ECONOMIC AND FINANCIAL ANALYSIS OF E-COMMERCE DURING A PERIOD OF ECONOMIC CRISIS IN BRAZIL (2014-2019)

Main Article Content

Cristina Arozzi
Maria Carolina Rosa Gullo

Abstract

Changing the concern of consumers has required excellent results from organizations with available resources. In this context, e-commerce, a segment in full growth, presents high billing projections during the years of analysis in which Brazil faced economic recession. Therefore, the objective of this study was to verify, through accounting statement indicators, the economic and financial performance of the 5 largest publicly traded companies - B2W, Magazine Luiza, Via Varejo, Lojas Renner and Saraiva - that operate in electronic commerce, during the period of economic recession faced by the country. In the theoretical section, the main financial and economic indicators were addressed and a brief history of e-commerce in Brazil was portrayed. Furthermore, the analysis of the indicators of these companies in the period from 2014 to 2019 has been discussed. It was found that the companies had an increase in revenue, even during the recession period, but with an irrelevant performance in the net result. The main factors of this effect were: the need to finance their operations with onerous short-term resources, which entails financial expenses, leading to greater indebtedness with third-party capital in the short term. The low gross margin has also been noticed due to the cost of goods sold, and, finally, the increase in operating expenses and the high level of investment in distribution and logistics.

Article Details

How to Cite
AROZZI, C.; ROSA GULLO, M. C. . ECONOMIC AND FINANCIAL ANALYSIS OF E-COMMERCE DURING A PERIOD OF ECONOMIC CRISIS IN BRAZIL (2014-2019). Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 8, n. 23, p. 65–83, 2021. DOI: 10.5281/zenodo.5614720. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/490. Acesso em: 24 nov. 2024.
Section
Articles

References

ASSAF NETO, A. Estrutura e análise de balanços: um enfoque econômico-financeiro. São Paulo: Atlas, 2010.

B2W DIGITAL. “Informações aos Investidores / Relatórios Anuais”. Portal Eletrônico B2W [2019]. Disponível em: <https://ri.b2w.digital>. Acesso em: 09/11/2019.

BRUNI, A. L. A Análise Contábil e Financeira. São Paulo: Atlas, 2014.

CASTELLS, M. A galáxia da internet: reflexões sobre a internet, os negócios e a sociedade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003

CERVO, A. L.; BERVIAN, P. A. Metodologia Científica. São Paulo: Editora Prentice Hall, 2002.

CNC - Confederação Nacional do Comércio de Bens, Serviços e Turismo. “Pesquisa de Endividamento e Inadimplência do Consumidor (PEIC)”. Portal Eletrônico CNC [2019]. Disponível em: <http://www.cnc.org.br>. Acesso em: 22/03/2019.

FONSECA, J. J. S. Metodologia da Pesquisa científica [2002]. Disponível em: <http://www.ia.ufrrj.br/ppgea>. Acesso em: 21/03/2017.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Síntese de indicadores sociais: uma análise das condições de vida da população brasileira. Rio de Janeiro: IBGE, 2019.

IEDE - Instituto de Estudos para o Desenvolvimento Industrial. “Rentabilidade e endividamento das empresas em 2018”. Portal Eletrônico IEDE [2019]. Disponível em: <https://iedi.org.br>. Acesso em: 15/02/2020.

KOTLER, P.; KELLER, K. L. Administração de Marketing. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2012.

LOJAS RENNER. “Relações com investidores: Balanços anuais”. Portal Eletrônico Lojas Renner [2019]. Disponível em: <http://lojasrenner.mzweb.com.br>. Acesso em: 09/11/2019.

MAGAZINE LUIZA. “Relações com investidores”. Portal Eletrônico Magazine Luiza [2019]. Disponível em: <https://ri.magazineluiza.com.br>. Acesso em: 09/11/2019.

MARTINS, E.; DINIZ, J. D.; MIRANDA, G. Análise avançada de demonstrações contábeis: uma abordagem crítica. São Paulo: Atlas, 2012.

MATARAZZO, D. C. Análise financeira de balanços: abordagem básica e gerencial. São Paulo: Atlas, 2008.

MELO, G. A. L. “As diferentes perspectivas da qualidade sobre nível de serviço na logística e os desafios do e-commerce”. Revista de Engenharia e Pesquisa Aplicada, vol. 2, n. 4, 2017.

MORANTE, A. S. Análise das demonstrações financeiras: aspectos contábeis da demonstração de resultado e do balanço patrimonial. São Paulo: Atlas: 2009.

NIELSEN. “E-commerce fatura R$53,2 bilhões em 2018, alta de 12%”. Portal Eletrônico Nielsen [2019]. Disponível em: <https://www.nielsen.com/br>. Acesso em: 02/11/2019.

ORTIZ, L. C. V. Os efeitos do business to business e do e-commerce nos custos de transação das empresas: estudo de caso de empresa do setor varejista do Rio Grande do Sul (Dissertação de Mestrado). Porto Alegre: UFRGS, 2002.

PARANAÍBA, A.; BULHÕES, E. Transportar é preciso: Uma proposta liberal. São Paulo: Lvm, 2019.

PELLIZZARO JUNIOR, R. “Com recuo de -0,27%, inadimplência do consumidor tem primeira queda após dois anos, mostram CNDL/SPC”. Portal Eletrônico CNDL [2019]. Disponível em: <https://cndl.org.br>. Acesso em: 28/02/2020.

REIS, T. “Margem liquida: importante indicador ligado ao operacional de um negócio”. Portal Eletrônico Suno Research [2017]. Disponível em: <https://www.sunoresearch.com.br>. Acesso em: 25/02/2020.

SAMPAIO, D. “O que é E-commerce? Tudo o que você precisa saber para ter uma loja virtual de sucesso!” Portal Eletrônico Rock Content [2019]. Disponível em: <https://rockcontent.com>. Acesso em: 11/11/2019.

SARAIVA. “Informações financeiras: Central de Resultados”. Portal Eletrônico Saraiva [2019]. Disponível em: <http://www.saraivari.com.br>. Acesso em: 09/11/2019.

SBVC - Sociedade Brasileira de Varejo e Consumo. Ranking das 50 Maiores Empresas do E-commerce Brasileiro 2018. São Paulo: SBVC, 2018.

SCHNEIDER, J. “Aprenda a calcular o índice de inadimplência da sua loja”. Portal Eletrônico Meu Crediário [2020]. Disponível em: <https://meucrediario.com.br>. Acesso em: 25/02/2020.

SIRQUEIRA, A. B.; KALATZIS, A. E. G; TOLEDO, F. M. B. “Boas Práticas de Governança Corporativa e Otimização de Portfólio: Uma Análise Comparativa”. Revista Economia, vol. 3, n. 8, 2007.

SPC BRASIL. “Inadimplência abre o ano com alta de 1,38%, a segunda menor variação para os meses de janeiro em uma década, mostram CNDL/SPC Brasil”. Portal Eletrônico SPC [2019]. Disponível em: <https://www.spcbrasil.org.br>. Acesso em: 21/02/2020.

VENETIANER, T. Como vender seu peixe na internet: um guia prático de marketing e comércio eletrônicos. Rio de Janeiro: Campus, 2000.

VIA VAREJO. “Relações com investidores”. Portal Eletrônico Via Varejo [2019]. Disponível em: <http://ri.viavarejo.com.br>. Acesso em: 09/11/2019.

WANG, Y. S. “Avaliando o sucesso dos sistemas de e-commerce: a re-especificação e validação do modelo de DeLone e McLean é o sucesso”. Information Systems Journal, vol. 18, n. 5, 2008.