THE CHRONICLE AND THE RIGHTS OF WOMEN: DEMOCRATIC PATHWAYS TO VERNACULAR LITERACY

Main Article Content

Alexandra Gomes dos Santos Matos

Abstract

This essay demonstrates the sad reality of the public school in Brazil focusing on the Colégio Estadual Antônio Balbino as well as offering suggestions for pedagogical praxis that favor the reversal of this scenario. Therefore, this work is based on the studies of Matos (2021), Freirean pedagogy and on the theory of Bakhtin (2011), taking for granted the chronicles of Floresta (2019) and Café (2019) in their dialogues with the law as well as with other artistic manifestations. The orientation is that students learning context start from the simplest skills and, if so, allows them to advance in the acquisition of the more complex ones. In tune, students learn about the genres that circulate in life, exercising reading and text interpretation in their interfaces with the legal, social, historical and artistic situation of their country, according to their real development context. This way it is possible to make vernacular literacy more effective an, therefore contribute to the reversal of the panorama of public education in Brazil.

Article Details

How to Cite
MATOS, A. G. dos S. THE CHRONICLE AND THE RIGHTS OF WOMEN: DEMOCRATIC PATHWAYS TO VERNACULAR LITERACY. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 9, n. 27, p. 31–38, 2022. DOI: 10.5281/zenodo.6013056. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/572. Acesso em: 3 jul. 2024.
Section
Essays

References

ALMEIDA, L. T.; NAVAS, D. “Literatura e música em (con)fluência: o diálogo intermídia na literatura juvenil”. Caderno Seminal Digital, vol. 34, n. 34, 2020.

BAHIA. Governo do Estado da Bahia. Cadernos de Apoio à Aprendizagem. Disponível em: <http://estudantes.educacao.ba.gov.br/cadernos-de-apoio>. Acesso em: 06/07/2021.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2011.

BARTHES, R. Aula. São Paulo: Cultrix, 2013.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Planalto, 1988. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br>. Acesso em: 09/12/2021.

BRASIL. Decreto-lei n.o 2.848, 7 de dezembro de 1940. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br>. Acesso em: 09/12/2021.

BRASIL. Lei n.º 8.069, 13 de julho de 1990. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br>. Acesso em: 09/12/2021.

BRASIL. Lei n.º 9.394, 20 de dezembro de 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br>. Acesso em: 09/12/2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

CAFÉ, T. Notas Afetivas: entre memórias, poesias e leituras crônicas. Salvador: Egba, 2019.

CANDIDO, A. “O direito à literatura”. In: CANDIDO, A. Vários Escritos. Rio de. Janeiro: Ouro sobre Azul, 2017.

CASTRO, M. L. S. Práticas de Letramentos: uma contribuição ao ensino de língua portuguesa. São Paulo: Scortecci, 2018.

CECCHETTO, F. “Entre a literatura e a música: o poético e o lúdico no contexto da canção da MPB”. Darandina revista eletrônica, vol. 4, n. 1, 2011.

COUTINHO, A. Conceito de Literatura brasileira. Petrópolis: Vozes, 2008.

DUARTE, L. C. “Nísia Floresta Brasileira Augusta: pioneira do feminismo brasileiro – século XIX”. Revista Mulheres e Literatura, vol. 1, n. 1, 1997.

FLORESTA, N. “Páginas de uma vida obscura”. In: XIMENES, S. B. (orgs). Cinco obras completas: Nísia Floresta. [s. l.]: Editor Sergio Barcellos Ximenes, 2019.

FREIRE, P. Ação cultural para a liberdade. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 2019.

MARTINS, A. P.; CARDOSO, H. C. S. “Literatura e Música: abordagem didática dos textos”. Anais do 17º Encontro de Reflexões e Ações no Ensino de Arte. Uberlândia: UFU, 2020.

MATOS, A. G. S. O Direito ao letramento vernacular: contradições e perspectivas para o ensino de pontuação a partir da construção textual-discursiva do gênero crônica (Dissertação de Mestrado Profissional em Letras). Santo Antônio de Jesus: UNEB, 2021.

OLIVEIRA, R. P.; ARAÚJO, G. C. “Qualidade do Ensino: uma nova dimensão da luta pelo direito à educação”. Revista Brasileira de Educação, n. 28, janeiro-abril, 2005.

ONU - Organização das Nações Unidas. Declaração Universal dos Direitos Humanos. Paris: ONU, 1948. Disponível em: <https://unesdoc.unesco.org>. Acesso em 10/01/2022.