SE AS CRIANÇAS NÃO PODEM IR AO LABORATÓRIO, ESTE DEVE VIR ÀS CRIANÇAS: EXPERIMENTOS CIENTÍFICOS COMO ESTRATÉGIAS DE ENSINO EM SALA DE AULA

Main Article Content

Kaique Borel de Jesus
Vanessa dos Santos Marinho
Gênesis Guimarães Soares

Abstract

This article aims to bring reflections about the use of experiments in the classroom as pedagogical resources that promote meaningful learning through an experience report. The reported experience took place in a school in the southwest of Bahia, in a science class about the hydrological cycle for 13 children in the third year of elementary school. The class had the primary intention of enabling the recognition, by the students, of the processes involved in the hydrological cycle through an experimental activity, as well as their analysis, the description of the phenomena that occurred and their documents through writing. In summary, so that we concluded the need for use of teaching strategies by educators and effective participation by students in the learning process.

Article Details

How to Cite
JESUS, K. B. de .; MARINHO, V. dos S. .; SOARES, G. G. SE AS CRIANÇAS NÃO PODEM IR AO LABORATÓRIO, ESTE DEVE VIR ÀS CRIANÇAS: EXPERIMENTOS CIENTÍFICOS COMO ESTRATÉGIAS DE ENSINO EM SALA DE AULA. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 5, n. 13, p. 01–09, 2020. DOI: 10.5281/zenodo.4274286. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/2. Acesso em: 27 jul. 2024.
Section
Articles

References

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília: MEC/CONSED/UNDIME, 2017.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ciências Naturais. Brasília: MEC/SEC, 1997.

BONDIA, J. L. “Notas sobre a experiência e o saber de experiência”. Revista Brasileira de Educação, n. 19, abril, 2002.

COELHO, G. Faça ciências, 5º. ano: ciências: ensino fundamental: anos iniciais. São Paulo: FTD, 2016.

COELHO, L; PISONI, S. “Vygotsky: sua teoria e a influência na educação”. Revista e-PED, vol. 2, n. 1, agosto, 2012.

CORREIA, W.; BONFIM, C. “Práxis pedagógica na filosofia de Paulo Freire: um estudo dos estádios da consciência”. Trilhas Filosóficas, vol. 1, n. 1, 2008.

FARIA, M. B.; PARENTE, R. S.; BASTOS, R. S.; SILVA, W. F.; FERREIRA, F. M.; ALENCAR, D. B.; LIMA, B. A. V.; BARROS, I. N. “The importance of the use of scientific experiments for Science education in Fundamental Education: A case study”. Research, Society and Development, vol. 9, n. 7, maio, 2020.

FLORES, E. P. “Análise do comportamento: contribuições para a psicologia escolar”. Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, vol. 19, n. 1, outubro, 2017.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.

GALLO, S. “Transversalidade e educação: pensando uma educação não-disciplinar”. O sentido da escola, vol. 2, 2000.

HENKLAIN, M. H. O.; CARMO, J. S. “Contribuições da análise do comportamento à educação: um convite ao diálogo”. Cadernos de Pesquisa, vol. 43, n. 149, agosto, 2013.

KELLER, F. S. “Adeus, Mestre!”. Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, vol. 1, n. 1, 1999.

KUBO, O. M.; BOTOMÉ, S. P. “Ensino-aprendizagem: uma interação entre dois processos comportamentais”. Interação em Psicologia, vol. 5, n. 1, 2001.

SKINNER, B. F. Tecnologia do ensino. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1975.