CURRICULUM SUPERVISED INTERNSHIP AND THE TRAINING OF THE GEOGRAPHY TEACHER: EXPERIENCE REPORT IN AN INDIGENOUS SCHOOL IN RORAIMA

Main Article Content

Luciana Moreira da Silva
Márcia Teixeira Falcão

Abstract

The objective of this essay is to discuss the importance of supervised training for teacher training, through an experience report in an indigenous school in Roraima. The methodology used was a bibliographic survey, observation and administration of the discipline of Geography. The results demonstrate that the head teacher passes on knowledge to the students, despite the difficulties faced in everyday school life, especially in indigenous education. The practice of the internship is of great importance for the future teacher, because it is at this moment that the knowledge acquired during the course is highlighted, as well as the internship experiences in different contexts of Basic Education.

Article Details

How to Cite
SILVA, L. M. da; FALCÃO, M. T. CURRICULUM SUPERVISED INTERNSHIP AND THE TRAINING OF THE GEOGRAPHY TEACHER: EXPERIENCE REPORT IN AN INDIGENOUS SCHOOL IN RORAIMA. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 10, n. 29, p. 74–82, 2022. DOI: 10.5281/zenodo.6440446. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/598. Acesso em: 22 nov. 2024.
Section
Essays
Author Biography

Luciana Moreira da Silva, Universidade Estadual de Roraima (UERR)

  

References

BELLOCHIO, C. R.; BEINEKE, V. “A Mobilização de Conhecimentos Práticos no Estágio Supervisionado: Um Estudo com Estagiários de Música da UFSM/RS e da UDESC/SC”. Música Hodie, vol. 7, n. 2, 2007.

BERNARDY, K.; PAZ, D. M. T. “Importância do estágio supervisionado para a formação de professores”. Anais do XXVI Seminário Interinstitucional de Ensino, Pesquisa e Extensão UNICRUZ [2012]. Disponível em:<http://www.unicruz.edu.br/seminario>. Acesso: 08/04/2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Proposta Curricular para a educação de jovens e adultos: Geografia, 2002. Brasília: MEC, 2002.

CASTROGIOVANNI, A. C.; GOULART, L. B. “A questão do livro didático em geografia: Elementos para uma análise”. In: CASTROGIOVANNI, A. C. (org.). Geografia em sala de aula: práticas e reflexões. Porto Alegre: UFRGS/AGB, 1999.

CAVALCANTI, L. S. “A Formação do Professor de Geografia – o Lugar da Prática de Ensino”. In: Concepções e Prática em Formação de Professores diferentes olhares. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

LIVEIRA, M. L. T. “Ensino de geografia na contemporaneidade: o uso de recursos didáticos na sua abordagem”. Anais do X ENPEG. Porto Alegre: AGB, 2009.

LUCIANO, R. R. F.; SIMAS, H. C. P.; GARCIA, F. M. “Políticas públicas para indígenas: da educação básica ao ensino superior”. Interfaces da Educação, vol. 11, n. 32, 2020.

SANTOS NETA, M. P.; ANDRADE, M. I. “Estágio em Geografia: teoria e prática na formação de professores”. Anais do 3º Encontro Baiano de Geografia. Salvador: UESB, 2018.