BIBLIOMETRIC ANALYSIS OF SCIENTIFIC PRODUCTION ON CRITICAL MATHEMATICS THROUGH PROBLEM-BASED LEARNING

Main Article Content

Adriano Alves de Rezende
Eduardo Carrasco
Angela Silva-Salse

Abstract

This article aimed to carry out a bibliometric analysis, in the two largest indexing databases of scientific works in the world, regarding the teaching of Mathematics through the methodological approach Problem-Based Learning. The development of critical thinking represents a growing demand in today's society, hence the interest in measuring the volume of publications in journals included in these indexing bases. To verify the productions on the subject using the Science Mapping approach using various search terms. The process was refined until the searches presented robust data to issue a conclusion. Thus, the time frame was delimited from 2012 to 2020. There was a growth of around 42.49% in works that address the study of Mathematics through Problem-Based Learning aimed at critical thinking with a great increase in occurrences from de 2018. However, what can be seen is that this topic represents a tiny portion of the research carried out in Mathematics or, despite the relevance of studying critical thinking, the major academic journals tend to publish other topics. However, Asian authors emerge with a large participation in publications, but the preference for citations of American authors to the detriment of the others still persists.

Article Details

How to Cite
REZENDE, A. A. de .; CARRASCO, E.; SILVA-SALSE, A. BIBLIOMETRIC ANALYSIS OF SCIENTIFIC PRODUCTION ON CRITICAL MATHEMATICS THROUGH PROBLEM-BASED LEARNING. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 12, n. 36, p. 59–75, 2022. DOI: 10.5281/zenodo.7483867. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/776. Acesso em: 14 may. 2024.
Section
Articles
Author Biography

Adriano Alves de Rezende, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), Brasil

Professor at the Department of Human Sciences, Education and Language at the State University of Southwest Bahia (DCHEL/UESB)

PhD student in Education at SEK University, Santiago, Chile.

Master in Economics from the Federal University of Viçosa (UFV)

Economist from the Federal University of Juiz de Fora (UFJF)

References

ALVES, P. et al. “Aprendizagem baseada em projetos: Implementação num curso de técnico superior profissional”. Espaço Pedagógico, vol. 26, n. 2, 2020.

ANDRADE, L. G. S. B. “A sala de aula invertida como alternativa inovadora para a educação básica”. Revista Eletrônica Sala de Aula em Foco, vol. 8, n.2, 2019.

ARIA, M.; CUCCURULLO, C. “Bibliometrix: An R-tool for comprehensive science mapping análisis”. Journal of Informetrics, n. 11, 2017.

BALDAN, R. “Science Mapping (Bilbiometria) with R Studio, Bibliometrix and international index”. Portal Eletrônico UFES [2020]. Disponível em: . Acesso em: 20/09/2022.

BELLAND, B. R. et al. “Synthesizing results from empirical research on computer-based scaffolding in STEM education: A meta-analysis”. Review of Educational Research, vol. 87, n. 2, 2017.

BOTTENTUIT JUNIOR, J. B. “Sala de Aula Invertida: Recomendações e Tecnologias Digitais para sua Implementação na Educação”. Revista Novas Tecnologias na Educação, n. 2, 2019.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: . Acesso em: 02/09/2022.

BRASIL. PCN+Ensino Médio: orientações educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: Ministério da Educação, 2002. Disponível em: . Acesso em: 02/09/2022.

CHEN, C. H.; YANG, Y. C. “Revisiting the effects of project-based learning on students' academic performance: a meta-analysis investigating moderators”. Educational Research Review, vol. 26, 2019.

DONNELLY, M. J.; DONNELLY, J. F.; DONNELLY, S. “Why do I need to know this? Optics/Photonics problem-based learning in the math classroom”. Education and Training in Optics and Photonics. Hangzhou: ETOP, 2017.

FERREIRA, P. E. A.; SILVA, K. A. P. D. “Modelagem Matemática e uma Proposta de Trajetória Hipotética de Aprendizagem”. Bolema: Boletim de Educação Matemática, vol. 33, n. 65, 2019.

GHEZZI, J. F. S. A. et al. “Metodologias de aprendizagem ativa e a formação do enfermeiro com pensamento crítico: revisão integrativa da literatura”. CIAIQ, vol. 1, 2019.

GUISSO, D. P. et al. “Aprendizagem Baseada em Problemas (PBL) no Ensino Superior: concepções introdutórias”. Revista Intelletto, vol. 4, n. 3, 2019.

HUETE, J. C. S.; BRAVO, J. A. F. O Ensino da Matemática: fundamentos teóricos e bases psicopedagógicas. Porto Alegre: Editora Artmed. 2007.

IEA - International Association for the Evaluation of Educational Achievement. “Third International Study of Mathematics and Science – TIMMS”. IEA [2019]. Disponível em: . Acesso em: 15/09/2022.

LITTIG, J. et al. “A Modelagem Matemática na Perspectiva Sociocrítica e a Teoria da Situação Didática: identificando aproximações potencializadores da aprendizagem e do desenvolvimento do conhecimento reflexivo”. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, vol. 10, n. 1, 2019.

MILL, D.; OLIVEIRA, M. R. “A educação a distância em pesquisas acadêmicas: uma análise bibliométrica em teses do campo educacional”. Educar em Revista, n. 4, 2014.

NASCIMENTO OLIVEIRA, J. et al. “Estratégia de Ensino e Aprendizagem de Matemática Baseada em Modelagem Matemática”. Revista Encantar-Educação, Cultura e Sociedade, vol. 1, n. 3, 2019.

OLIVEIRA, F. R. et al. “Metodologias ativas e a Pedagogia: o Problem-Based Learning na prática curricular”. Revista Aproximação, vol. 2, n. 3, 2020.

OLIVEIRA, I. S.; ROTHEN, J. C. “Análise bibliométrica da produção acadêmica em periódicos científicos sobre os processos de autoavaliação institucional na educação superior brasileira”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 8, n. 22, 2021.

PAGANI, R. N.; KOVALESKI, J. L.; RESENDE, L. M. M. “Avanços na composição da Methodi Ordinatio para revisão sistemática de literatura”. Ciência da Informação, vol. 46, n. 2, 2017

PAZÁN, E. G.; FLORES, J. R. “El Aprendizaje Basado em Problmeas y el uso del Paquete Estadístico R em la Interpretación de las Gráficas de Control”. Revista Multidisciplinaria de Investigación, vol. 3, n. 26, 2019.

PEREIRA, C. C. D. S. B.; AFONSO, R. T. L. “Percepção discente sobre aprendizagem baseada em equipes (TBL) e instrução em pares (PI)/Student perception of team-based learning (TBL) and peer instruction (PI)”. Brazilian Journal of Development, vol. 6, n. 1, 2020.

PEREIRA, D. C.; HANN, F. A.; BOVO, M. C. “A Sala de Aula Invertida como possibilidade no combate à evasão escolar”. Multitemas, vol. 25, n. 59, 2020.

RACHELLI, J.; BISOGNIN, V. “Peer Instruction: uma experiência no ensino de cálculo com base em metodologias ativas de aprendizagem”. Revista Eletrônica de Educação Matemática, vol. 15, n. 1, 2020.

RAMOS, A. B.; VILELA JUNIOR, D. C. “A Utilização de Gamificação para o ensino de Gestão de Projetos”. International Journal of Knowledge Engineering and Management, vol. 8, n. 20, 2019.

REZENDE, A. A.; CARRASCO, E.; SILVA-SALSE, À. “Aprendizagem Baseada em Jogos e Gamificação como instrumentos para o desenvolvimento do pensamento crítico na matemática: uma revisão teórica”. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, vol. 3, n. 8, 2022.

REZENDE, A. A.; SILVA-SALSE, À. R. “Utilização da Aprendizagem Baseada em Problemas (ABP) para o desenvolvimento do pensamento crítico (PC) em Matemática: uma revisão teórica”. Educação Matemática Debate, vol. 5, n. 11, 2021.

REZENDE, A. A.; SILVA-SALSE À. R.; CARRASCO, E. “A Matemática Financeira no Ensino Médio Brasileiro: perspectivas para formação de indivíduos críticos”. Revista Baiana de Educação Matemática, vol. 3, n. 1, 2022.

RIGONATTO, M. “Modelagem Matemática no Processo de Ensino e Aprendizagem”. Brasil Escola [2020]. Disponível em: . Acesso em: 16/09/2022.

ROSA, M.; OREY, D. C. “A modelagem como um ambiente de aprendizagem para a conversão do conhecimento matemático”. Bolema: Boletim de Educação Matemática, n. 26, 2012.

SENHORAS, C. A. B. M.; SENHORAS, E. M. Campo de Estudos sobre a Lei Maria da Penha. Boa Vista: Editora da UFRR, 2018.

SENHORAS, E. M. BNDES e a Era de Ouro da Internacionalização Empresarial Brasileira (1999-2009). Boa Vista: Editora da UFRR, 2019.

SILVA, J. B.; SALES, G. L.; CASTRO, J. B. “Gamificação como estratégia de aprendizagem ativa no ensino de Física”. Revista Brasileira de Ensino de Física, vol. 41, n. 4, 2019.

SILVA, R. M. R.; SALGADO, T. D. M. “Aprendizagem Baseada em Projetos (ABP) em Curso de Engenharia de Materiais: o que dizem os discentes?”. Revista de Ensino de Engenharia, vol. 38, n. 1, 2019.

SILVA, S. C.; MADRUGA, Z. E. F.; SILVA, F. S. “Modelagem Matemática como apoio ao ensino e aprendizagem de função quadrática”. Revista de Educação Matemática, vol. 16, n. 21, 2019.

SOUZA, D. V. “O uso de Problemas Matemáticos no Ensino Superior sob o viés da Aprendizagem Baseada em Problemas”. Revista de Educação Matemática, vol. 16, n. 22, 2019.

STYERS, M. L.; VAN ZANDT, P. A.; HAYDEN, K. L. “Active learning in flipped life science courses promotes development of critical thinking skills”. Life Sciences Education, vol. 17, n. 3, 2018.

TENÓRIO, M. M. Ambiente virtual de aprendizagem baseado em gamificação: um estudo de caso em probabilidade e estatística. (Tese de Doutorado). Curitiba: UFTPR, 2019.

TONIN, I. B.; MENEGASSI, C. H. M.; MACUCH, R. D. S. “A Gestão do Conhecimento e a Sala de Aula Invertida: o processo de criação do conhecimento”. Anais do XI Encontro Internacional de Produção Científica. Várzea Alegre: Unicesumar, 2019.

TULLIS, J. G.; GOLDSTONE, R. L. “Why does peer instruction benefit student learning?”. Cognitive Research: Principles and Implications, n. 5, 2020.

WALLACE, C. S. “Developing peer instruction questions for quantitative problems for an upper-division astronomy course”. American Journal of Physics, vol. 88, n. 3, 2020.

WEF - World Economic Forum. “Global Challenge Insight Report. The Future of Jobs - Employment, Skills and Workforce Strategy for the Fourth Industrial Revolution. World Economic Forum [2016]. Disponível em: . Acesso em: 03/09/2022.