ASSISTIVE TECHNOLOGY: THE IMPORTANCE IN THE TRAINING OF STUDENTS WITH DISABILITIES

Main Article Content

Ronaldo Silva Júnior
Geiziane Fonseca Lopes
Vanessa Durans Silva
Jully Hellen dos Santos Carvalho

Abstract

This article brings reflections on how Assistive Technology resources contribute to the training of students with disabilities, and it is understood that a discussion on the subject is necessary. In this sense, this research outlined the following objective of analyzing the contributions of assistive technologies in the training process of people with disabilities. The methodology is qualitative, descriptive and bibliographic in nature, since it aims to point out knowledge published in the literature on Assistive Technologies (AT) that contributed to the development and training of people with disabilities. It is observed that we are experiencing a context of great advances and profound transformations, where Assistive Technologies emerge as an important instrument that creates new possibilities of autonomy for students with disabilities. Assistive technology emerges as an inclusive practice, which can contribute significantly to the training of these students and to their inclusion in the school environment. They are also necessary in this theme to continue the discussions, as well as the supply of technological resources necessary to be used according to the specificities of the students in the sense of not only making them available, but also stimulating supervision in order to guarantee the their use to contribute to their teaching-learning process.

Article Details

How to Cite
SILVA JÚNIOR, R. .; LOPES, G. F.; SILVA, V. D.; CARVALHO, J. H. dos S. ASSISTIVE TECHNOLOGY: THE IMPORTANCE IN THE TRAINING OF STUDENTS WITH DISABILITIES. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 14, n. 41, p. 248–260, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.7927443. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/1326. Acesso em: 19 may. 2024.
Section
Articles

References

BARBOSA, R. A. “Tecnologia assistiva e inclusão escolar: uma revisão narrativa”. Revista Científica da Associação Brasileira de Educação Especial, vol. 18, n. 2, 2020.

BATISTA, R. S. “Tecnologia assistiva na educação: uma revisão sistemática”. Revista Tecnologia, Gestão e Desenvolvimento, vol. 9, n. 2, 2019.

BERTOLINI, G. R. F. et al. “Tecnologia Assistiva e Políticas Públicas no Brasil: Uma Revisão de Literatura”. Assistive Technology Research Series, vol. 43, 2018.

BORGES, L. F. “Tecnologia assistiva e inclusão escolar: possibilidades e desafios”. Revista de Iniciação Científica, Tecnológica e Artística, vol. 3, n. 2, 2019.

BRASIL. Plano Nacional de Tecnologia Assistiva. Brasília: Ministério da Mulher, da Família e dos Direitos Humanos, 2021. Disponível em: . Acesso em: 10/05/2023.

GALVÃO FILHO, T. A. “A construção do conceito de Tecnologia Assistiva: alguns novos interrogantes e desafios”. Revista Entreideias: Educação, Cultura e Sociedade, vol. 2, n. 1, 2013.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Editora Atlas, 2010.

HASSAN, T.; WU, T. “The use of assistive technology to enhance inclusive education for students with disabilities: A systematic review of research from 2001 to 2019”. International Journal of Inclusive Education, vol. 24, n. 5, 2020.

LAUAND, M. R.; MENDES, I. A. “O uso de blogs na educação: um estudo de caso. Anais do XVII Congresso Brasileiro de Informática na Educação. Fortaleza: SBC, 2008.

LIGHT, J. et al. “Assistive Technology and Inclusion in Education: A Critical Review”. International Journal of Disability, Development and Education, vol. 67, n. 2, 2020.

MARTINS, E. M. et al. “Tecnologia Assistiva no Brasil: políticas públicas e desafios”. Procedia Computer Science, vol. 164, 2019.

MAZZONI, L. T. “Tecnologia assistiva na educação: uma revisão sistemática integrativa”. Revista Inovação, Projetos e Tecnologias, vol. 8, n. 1, 2020.

MINAYO, M. C. S. Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisa social. Petrópolis: Editora Vozes, 2001.

NASCIMENTO, A. M. “Tecnologia assistiva e inclusão escolar: um estudo de caso”. Revista Tecnologia, Inovação e Educação, vol. 2, n. 2, 2021.

NASCIMENTO, J. B. et al. “Tecnologia assistiva: uma revisão histórica”. Revista Brasileira de Educação Especial, vol. 24, n. 1, 2018.

OLIVEIRA, A. C. “Tecnologia assistiva e inclusão escolar: uma revisão integrativa”. Revista Brasileira de Educação Especial, vol. 26, n. 2, 2020.

PEREIRA, S. R. S.; FRONZA, V. Tecnologias Assistivas e Inclusão Digital. São Paulo: Editora Novas Edições Acadêmicas, 2019.

SANTOS, A. C. “Tecnologia assistiva e inclusão escolar: um estudo de revisão sistemática”. Revista Brasileira de Educação Especial, vol. 27, n. 1, 2021.

SANTOS, A. C.; RODRIGUES, J. A. “Inclusão escolar: reflexões sobre equidade e diversidade”. Revista Brasileira de Educação Especial, vol. 25, n. 1, 2019.

SANTOS, M. F. P.; FREIRE, D. R. O. “Tecnologia assistiva no contexto escolar: uma revisão integrativa”. Revista Educação Especial, vol. 33, n. 67, 2020.

SHPIGELMAN, C. N. et al. “The current status and potential of assistive technology to enhance inclusive education for children with disabilities: A systematic review”. Education and Information Technologies, vol. 25, n. 6, 2020.

SILVA, L. S. “Tecnologia assistiva como recurso na educação inclusiva”. Revista de Educação, Ciência e Tecnologia, vol. 6, n. 1, 2019.

TRUZZI, O. M. et al. “Tecnologias Assistivas e Inclusão: Mapeamento dos Estudos na Base de Dados Scopus”. Revista Brasileira de Educação Especial, vol. 24, n. 3, 2018.

Most read articles by the same author(s)