TEACHING INTERNSHIP IN HIGHER EDUCATION: REFLECTIONS ABOUT PRACTICE FROM THE PERSPECTIVE OF ORAL AND WRITTEN COMMUNICATION

Main Article Content

Antonio Escandiel de Souza
Carini de Fátima Ribeiro Hinnah
Sirlei de Lourdes Lauxen
Denise da Costa Dias Scheffer

Abstract

This study contemplates reflections on the interaction between theory and practice in the context of higher education, based on the teaching internship experience of a master's student in the Oral and Written Communication discipline offered in the Administration course at the University of Cruz Alta - UNICRUZ. The internship in question is part of the evaluation of the Higher Education Teaching course, included in the Postgraduate Program in Sociocultural Practices and Social Development, both for the master's and doctoral degrees, as guided by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES). The text describes the practical activities carried out during the internship, highlighting the integration of reading, analysis, and the use of institutional documents such as the Institutional Development Plan and the Course Pedagogical Project. This approach constitutes a qualitative analysis of the process. Through the teaching internship, its relevance in the training of higher education professionals was observed, aligned with the guidelines established in the field of teaching and learning, as well as with the requirements of the higher education institution and CAPES. In summary, the practice of teaching internship in the academic environment proves to be an essential component in the process of training higher educators, contributing to alignment with educational policies and the development of pedagogical competencies necessary for effective teaching in higher education.

Article Details

How to Cite
SOUZA, A. E. de .; HINNAH, C. de F. R.; LAUXEN, S. de L.; SCHEFFER, D. da C. D. TEACHING INTERNSHIP IN HIGHER EDUCATION: REFLECTIONS ABOUT PRACTICE FROM THE PERSPECTIVE OF ORAL AND WRITTEN COMMUNICATION. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 18, n. 52, p. 69–81, 2024. DOI: 10.5281/zenodo.11003231. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/3917. Acesso em: 30 jun. 2024.
Section
Essays

References

ALARCÃO, I. Formação Reflexiva de Professores: Estratégias de Supervisão. Porto: Editora Porto, 1996.

BASTOLLA, F. F. et al. “A docência no ensino superior: reflexões sobre a prática da produção de textos na perspectiva da retórica”. Di@logus, vol. 6, n. 1, 2020.

BAUMAN, Z. Sobre Educação e Juventude: Conversas com Riccardo Mazzeo. Rio de Janeiro: Editora Zahar, 2013.

BRASIL. Lei n 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília: Planalto, 1996. Disponível em: . Acesso em: 23/-1/2024.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Editora Paz e Terra, 2011.

IMBERT, F. Para uma práxis pedagógica. Brasília: Editora Plano A, 2003.

MICHOS, K. et al. “Examining the relationship between internship experiences, teaching enthusiasm, and teacher self-efficacy when using a mobile portfolio app”. Teaching and Teacher Education, vol. 109, 2022.

MINAYO, M. C. S. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Editora Vozes, 2011.

MOTTA-ROTH, D.; HENDGES, G. H. Produção textual na universidade. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.

NÓVOA, A. “Os professores e a sua formação num tempo de metamorfose da escola”. Educação e Realidade, vol. 44, n. 3, 2019.

SANTOS, B. S. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes, pistemologias do Sul. São Paulo: Editora Cortez, 2010.

SCHEFFER, D. C. D. et al. “O estágio de docência no ensino superior na pós-graduação stricto sensu: o fazer docente e a formação para a cidadania”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 16, n. 46, 2023.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Editora Vozes, 2014.

UNICRUZ - Universidade de Cruz Alta. Plano de Desenvolvimento Institucional: PDI 2023 – 2027. Cruz Alta: UNICRUZ, 2023. Disponível em: . Acesso em: 23/01/2024.

UNICRUZ - Universidade de Cruz Alta. Projeto Pedagógico do Curso de Administração: PPC, 2019. Cruz Alta: UNICRUZ, 2019. Disponível em: . Acesso em: 23/01/2024.

VERHINE, R. E.; DANTAS, L. M. V. “Estágio de docência: conciliando o desenvolvimento da tese com a prática em sala de aula”. Revista Brasileira de Pós-Graduação, vol. 4, n. 8, 2011.

VIEIRA, R. A. “Formação pós-graduada e docência no Ensino Superior: mapeamento das discussões sobre o estágio de docência na RBPG/Capes”. Revista Contrapontos - Eletrônica, vol. 13, n. 2, 2013.

Most read articles by the same author(s)