TEENAGE PREGNANCY: HOW SCHOOLS IN THE URBAN AREA OF LORETO-MA APPROACH THE THEME

Main Article Content

Benedita Borges dos Santos Neta
Antônio José Araújo Lima
Marconi de Jesus Santos
Edileide Santos Lima
Ronaldo Silva Júnior

Abstract

Teenage pregnancy is a serious problem in the world, especially in underdeveloped or developing countries. Index that increases among girls with less schooling and access to health and educational services. (WHO, 1994). It is noteworthy that the benefits of a teenage pregnancy go beyond social issues, but they can also directly bring harm to the mother as well as the child. In this sense, this study aimed to investigate how the theme of teenage pregnancy is worked in schools in the urban area of Loreto-MA. as specific objectives: to describe actions that the Municipal Department of Education has been working in schools on the topic of pregnancy in schools in the urban area of Loreto-Ma; to map which schools in the municipal public network have the highest rate of pregnant adolescents; to identify teachers' perceptions on the subject of teenage pregnancy and ways to talk about this subject at school. The methodology used was exploratory and descriptive, so it was carried out through a field survey and using a questionnaire as an instrument, applied to eight participants who worked directly or indirectly with education. As a result, we obtained that teachers feel unprepared in attending to pregnant students in the classroom, because they do not have a specific training. Finally, it is concluded that the theme of teenage pregnancy is very important for reflection in the school environment, because it will give students knowledge that an unwanted pregnancy can generate risks, both personal and collective for the teenager.

Article Details

How to Cite
SANTOS NETA, B. B. dos; LIMA, A. J. A.; SANTOS, M. de J.; LIMA, E. S.; SILVA JÚNIOR, R. TEENAGE PREGNANCY: HOW SCHOOLS IN THE URBAN AREA OF LORETO-MA APPROACH THE THEME. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 14, n. 42, p. 01–21, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.7992791. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/1422. Acesso em: 21 nov. 2024.
Section
Essays

References

ABRAMOVAY, M.; CASTRO, M. G.; SILVA, L. B. Juventudes e sexualidade. Brasília: UNESCO, 2004.

ALLEN, L. et al. “Sexual agency versus structural factors in explaining sexual risk-taking among adolescent girls”. Journal of Marriage and Family, vol. 67, n. 5, 2005.

AQUINO, C.; MARTELLI, A. C. “Escola e educação sexual: uma relação necessária”. Anais do IX Seminário Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação. Caxias do Sul: ANPEd, 2012.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos - apresentação dos temas transversais. Brasília: Ministério da Educação, 1998. Disponível em: . Acesso em: 23/05/2023.

BROOKS-GUNN, J. et al. “Pubertal development: The interplay between nature and nurture”. In: J. BROOKS-GUNN, J.; PETERSEN, A. C. (eds.). Girls at puberty: Biological and psychosocial perspectives. London: Springer, 1987.

CABRAL, C. S.; BRANDÃO, E. R. “Gravidez na adolescência, iniciação sexual e gênero: perspectivas em disputa”. Cadernos de Saúde Pública, vol. 36, n. 3, 2020.

CASPER, V.; YALOM, M. “Identity formation in adolescence: A developmental approach to psychopathology”. In: RUTTER, M.; HERSOV, L. (eds.). Child psychiatry: Modern approaches. Oxford: Blackwell, 1980.

DIAS, S. “A inquietante estranheza do corpo e o diagnóstico na adolescência”. Psicologia USP, vol. 11, 2000.

DOMINGOS, A. C. Gravidez na adolescência: enfrentamento na estratégia de saúde da família (Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização em Atenção Básica e Saúde da Família). Belo Horizonte: UFMG, 2010.

FAVA, C. A. “Sexualidade como tema transversal nas escolas: da teoria à prática”. In: LAGO, M. C. S. et al. Gênero e pesquisa em psicologia social. São Paulo: Editora Casa do Psicólogo, 2008.

FREUD, S. Resumo das Obras Completas. São Paulo: Editora Livraria Atheneu, 1984

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Editora Atlas, 2010.

GUANABES, M. F. G. et al. Gravidez na Adolescência: um Desafio à Promoção da Saúde Integral do Adolescente. Revista Brasileira de Educação Médica, vol. 36, 2012.

KEARNEY, M. S.; LEVINE, P. B. “Why is the teen birth rate in the United States so high and why does it matter?” Journal of Economic Perspectives, vol. 26, n. 2, 2012.

KIRBY, D.; LARIS, B. A.; ROLLERI, L. “Sex and HIV education programs: Their impact on sexual behaviors of young people throughout the world”. Journal of Adolescent Health, vol. 40, n. 3, 2007.

MARTINS, A. C. Gravidez na adolescência: entre fatos e estereótipos. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz, 2021.

MOTA, G. S. et al. “Determinantes sociais de saúde e uso do preservativo nas relações sexuais em mulheres rurais”. Cogitare Enfermagem, vol. 26, 2021.

OMS - Organização Mundial da Saúde. Saúde reprodutiva de adolescentes: Uma estratégia para ação. Brasília: Ministério da Saúde, 1994.

PITZ, C. D. S.; BOLZE, S. D. A. “Gravidez na adolescência e escola: uma revisão da produção científica brasileira”. UNIEDU [2016]. Disponível em: . Acesso em: 23/05/2023.

SANTELLI, J. S. et al. “Explaining recent declines in adolescent pregnancy in the United States: The contribution of abstinence and improved contraceptive use”. American Journal of Public Health, vol. 97, n. 1, 2007.

SANTOS, B. R. et al. “Desenvolvimento de paradigmas de proteção para crianças e adolescentes brasileiros”. In: ASSIS, S. G. et al. (orgs.). Teoria e prática dos conselhos tutelares e conselhos dos direitos da criança e do adolescente. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz, 2009.

SILVA, F. N. et al. “Gravidez na adolescência: perfil das gestantes, fatores precursores e riscos associados”. Revista Eletrônica Gestão e Saúde, vol. 3, n. 3, 2012.

SILVA, R. C. P.; MEGIDI NETO, J. “Formação de professores e educadores para abordagem da educação sexual na escola: o que mostram as pesquisas”. Ciência e Educação, vol. 12, n. 2, 2006.

SPITZ, C. Adolescentes Perguntam. São Paulo: Editora Summus, 1994.

Most read articles by the same author(s)