ÊXODO DOS ISRAELITAS: UM ENFOQUE PARA O ENSINO RELIGIOSO ATRELADO AO USO DE LIVROS SAGRADOS

Main Article Content

Gênesis Guimarães Soares

Abstract

The present study aims to conduct a discussion about the relationship between some of the main concepts of Phenomenology and Existentialism related to biblical narratives about the Exodus of the Israelites and how articulations such as these can be used for religious education in elementary schools. When dealing with the methodology used, a bibliographical discussion was carried out, relating the main findings in a critical way to the biblical narratives described in the book of Exodus and considering the possibilities of using this methodology as a strategy for religious teaching. Regarding the conclusions, it was possible to note that biblical stories contemplate several aspects present in phenomenological and existential philosophies, which makes it possible to carry out a theoretical reflection on concepts of philosophy linked to sacred writings.

Article Details

How to Cite
SOARES, G. G. . ÊXODO DOS ISRAELITAS: UM ENFOQUE PARA O ENSINO RELIGIOSO ATRELADO AO USO DE LIVROS SAGRADOS. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 3, n. 7, p. 31–36, 2020. DOI: 10.5281/zenodo.4247697. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/98. Acesso em: 3 jul. 2024.
Section
Articles

References

ALMEIDA, J. F. Bíblia de Estudo de Genebra. São Paulo: Editora Cultura Cristã, 1999.

CURY, C. R. J. "Ensino religioso na escola pública: o retorno de uma polêmica recorrente". Revista Brasileira de Educação, n.27, dezembro, 2004.

RODRIGUES, E. "Questões epistemológicas do ensino religioso: uma proposta a partir da Ciência da Religião". Interações, vol. 8, n. 14, dezembro, 2013.

SANTOS, R. G. dos. "Reflexão sobre os estádios existenciais em Søren Kierkegaard". Revista Guairacá de Filosofia, vol. 33, n. 1, 2017.

SALLES, W; GENTILINI, M. A. “Desafios do ensino religioso em um mundo secular”. Cadernos de Pesquisa, v. 48, n. 169, setembro, 2018.

SOUZA, M. E. de; OLIVEIRA, G. L. de. “Religião, educação e futuro: práticas escolares desafiadas pelo pluralismo, laicidade e intolerância”. Sacrilegens, vol. 15, n. 2, 2018.

SILVA, A. M. V. B. da. “A concepção de liberdade em Sartre”. Filogênese, vol. 6, n. 1, Marília, 2013.

TOURINHO, C. D. C. “A consciência e o mundo: o projeto da Fenomenologia Transcendental de Edmund Husserl”. Revista da Abordagem Gestáltica, vol. 15, n. 2, 2009.

WERLE, M. A. “A angústia, o nada e a morte em Heidegger”. Trans/Form/Ação, vol. 26, n. 1, 2003.