C. B. “Reflexões Sobre a Transposição didática durante a pandemia”. Encontro sobre Investigação na Escola, vol. 17, n. 1, 2021.

ZANARDI, D. C.; KNEUBIL, F. B.; PEREIRA, V. S. “Organização praxeológica de saberes escolares: uma comparação da equação de Clapeyron em livros de Física e Química”. Investigações em Ensino de Ciências, vol. 18, n. 3, 2013.