PARQUE ECOLÓGICO BOSQUE DOS PAPAGAIOS EM BOA VISTA-RR COMO ESPAÇO PÚBLICO NÃO FORMAL PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS BIOLÓGICAS

Main Article Content

Ronivaldo da Silva Bezerra
Francisleile Lima Nascimento

Abstract

This article addresses the theme of education, reflecting on teaching methodologies. In this sense, it aims to analyze the viability of the Bosque dos Papagaios Ecological Park in Boa Vista-RR as a non-formal space for the development of biological science teaching methodology. Therefore, research that the methodology of using non-formal teaching spaces constitutes spaces that provide education and the development of science and culture through visits to squares, green areas, ecological parks, forests, among others. Thus, the research methodology starts from a bibliographic review characterized as descriptive, and qualitative, under a systemic methodological approach, of an exploratory character, as it seeks to analyze the field class for the teaching of geography and chemistry, having as object of study the Bosque dos Papagaios Ecological Park in Boa Vista-RR. The measurement of results is based on the qualitative method and content analysis showing that the extra-class activities developed in ecological parks are in line with the common national curriculum (BNCC) and can significantly contribute to the teaching and learning process of students.

Article Details

How to Cite
BEZERRA, R. da S. .; NASCIMENTO, F. L. . PARQUE ECOLÓGICO BOSQUE DOS PAPAGAIOS EM BOA VISTA-RR COMO ESPAÇO PÚBLICO NÃO FORMAL PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS BIOLÓGICAS. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 4, n. 12, p. 67–82, 2020. DOI: 10.5281/zenodo.4274156 . Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/19. Acesso em: 17 may. 2024.
Section
Articles

References

ALVES, D.; NASCIMENTO, F. L.; FALCÃO, M. T.; LIMA, R. P. “Educação em espaços não formais: química e geografia - da sala de aula para o museu de solos de Roraima”. Revista Insignare Scientia - RIS, vol. 3, n. 2, agosto. 2020.

ANDRADE JÚNIOR, J. M.; SOUZA, L. P.; SILVA, N. L. C. (orgs.). Metodologias ativas: práticas pedagógicas na contemporaneidade. Campo Grande: Editora Inovar, 2019.

ANDRADE, M. L. F.; MASSABNI, V. G. “O desenvolvimento de atividades práticas na escola: um desafio para os professores de ciências”. Revista Ciência & Educação, vol. 17, n. 4, 2011.

ANSELMO, J. S.; AIRES, I. C.; LIMA, R. A. “A educação ambiental e o ensino de biologia em uma escola privada no município de Porto Velho–RO”. Anais da Semana Educa: A Educação no Embate Moderno x Pós Moderno, vol. 4. Porto Velho: PPGE/UNIR, 2013.

CARDOSO, S. L. C.; VASCONCELLOS SOBRINHO, M.; VASCONCELLOS, A. M. A. “Gestão ambiental de parques urbanos: o caso do Parque Ecológico do Município de Belém Gunnar Vingren”. Revista Brasileira de Gestão Urbana, vol. 7, n. 1, 2015.

COSTA, G. M. C. (org.). Metodologias ativas: métodos e práticas para o século XXI. Quirinópolis: Editora IGM, 2020.

GARCIA, V. A. “Educação não formal do histórico ao trabalho local”. In: PARK, M.; FERNANDES, R. S.; CARNICEL, A. (orgs.). Palavras-chave em educação não formal. Campinas: Editora da Unicamp, 2007.

GOHN, M. G. Educação não-formal e cultura política: impactos sobre o associativismo do terceiro setor. São Paulo: Editora Cortez, 2008.

GOMES, M. A. S. “Parques urbanos, políticas públicas e sustentabilidade”. Mercator-Revista de Geografia da UFC, vol. 13, n. 2, 2014.

JACOBUCCI, D. F. C. “Contribuições dos espaços não formais de educação para a formação da cultura científica”. Revista Em extensão, vol. 7, n. 1, 2008.

LAU, P. F. R.; CASTRO, P. M. (orgs.). Guia prático para utilização do espaço não formal Parque Ecológico Bosque dos Papagaios no Ensino de Ciências. Boa Vista: Editora UERR, 2014.

LIBÂNEO, J. C. Pedagogia e Pedagogos: para que?. São Paulo: Editora Cortez, 2002.

LIMA, V.; AMORIM, M. C. C. T. “A importância das áreas verdes para a qualidade ambiental das cidades”. Revista Formação (Online), vol. 1, n. 13, 2006.

LOBODA, C. R; ANGELIS, B. L. D. “Áreas verdes públicas urbanas: conceitos, usos e funções”. Revista Ambiência, vol. 1, n. 1, 2005.

MACEDO, S. S. Quadro do Paisagismo no Brasil. São Paulo: Gráfica Pancrom, 1999.

MALACRIDA, V. A.; BARROS, H. F. “A ação docente no século XXI: novos desafios. Universidade do Oeste Paulista – UNOESTE”. Revista Colloquium Humanarum, vol. 8, n. Especial, julho/dezembro, 2011.

MELO, M. I. O. Parques urbanos, a natureza na cidade: práticas de lazer e turismo cidadão. Dissertação (Mestrado Profissional em Turismo). Brasília: UNB, 2013.

MOURA, M. T. J. A. “Escola e Museu de Arte: uma parceria possível para a formação artística e cultural das crianças”. In: Anais da 28ª Reunião Anual da ANPED, vol. 18, n. 1. Caxambu, 2005.

MUENCHEN, C.; AULER, D. “Configurações curriculares mediante o enfoque CTS: desafios a serem enfrentados na educação de jovens e adultos”. Revista Ciência & Educação (Bauru), vol. 13, n. 3, dezembro. 2007.

NASCIMENTO, F. L. Cemitérios públicos urbanos municipais da região sul do estado de Roraima (1995-2018). Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Regional da Amazônia). Boa Vista: UFRR, 2019.

NASCIMENTO, F. L.; VILELA, P. F.; CARDOSO, M. D.; FALCÃO, M. T. “Educação Não Formal: o cemitério como espaço público para o ensino da geografia”. Revista Geografia Ensino & Pesquisa, vol. 24, 2020.

RAMOS, M. F. “Educação não formal: pedagogia social transformadora e motivadora”. Portal Brasil Escola [2019]. Disponível em: <https://meuartigo.brasilescola.uol.com.br>. Acesso em: 13/09/2020.

SANTOS, G. S. “Parque Ecológico Bosque dos Papagaios: uma análise sobre sua situação atual enquanto atrativo turístico de Boa Vista/RR”. In: CAVALCANTE, L. S.; GHEDIN, L. M.; VITÓRIO, L. S.; SANTOS, R. B. S. S. (orgs.). Destino Roraima: olhares sobre a gestão do turismo. Brasília: Editora Kiron, 2018.

SERPA. Â. O espaço público na cidade contemporânea. São Paulo: Editora Contexto, 2007.

SILVA, J. B.; PASQUALETTO, A. “O Caminho dos Parques Urbanos Brasileiros: da origem ao século XXI”. Revista EVS-Revista de Ciências Ambientais e Saúde, vol. 40, n. 3, 2013.

SILVESTRE, D.; OLIVEIRA, I. M. C. F. L.; MOREIRA, M. F. A. R. O trabalho de campo como prática pedagógica no ensino da Geografia. João Pessoa: Departamento de Geociências/PRODOCÊNCIA, 2009.

SOUSA, M. S. M.; REIS, T. R.; RIZZATTI, I. M. “Parque ecológico Bosque dos Papagaios: uma proposta para um ensino de ciências em espaço não formal”. Revista Ensino em Re-Vista, vol. 25, n. 2, agosto. 2018.

SPIRN, A. W. O jardim de granito: a natureza no desenho da cidade. São Paulo: Editora Edusp, 1995.

VIEIRA, V.; BIANCONI, M. L.; DIAS, M. “Espaços não-formais de ensino e o currículo de ciências”. Revista Ciência e Cultura, vol. 57, n. 4, 2005.