TEACHER TRAINING AND SEXUAL EDUCATION: THE PORTRAIT OF A DEGREE COURSE IN NATURAL SCIENCES

Main Article Content

Ana Paula Cler Mendel
Jean Carlos Miranda

Abstract

The approach of themes related to Sex Education in schools has become, recently, a major challenge for teachers and other education professionals. Among the issues involved in this problem, we highlight the taboos that permeate Sex Education, the influence of conservative and religious groups, and the absence of dialogue in families which, associated to a deficient formation of teachers, make it difficult to address issues related to the theme in the school environment. The present work aims to know the reality of the undergraduate course in Natural Sciences (Biology emphasis) at the Instituto do Noroeste Fluminense de Educação Superior da Universidade Federal Fluminense (INFES-UFF), regarding the approach of Sex Education in the subjects that compose the curriculum, in order to identify those that address issues relevant to the theme, in addition to knowing the opinions and perceptions of undergraduate students of the course about aspects related to it, as well as the way it is addressed during graduation, in order to identify possible gaps in their training process. To this end, an analysis of the objectives and syllabi of all the disciplines that make up the curriculum was carried out using official course documents. The data collection from the undergraduates took place through the application of a questionnaire, composed of 13 questions, created in Google Forms, distributed through institutional e-mail and messaging applications, which obtained 56 answers. The analysis of the objectives and syllabi of the disciplines identified that only two: Human Anatomy and Physiology (mandatory) and Cultural Diversity, Gender and Sexuality (optional) address topics related to Sex Education. Among the data about the undergraduate students' opinions and perceptions about Sex Education, it is noteworthy that approximately 70% of them considered that they did not receive, through the disciplines offered during graduation, a training that would give them the security and tools to work with the theme in the classroom. The need to create/implement a discipline that works specifically with themes related to Sex Education was pointed out by 96.4% of the undergraduate students participating in the research. In order to meet this demand, the creation of the subject Topics in Sex Education is proposed, in order to contribute to a better initial training of these future teachers.

Article Details

How to Cite
MENDEL, A. P. C.; MIRANDA, J. C. TEACHER TRAINING AND SEXUAL EDUCATION: THE PORTRAIT OF A DEGREE COURSE IN NATURAL SCIENCES. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 13, n. 38, p. 216–248, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.7684817. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/939. Acesso em: 21 nov. 2024.
Section
Articles

References

ABREU, A. R. L. Educação Sexual e a Formação de Professores: Uma Proposta para a Formação Inicial dos Licenciandos em Ciências Naturais (FUP) (Dissertação de Mestrado em Ensino de Ciências). Brasília: UnB, 2017.

ALTMANN, H. “Diversidad sexual y educación: desafíos para la formación docente”. Sexualidad, Salud y Sociedad, n. 13, 2013.

APOLINÁRIO, P.; RICHARTZ, T. “Educação sexual a partir dos parâmetros curriculares: cultura e corpo”. Anais do VII Simpósio Mineiro de Gestão, Educação, Comunicação e Tecnologia da Informação. Varginha: UNIS, 2021.

ARAÚJO, S. S. M. M. “Educação sexual: para além dos tabus”. Revista ABC Educatio, vol. 6, n. 44, 2005.

ARRUDA, S.; CAVASIN, S. “Sexualidade e materiais educativos”. In: RIBEIRO, M. O prazer e o pensar: orientação sexual para educadores e profissionais de saúde. São Paulo: Editora Gente, 1999.

BARBOSA, L. U.; FOLMER, V. “Facilidades e dificuldades da educação sexual na escola: percepções de professores da educação básica”. Revista de Educação da Universidade Federal do Vale do São Francisco, vol. 9, n. 19, 2019.

BARCELOS, N. N. S.; JACOBUCCI, D. F. C. “Estratégias didáticas de educação sexual na formação de professores de Ciências e Biologia”. Revista Eletrônica de Enseñanza de las Ciencias, vol. 10, n. 2, 2011.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Editora Edições 70, 2011.

BARROS, M. P. et al. “A importância de não se negligenciar o gênero e a sexualidade na formação inicial em Pedagogia”. In: BARROS, M. P. (org.). Educação e Gênero: Estudos Multidisciplinares. Boa Vista: Editora IOLE, 2022.

BERTOLLO, L. P. G. et al. “Educação Sexual e Reprodutiva para adolescentes como educação entre pares: avaliação de uma experiência de extensão universitária”. Revista Brasileira de Extensão Universitária, vol. 9, n. 2, 2018.

BONFIM, C. R. S. “Educação sexual: contradições, limites e possibilidades”. Filosofia e Educação, vol. 2, n. 2, 2010.

BRAGA, E. R. M. “Sexualidade infantil: a importância da formação de professores(as) na questão de gênero”. In: CARBELLO, S. R. C.; COMAR, S. R. (orgs.). Educação no século XXI: Múltiplos desafios. Maringá: Editora da UEM, 2009.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2017. Disponível em: . Acesso em: 03/02/2023.

BRASIL. Gênero e Diversidade na Escola: reconhecer diferenças e superar diferenças. Brasília: Ministério da Educação, 2007. Disponível em: . Acesso em: 03/02/2023.

BRASIL. Lei n. 8.069, de 13 de julho de 1990. Brasília: Planalto, 1990. Disponível em: . Acesso em: 03/02/2023.

BRASIL. Lei n. 13.005, de 25 de junho de 2014. Brasília: Planalto, 2014. Disponível em: . Acesso em: 03/02/2023.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos: apresentação dos temas transversais. Brasília: Ministério da Educação, 1998. Disponível em: . Acesso em: 03/02/2023.

BUENO, K. C.; FRANZOLIN, F. “A utilização de recursos didáticos nas aulas de ciências naturais nos anos iniciais do Ensino Fundamental”. Anais do XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Florianópolis: UFSC, 2017.

CAMARGO, A. M. F.; RIBEIRO, C. Sexualidade(s) e Infância(s): A sexualidade como um tema transversal. São Paulo: Editora da UNICAMP, 1999.

CAMPOS, I. C.; MIRANDA, J. C. “Educação Sexual nas escolas: uma necessidade urgente”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 12, n. 34, 2022.

CASTOLDI, R.; POLINARSKI, C. A. “A utilização de recursos didático-pedagógicos na motivação da aprendizagem”. Anais do I Simpósio Internacional de Ensino de Ciência e Tecnologia. Ponta Grossa: UFTPR, 2009.

CERTEZA, L. M. “A sexualidade da pessoa com deficiência”. Anais do I Simpósio Internacional de Estudos sobre a Deficiência. São Paulo: Editora da USP, 2013.

CIRÍACO, N. L. C. et al. “A importância do conhecimento sobre Infecções Sexualmente Transmissíveis (IST) pelos adolescentes e a necessidade de uma abordagem que vá além das concepções biológicas”. Em Extensão, vol. 18, n. 1, 2019.

FELIPE, J.; GUIZZO, B. S. “Entre batons, esmaltes e fantasias”. In: MEYER, D.; SOARES, R. (orgs.). Corpo, gênero e sexualidade. Porto Alegre: Editora Mediação, 2004.

FIGUEIRÓ, M. N. D. “Educação Sexual: como ensina no espaço da escola”. In: FIGUEIRÓ, M. N. D. Educação sexual: múltiplos temas, compromissos comuns. Londrina: Editora da UEL, 2009.

FIGUEIRÓ, M. N. D. Formação de Educadores Sexuais: adiar não é mais possível. Londrina: Editora da UEL, 2006.

FREITAG, I. H. “A Importância dos Recursos Didáticos para o Processo Ensino-Aprendizagem”. Arquivos do Mudi, vol. 21, n. 2, 2017.

FURLANI, J. Mitos e tabus da sexualidade humana: subsídios ao trabalho em educação sexual. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2007.

GESSER, M. et al. “Docência e Concepções de Sexualidade na Educação Básica”. Psicologia e Sociedade, vol. 27, n. 3, 2015.

GIOVANI, L. M. “Do professor informante ao professor parceiro: reflexões sobre o papel da universidade para o desenvolvimento profissional de professores e as mudanças na escola”. Cadernos Cedes, vol. 19, n. 44, 1998.

GODOY, D. A. “Educação em Sexualidade no Brasil: um tour histórico e seus importantes desdobramentos para a formação do educador e do desenvolvimento da área na educação escolar”. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, vol. 20, n. 2, 2018.

GONÇALVES, R. C.; FALEIRO, J. H.; MALAFAIA, G. “Educação sexual no contexto familiar e escolar: impasses e desafios”. Holos, vol. 5, n. 29, 2013.

GUIMARÃES, C. R. P. O descaso em relação à educação sexual na escola: estudo de manifestações de futuras professoras de 1ª a 4ª série de 1º. Grau (Dissertação de Mestrado em Educação). São Carlos: UFSCar, 1992.

JANEIRO, J. M. “Educar sexualmente os adolescentes: uma finalidade da família e da escola?” Revista Gaúcha de Enfermagem, vol. 29, n. 3, 2008.

KERNTOPF, M. R. et al. “Sexualidade na adolescência: uma revisão crítica da literatura”. Adolescência e Saúde, vol. 13, n. 2, 2016.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Fundamentos de metodologia científica: Técnicas de pesquisa. São Paulo: Editora Atlas, 2010.

LEÃO, A. M. C.; RIBEIRO, P. R. M., BEDIN, R. C. “Sexualidade e orientação sexual na escola em foco: algumas reflexões sobre a formação de professores”. Revista Linhas, vol. 11, n. 1, 2010.

LIMA, E.; ALMEIDA, G. B. “Educação sexual e práticas pedagógicas”. Anais do IV Colóquio de História “Abordagens Interdisciplinares sobre História da Sexualidade”. Recife: FASA, 2010.

LORENZI, F. Educação sexual na formação do/a pedagogo/a no estado do Paraná (Dissertação de Mestrado em Educação). Francisco Beltrão: Unioeste, 2017.

MAIA, A. C. B. “Orientação sexual na escola”. In: RIBEIRO, P. R. M. (org.). Sexualidade e educação: aproximações necessárias. São Paulo: Editora Arte e Ciência, 2004.

MAIA, A. C. B.; RIBEIRO, P. R. M. “Educação Sexual: princípios para ação”. DOXA: Revista Paulista de Psicologia e Educação, vol. 15, n. 1, 2011.

MATANÓ, M. S. C. Orientação sexual: projeto de ação pedagógica da rede municipal de ensino de São Paulo (1978-1982) (Dissertação de Mestrado em Educação), São Paulo: PUC-SP, 1990.

MIRANDA, J. C. “Adolescência e vida sexual: o retrato de uma escola pública da região metropolitana do Rio de Janeiro”. Revista de Saúde e Biologia, vol. 8, n. 2, 2013.

MOIZÉS, J. S.; BUENO, S. M. V. “Compreensão sobre sexualidade e sexo nas escolas segundo professores do Ensino Fundamental”. Revista da Escola de Enfermagem da USP, vol. 44, n. 1, 2010.

OLIVEIRA, D. L. “Sexo e saúde na escola: isto não é coisa de médico?”. In: MEYER, D. E. E. (org.). Saúde e sexualidade na escola: isto não é coisa de médico? Porto Alegre: Editora Mediação, 2000.

OLIVEIRA, P. N. A sexualidade em adolescentes no ambiente escolar (Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação em Psicologia). Atibaia: UNIFAAT, 2020.

OSÓRIO, L. C. Adolescente hoje. Porto Alegre: Editora Artes Médicas, 1992.

QUIRINO, G. S.; ROCHA, J. B. T. “Sexualidade e educação sexual na percepção docente”. Educar em Revista, n. 43, 2012.

REIS, G. V.; RIBEIRO, P. R. M. “A orientação sexual na escola e os Parâmetros Curriculares Nacionais”. In: RIBEIRO, P. R. M. (org.). Sexualidade e educação sexual: apontamentos para uma reflexão. São Paulo: Editora Laboratório Editorial FCL, 2002.

REIS, V. L.; MAIA, A. C. B. “Educação sexual na escola com a participação da família e o uso de novas tecnologias da educação: um levantamento bibliográfico”. Cadernos de Educação, vol. 41, 2012.

RODRIGUES JÚNIOR, O. M. “Os conflitos sexuais na adolescência”. In: RIBEIRO, M. (org.). Educação sexual: novas ideias, novas conquistas. Rio de Janeiro: Editora Rosa dos Tempos, 1993.

RODRIGUES NETO, A. “Educação em Sexualidade na Europa e as sexualidades interseccionais do Brasil”. Revista Estudos Feministas, vol. 30, n. 1, 2022.

RODRIGUES, A. R. F.; SALLES, G. D. “Educação Sexual, Gênero e Diversidade Sexual: formação de professoras e alunas multiplicadoras como metodologia de ensino”. Anais do II Simpósio Gênero e Políticas Pública. Londrina: UEL, 2011.

RONCA, A. C. C.; ESCOBAR, V. F. Técnicas pedagógicas: domesticação ou desafio à participação? Petrópolis: Editora Vozes, 1984.

SAITO, M. I.; LEAL, M. M. “Educação sexual na escola”. Pediatria, vol. 22, n.1, 2000.

SANTOS, A. L. R. et al. Educação Sexual no Ambiente Escolar (Trabalho de Conclusão de Curso de Licenciatura em Pedagogia). Betim: Centro Universitário UNABETIM, 2021.

SILVA, R. C. P.; MEGID NETO, J. “Formação de professores e educadores para abordagem da educação sexual na escola: o que mostram as pesquisas”. Ciência e Educação, vol. 12, n. 2, 2006.

SILVEIRA, J. M.; PEREIRA, J. A. “Violência sexual intrafamiliar contra crianças e adolescentes: possibilidades de atuação das instituições escolares”. Anais do I Encontro Internacional de Gestão, Desenvolvimento e Inovação. Naviraí: UFMS, 2017.

SOUZA, D. G. Análise da Implementação do PIBID Ciências Naturais pela Universidade Federal Fluminense, no período de 2014 a 2015 (Dissertação de Mestrado em Ensino). Santo Antônio de Pádua: UFF, 2018.

SOUZA, E. J.; SILVA, J. P.; SANTOS, C. “Educação Sexual na Escola: Concepções e modalidades didáticas de docentes sobre sexualidade, gênero e diversidade sexual”. Interfaces Científicas - Humanas e Sociais, vol. 3, n. 3, 2015.

SOUZA, S. E. “O uso de recursos didáticos no ensino escolar”. Anais do I Encontro de Pesquisa em Educação. Maringá: UEM, 2007.

UFF - Universidade Federal Fluminense. Projeto pedagógico do curso de Licenciatura em Ciências Naturais (Ênfase em Biologia). Santo Antônio de Pádua: UFF, 2018.

UNFPA - United Nations Population Fund. Fecundidad y maternidade adolescente en el Cono Sur: apuntes para la construcción de una agenda común. Santiago: Fondo de Población de las Naciones Unidas, 2016.

VIEIRA, P. M.; MATSUKURA, T. S. “Modelos de educação sexual na escola: concepções e práticas de professores do ensino fundamental da rede pública”. Revista Brasileira de Educação, vol. 22, n. 69, 2017.

WHO - World Health Organization. Global health sector strategy on sexually transmitted infections 2016-2021: Towards ending STIs. Geneva: WHO, 2016.

ZOMPERO, A. F.; LEITE, C. M.; GIANGARELLI, G. C.; BERGAMO, M. C. “A temática sexualidade nas propostas Curriculares no Brasil”. Revista Ciências e Ideias, vol. 9, n. 1, 2018.