FROM PERFOMATIVITY TO PRAXIS - FOR A NEW MODEL OF TEACHER EDUCATION

Main Article Content

Ana Paula Silveira
Giovanna Maria Recco Piccirilli
Giovana Nicoli de Oliveira Ferreira
Francisca Helena Gonçalves Vetorazo

Abstract

This essay presents the discussions about teacher training, initial and continuity, from the discussion of the notions of perfomativity and praxis. Performance training meets the logic imposed by the globalization of capital and distances teaching practice from the necessary pedagogy of praxis, proposed by Paulo Freire. For the construction of this reflection, the participation of students in the Pedagogy course at the Federal University of São Carlos was fundamental in terms of problematizing the challenges faced by future teachers. From a literature review of studies on teacher education, globalization of capital and pedagogical practices, came to the conclusion that the degree courses need to push the boundaries of performative training to strengthen the teaching identity, individual and collective, enabling professionals for a critical and dialogic action, inside and outside the school.

Article Details

How to Cite
SILVEIRA , A. P. .; PICCIRILLI, G. M. R. .; FERREIRA, G. N. de O. .; VETORAZO, F. H. G. . FROM PERFOMATIVITY TO PRAXIS - FOR A NEW MODEL OF TEACHER EDUCATION. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 6, n. 18, p. 26–34, 2021. DOI: 10.5281/zenodo.4883654. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/354. Acesso em: 1 sep. 2024.
Section
Essays

References

BALL, Stephen. Educação Global S.A.: novas redes políticas e o imaginário neoliberal. Ponta Grossa: UEPG, 2014.

BALL, Stephen. “Performatividades e Fabricações na Economia Educacional: rumo a uma sociedade performativa”. Revista Educação e Realidade, vol. 35, n. 2, 2010.

BRASIL. Constituição Política do Império do Brasil. Rio de Janeiro: Senado, 1924. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br>. Acesso em: 17/04/2020.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado, 1988. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br>. Acesso em: 17/04/2020.

BRASIL. Lei nº 11.274, 6 de fevereiro de 2006. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br>. Acesso em: 17/04/2020.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra. 1989.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra. 1996.

GADOTTI, Moacir. História das ideias pedagógicas. São Paulo: Ática, 1993.

MANCEBO, D. “Agenda de Pesquisa e opções teórico-metodológicas nas investigações sobre trabalho docente”. Revista Educação e Sociedade, vol. 28, n. 99, 2007.

NÓVOA. António (org.). Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 1995.

OLIVEIRA, Dalila. “A reestruturação do trabalho docente: precarização e flexibilização”. Educação e Sociedade, vol. 25, n. 89, 2004.

PICCIRILLI, Giovanna Maria Recco. “O que diz a Constituição Federal de 1988 sobre o dever do Estado e a Educação Infantil?” Blog O epílogo da vida [2020]. Disponível em: <http://epilogodavida.blogspot.com>. Acesso em: 14/12/2020.

ROMANELLI, Otaiza de Oliveira. História da educação no Brasil. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2003.

SAVIANI, Demerval. “Formação de professores: aspectos históricos do problema no contexto brasileiro”. Revista Brasileira de Educação, vol. 14, n. 40, 2009.

SILVEIRA, Ana Paula; PEREIRA, Bárbara Jhose. “Programa nacional de alfabetização na idade certa: intenções nacionais ou internacionais?” In: Congresso Brasileirio de Educação. Bauru: UNESP, 2015.

SILVEIRA, Ana Paula; VETORAZO, Helena. “Massificação ou inclusão escolar? Algumas reflexões a partir da prática docente”. Revista Eletrônica da Educação, vol. 2, n. 2, 2019.

SENHORAS, Elói Martins. “Coronavírus e educação: análise dos impactos assimétricos”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 2, n. 5, 2020.

SHULMAN, Lee. S. Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Cambridge: Harvard Educational Review, 1987.

TAGLIAVINI, João Virgílio; TAGLIAVINI, Maria Cristina Braga. Estrutura e funcionamento da educação básica: constituição, leis e diretrizes. São Carlos: Editora do Autor, 2020.

TANCREDI, Regina Puccinelli. Aprendizagem da docência e profissionalização: elementos de uma reflexão. São Carlos: EdUFSCar, 2009.

XAVIER, Maria Elizabete Sampaio Prado; RIBEIRO, Maria Luisa Santos; NORONHA, Olinda Maria. História da educação: a escola no Brasil. São Paulo: FTD, 1994.