Analysis of the perceptions of young people in the city of Porto Alegre about the Covid-19 pandemic

Main Article Content

Victor Hugo Nedel Oliveira
Andreia Mendes dos Santos

Abstract

The arrival of the COVID-19 pandemic brought about profound changes in contemporary society, which also occurred with young people. The main objective of this text is to discuss initial results of the research that sought to analyze the new constitutions of being and being young in Porto Alegre (RS), amid the pandemic of COVID-19. For this, a virtual questionnaire was applied to 306 young people from Porto Alegre. The questionnaire was divided into two parts, the first being the characterization of the investigation sample and the second analysis of statements presented on the Likert scale. Ethical regulatory care in humanities research was followed. As a result, it was possible to verify that the majority of the subjects who participated in the investigation are young, white women, between 18 and 24 years old and who only study. About access to the research instrument, 40% accessed it through social networks. Regarding Internet access, 91% use broadband and 81% use the smartphone. Regarding the statements presented on the Likert scale, the vast majority of young people have an understanding and understanding of the measures to contain the virus, and also perceive the Brazilian government as negligent in combating the pandemic. It is possible to consider, therefore, that contemporary youths play a fundamental role in the pandemic context due to their experiences, perceptions and engagement in the task of containing the proliferation of the new coronavirus, based on attitudes and social responsibility.

Article Details

How to Cite
NEDEL OLIVEIRA, V. H.; MENDES DOS SANTOS, A. Analysis of the perceptions of young people in the city of Porto Alegre about the Covid-19 pandemic. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 6, n. 16, p. 28–37, 2021. DOI: 10.5281/zenodo.4643061 . Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/293. Acesso em: 3 jul. 2024.
Section
Articles
Author Biographies

Victor Hugo Nedel Oliveira, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutor em Educação e Pós-Doutorando em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Licenciado em Geografia e Mestre em Geografia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professor e Pesquisador do Departamento de Humanidades da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). E-mail para contato: victor.juventudes@gmail.com ORCID iD: http://orcid.org/0000-0001-5624-8476 Lattes: http://lattes.cnpq.br/7489113176882485

Andreia Mendes dos Santos, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Psicóloga, Mestra, Doutora e Pós-Doutora em Serviço Social pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. E-mail: andreia.mendes@pucrs.br

References

BAPTISTA, A. B.; FERNANDES, L. V. “COVID-19, análise das estratégias de prevenção, cuidados e complicações sintomáticas”. DESAFIOS - Revista Interdisciplinar da Universidade Federal do Tocantins, vol. 7, n. 3, dezembro, 2020.

BEZERRA, A. C. V. “Fatores associados ao comportamento da população durante o isolamento social na pandemia de COVID-19”. Ciência e Saúde Coletiva, vol. 25, n. 1, dezembro, 2020.

BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 510, de 7 de abril de 2016. Diário Oficial da República Federativa do Brasil [24/05/2016]. Seção 1, p. 44- 46. Brasília: DOU, 2016.

CAMPOS, G. W. S. “O pesadelo macabro da Covid-19 no Brasil: entre negacionismos e desvarios.” Trabalho, Educação e Saúde, vol. 18, n. 3, dezembro, 2020.

CAPONI, S. “Covid-19 no Brasil: entre o negacionismo e a razão neoliberal”. Estudos Avançados, vol. 34, n. 99, dezembro, 2020.

CARVALHEIRO, J. R. “Os coletivos da Covid-19.” Estudos Avançados, vol. 34, n. 99, dezembro, 2020.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Editora Atlas, 2007.

HENRIQUES, C. M. P.; VASCONCELOS, W. “Crises dentro da crise: respostas, incertezas e desencontros no combate à pandemia da Covid-19 no Brasil”. Estudos Avançados, vol. 34, n. 99, dezembro, 2020.

LIKERT, R. “A Technique for the Measurement of Attitudes”. Archives of Psychology, vol. 140, 1932.

MARTELETO, R. M. “Redes sociais, mediação e apropriação de informações: situando campos, objetos e conceitos na pesquisa em Ciência da Informação”. Telfract, vol. 1, n. 1, agosto, 2018.

OLIVEIRA, V. H. N. “Juventudes, escola e cidade na pandemia da COVID-19.” Boletim da Conjuntura (BOCA), vol. 4, n. 10, abril, 2020a.

OLIVEIRA, V. H. N. “O papel da Geografia diante da pandemia da COVID-19.” Boletim da Conjuntura (BOCA), vol. 3, n. 7, julho, 2020b.

PAIS, J. M.; LACERDA, M. P. C.; OLIVEIRA, V. H. N. “Juventudes contemporâneas, cotidiano e inquietações de pesquisadores em Educação - uma entrevista com José Machado Pais”. Educar em Revista, n. 64, dezembro, 2017.

SOUZA, C. T. V. “Cuidar em tempos da COVID-19: lições aprendidas entre a ciência e a sociedade”. Cadernos de Saúde Pública, vol. 36, n. 6, agosto, 2020.

SPIZZIRRI, R. C. P. “Adolescência conectada: Mapeando o uso da internet em jovens internautas”. Argumento, vol. 30, n. 69, dezembro, 2012.