INCLUSIVE ACCOUNTING: VISUAL DIDATICA AND UNIVERSAL DESIGN FOR LEARNING, STRATEGY FOR REDUCING THE LEARNING BARRIER

Main Article Content

José Antonio Marcelino
Gina Viviana Morales-Acosta

Abstract

This article aims to describe the possible inclusive didactic strategies in accounting teaching for students with deaf diversity in higher education. The qualitative, exploratory methodology was used based on a literature review in university contexts that promoted the inclusion of students with deaf diversity for accounting teaching. The proposal of this study was mainly motivated by the increase in the number of deaf students in higher education, in the accounting course, and by the reduced number of research focused on the subject, as well as the lack of visual didactic strategies and sign-terms of the area, whose lack brings great problems of learning of the contents and communication difficulty. In view of this perspective, we conclude that the use of visual didactics and universal design for learning related to the mother tongue of deaf students helps in the learning process. It is perceived that advances in visual pedagogy and in the development of communicative adaptations of the basic pedagogical vocabulary for the teaching of accounting in Brazilian Sign Language (LIBRAS) are indispensable.

Article Details

How to Cite
MARCELINO, J. A.; MORALES-ACOSTA, G. V. INCLUSIVE ACCOUNTING: VISUAL DIDATICA AND UNIVERSAL DESIGN FOR LEARNING, STRATEGY FOR REDUCING THE LEARNING BARRIER. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 5, n. 15, p. 142–154, 2021. DOI: 10.5281/zenodo.4615291. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/261. Acesso em: 22 jul. 2024.
Section
Articles
Author Biography

Gina Viviana Morales-Acosta, Universidad de Antofagasta

Fonoaudióloga. Doctora en Ciencias de la Educación mención Intercultural. Docente e Investigadora de la Facultad de Ciencias de la Salud. Universidad de Antofagasta, Chile. Directora del Laboratorio Virtual de Comunicación y Lenguaje del programa de Iniciación a la investigación - (DE No. 1/19). Colaboradora do Grupo de Investigación Cátedra de Discapacidad y Rehabilitación. Universidad del Valle, Cali - Colômbia. Escritora de narrativas inclusivas con traducción a las lenguas de señas de: Colombia (LSC), Brasil (Libras) y Chile (LSCh). Participación en congresos nacionales e internacionales. Miembro de Red Global de Leitura e Escritura para o Acercamiento de las Culturas-POEPAZ, da Red Iberoamericana de Estudios Interculturales e Interdisciplinarios e da Red de Investigadores Afrodescendientes de las Américas e do Caribe.

References

ALVES, E. B. M. Mãos que falam: reflexões sobre o processo ensino-aprendizagem de uma estudante surda na educação superior (Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação em Ciências Contábeis). Ituiutaba: UFU, 2019.

ALVES, M. M.; RIBEIRO, J.; SIMÕES, F. “Universal Design for Learning (UDL): Contributos para uma escola de todos”. Indagatio Didactica, vol. 5, n. 4, 2013.

BOLZAN, G. Competências docentes: um estudo com professores de graduação em Ciências Contábeis no Rio Grande do Sul (Dissertação de Mestrado em Controladoria e Contabilidade). Porto Alegre: UFRGS, 2018.

BRASIL. Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002. Senado: Planalto, 2002a. . Acesso em: 16/08/2019.

BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Senado: Planalto, 2014b. . Acesso em: 10/08/2019.

BRASIL. Resolução CNE/CES 10, de 16 de dezembro de 2004. Brasília: MEC, 2004c. . Acesso em: 10/08/2019.

CAMPELLO, A. R. S. “Pedagogia visual: sinal na educação dos Surdos”. In: QUADROS, R. M.; PELIN, G. (orgs). Estudos Surdos II. Petrópolis: Arara Azul, 2007.

CAMPELLO, A. R. S. Aspectos da Visualidade na Educação de Surdos (Tese de Doutorado em Educação). Florianópolis: UFSC, 2008.

CAMPOS, T.; MELLO, M. A. F. “O desenho universal e a tecnologia assistiva como potencializadores dos processos de ensino e aprendizagem. Parte II”. Medicina de Reabilitação, vol. 92, maio, 2015.

CAST - Center for Applied Special Technology. “Diretrizes do Universal Design for Learning. Versão 2.2”. CAST [2018]. Disponível em: <http://udlguidelines.cast.org>. Acesso em: 14/11/2019.

CAST - Center for Applied Special Technology (CAST). “Universal Design for Learning Guidelines version 2.0”. Disponível em: <http://udlguidelines.cast.org>. Acesso em: 14/11/2019.

DE ALMEIDA, M. P.; ALMEIDA, M. E. “História de LIBRAS: característica e sua estrutura”. Revista Philologus, ano 18, n. 54, 2012

DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. “Introdução: a disciplina e a prática da pesquisa qualitativa”. O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens, vol. 2, Porto Alegre: ArtMed, 2006.

FARIA-DO-NASCIMENTO, S. P. Representações lexicais da língua de sinais brasileira: uma proposta lexicográfica (Tese de Doutorado em Linguística). Brasília: UnB, 2009.

FELTEN, E. F. Glossário sistêmico bilíngue Português-Libras de termos da história do Brasil (Dissertação de Mestrado em Linguística). Brasília: UnB, 2016.

FRIEDRICH, M. A. Glossário em Libras: uma proposta de terminologia pedagógica (Português-Libras) no curso de administração da UFPel (Dissertação de Mestrado em Letras). Pelotas: UFPel, 2019.

HARRISON, K. M. P. Língua brasileira de sinais (Libras): apresentando a língua e suas características. São Carlos: UFScar, 2014.

INEP - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopise Estatística da Educação Superior 2018. Brasília: INEP, 2018. Disponível em: <http://inep.gov.br/sinopses-estatisticas-da-educacao-basica>. Acesso em: 12/07/2019.

MARION, J. C. O Ensino da contabilidade. São Paulo: Editora Atlas, 2001.

MARQUES, L.; BIAVATTI, V. T. “Estratégias aplicadas no ensino da contabilidade: evidências dos planos de ensino de uma universidade pública”. Revista Gestão Universitária na América Latina-GUAL, vol. 12, n. 2, maio, 2019.

MARTINS, F. C. Terminologia da Libras: coleta e registro de sinais-termo da área de Psicologia. (Tese de Doutorado em Linguística). Florianópolis: UFSC, 2018.

MARTINS, I.; GOUVÊA, G.; PICCININI, C. “Aprendendo com imagens”. Revista Ciência e Cultura, vol. 57, n. 4, outubro/dezembro, 2005.

MORALES–ACOSTA, G. “Percepciones sobre lalengua de señas chilena enlaeducación de estudiantesSordos: docente y codocente como sujetos históricos situados comunicativamente enel aula”. Revista Educación, vol. 43, n. 2, julho/dezembro, 2019.

NERY, C. A.; BATISTA, C. G. “Imagens visuais como recursos pedagógicos na educação de uma adolescente surda: um estudo de caso”. Revista Paidéia, vol. 14, n. 29, setembro/dezembro, 2004.

NUNES, C.; MADUREIRA, I. “Desenho Universal para a Aprendizagem: Construindo práticas pedagógicas inclusivas”. Da Investigação às Práticas, vol. 5 n. 2, setembro, 2015.

PERLIN, G. T.; REZENDE, P. L. F. Didática e educação de Surdos. Florianópolis: UFSC, 2011.

QUADROS, R. M. Educação de Surdos: a aquisição da linguagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

REILY, L. H. “As imagens: o lúdico e o absurdo no ensino de arte para pré-escolares-escolares surdos”. In: SILVA, I. R.; KAUCHAKJE, S.; GESUELI, Z. M. (orgs.). Cidadania, Surdez e Linguagem: desafios e realidades. São Paulo: Plexus Editora, 2003.

ROSE, D. H.; MEYER, A. Teachingeverystudent in the digital age: Universal design for learning. Alexandria: Association for Supervisionand Curriculum Development, 2002.

SALLABERRY, J. D.; VENDRUSCOLO, M. I.; BITTENCOURT, B. R. “A eficácia dos métodos de ensino em contabilidade”. Cuadernos de Educacion y Desarollo, julho, 2017.

SANTOS, B. R. L. O ensino de contabilidade introdutória e o desafio da linguagem: percepções de professores, intérpretes de Libras e alunos surdos (Dissertação de Mestrado em Ciências Contábeis). Curitiba: UFPR, 2018.

SANTOS, B. R. L.; COSTA, F. “Desafios percebidos por alunos Surdos no ensino da disciplina de contabilidade introdutória nos cursos de ciências contábeis e administração”. Contabilidade Vista & Revista, vol. 30, n. 3, setembro/dezembro, 2019.

STROBEL. K. As imagens do outro sobre a cultura surda. Florianópolis: Editora da UFSC, 2013.

VASCONCELOS, A. F. “Fatores que influenciam as competências em docentes de Ciências Contábeis”. Anais do XXXIV Encontro da ANPAD. Rio de Janeiro: ANPAD, 2010.

VASCONCELOS, A. F. Professores em Ciências Contábeis: um estudo sobre as competências para o exercício da docência nos cursos presenciais no nordeste brasileiro (Dissertação de Mestrado em Ciências Contábeis). Brasília: UnB, 2009.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

Most read articles by the same author(s)