METHODOLOGICAL STRATEGY OUTLINED AS THEORETICAL SUPPORT FOR THE DEVELOPMENT OF A TECHNOLOGICAL PLATFORM FOR MONITORING ALUMNI FROM A STRICTO SENSU GRADUATE PROGRAM

Main Article Content

Geraldo
Guataçara
Rogério

Abstract

In the educational field, the global expansion of economic and social relations directs Higher Education Institutions (HEIs) to continually investigate the results produced by their teaching programs, to verify whether the demands of the labor market and society related to educational and professional quality, are being attended by students who have graduated from the different levels of education they offer. This article presents the methodological strategy outlined to develop a technological platform (Plataforma Egressos) to be used in the follow-up of graduates from the Stricto Sensu Graduate Program at UTFPR, Ponta Grossa campus, with the aim of supporting management activities at this level of education. The elaboration of this methodological strategy proved to be effective since, through the execution of its steps, it was possible to identify the basic functionalities as well as those missing in the document review and analysis of portals for graduates of Brazilian universities. It was then possible to implement the Egresses Platform so that it contemplates, in addition to the findings in the literature and in the portals of Brazilian HEIs, specific functionalities that contribute especially to the managers of the Stricto Sensu Post-Graduation, in their tasks of management of the programs for which they are responsible.

Article Details

How to Cite
RANTHUM, G.; SANTOS JUNIOR, G. dos .; RANTHUM, R. METHODOLOGICAL STRATEGY OUTLINED AS THEORETICAL SUPPORT FOR THE DEVELOPMENT OF A TECHNOLOGICAL PLATFORM FOR MONITORING ALUMNI FROM A STRICTO SENSU GRADUATE PROGRAM. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 13, n. 38, p. 261–288, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.7764708. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/1039. Acesso em: 20 may. 2024.
Section
Articles

References

AGUIAR, K. L. A.; VIEIRA, M. A.; DOMENICO, E. B. L. “Propriedades psicométricas de instrumento para avaliação de egressos de cursos de graduação em enfermagem”. Acta Paulista de Enfermagem, vol. 34, 2021.

BRASIL. Portaria n. 646, de 14 de maio de 1997. Brasília: Ministério da Educação, 1997. Disponível em: . Acesso em: 22/02/2023.

BROOKE, J. “System usability scale (SUS): a quick-and-dirty method of system evaluation user information”. Reading, UK: Digital Equipment Co Ltd, vol. 43, 1986.

CABRAL, T. L. O.; PACHECO, A. S. V. “As universidades e o relacionamento com seus ex-alunos: uma análise de portais online de egressos”. Revista Gestão Universitária na América Latina, vol. 9, n. 3, 2016.

CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Proposta de revisão da ficha utilizada para a avaliação dos programas de pós-graduação. Brasília: CAPES, 2020. Disponível em: . Acesso em: 05/03/2023.

CHARLES, L. F. J. et al. “Trajetórias profissionais de egressos de um curso de doutorado em Psicologia”. Revista Brasileira de Pós-Graduação, vol. 18, n. 39, 2022.

CWUR - Center For World University Ranking. World University Rankings. Abu Dhabi: CWUR, 2020. Disponível em: . Acesso em: 05/03/2023.

DA SILVA, J. M.; BEZERRA, R. O. “Sistema de acompanhamento dos egressos aplicado na Universidade Federal de Santa Catarina”. Revista Gestão Universitária na América Latina, vol. 8, n. 3, 2015.

DA SILVA, N. D. B.; DA FONSECA BRANDÃO, C. “A Pós-Graduação Stricto Sensu no Brasil: um estudo a partir dos documentos legais”. Comunicações, vol. 27, n. 2, 2020.

DE OLIVEIRA CABRAL, T. L. et al. “Gestão de egressos: diretrizes para um programa de pós-graduação”. Revista Alcance, vol. 29, n. 2, 2022.

DE REZENDE COELHO, M. C.; CARRARO, G.; DA SILVA, J. P. “Validação de instrumento de acompanhamento de egressos da pós-graduação stricto sensu na área do Serviço Social”. Textos e Contexto, vol. 20, n. 1, 2021.

GIL, A. Como Elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Editora Atlas, 2022.

INEP - Instituto Nacional De Estudos E Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Instrumento de Avaliação de Cursos de Graduação presencial e a distância. Brasília: INEP, 2020. Disponível em: . Acesso em: 22/02/2023.

ISMAIL, N. I.; ABDULLAH, N. A. S.; OMAR, N. “Exploring Alumni Data using Data Visualization Techniques”. International Journal of Advanced Computer Science and Applications, vol. 13, n. 9, 2022.

KHAN, N. A.; SIDDIQI, A. M. U.; AHMAD, M. “Development of Intelligent Alumni Management System for Universities”. Asian Journal of Basic Science and Research, vol. 3, n. 2, 2021.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Fundamentos da metodologia científica. São Paulo: Editora Atlas, 2021.

LIMA, L. A.; ANDRIOLA, W. B. “Acompanhamento de egressos: subsídios para a avaliação de Instituições de Ensino Superior (IES)”. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, vol. 23, n. 1, 2018.

MACCARI, E. A.; DOS SANTOS TEIXEIRA, G. C. “Estratégia e planejamento de projeto para acompanhamento de alunos egressos de programas de pós-graduação stricto-sensu”. Revista de Administração - UFSM, vol. 7, n. 1, 2014.

MAULANA, A. E. et al. “Alumni connectedness and its role in intention to contribute to higher education institutions”. Journal of Marketing for Higher Education, March, 2023

MO, L.; ZHU, Y. “How Is Alumni Giving Affected by Satisfactory Campus Experience? Analysis of an Industry-Research-Oriented University in China”. Sustainability, vol. 14, n. 13, 2022

MOIMAZ, S. A. S. et al. “Análise da atuação profissional de egressos da Pós-Graduação em Odontologia na área de Saúde Coletiva”. Revista Brasileira de Pós-Graduação, vol. 18, n. 39, 2022.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. “Análise textual discursiva: processo reconstrutivo de múltiplas faces”. Ciência e Educação, vol. 12, 2006.

NAVARRO, E. C. “Development of an Alumni Databank: The Case of Nueva Ecija University of Science and Technology”. Engineering, Technology and Applied Science Research, vol. 12, n. 3, 2022.

NIELSEN, J. Usabilidade na web. São Paulo: Editora Elsevier, 2007.

PAGANI, R. N.; KOVALESKI, J. L.; RESENDE, L. M. “Methodi Ordinatio: a proposed methodology to select and rank relevant scientific papers encompassing the impact factor, number of citation, and year of publication”. Scientometrics, vol. 105, 2015.

PAUL, J. J. “Acompanhamento de egressos do ensino superior: experiência brasileira e internacional”. Caderno CRH, vol. 28, 2015.

PRESSMAN, R. S.; MAXIM, B. R. Engenharia de software. São Paulo: McGraw Hill Brasil, 2021.

SCHLESINGER, W.; CERVERA-TAULET, A.; WYMER, W. “The influence of university brand image, satisfaction, and university identification on alumni WOM intentions”. Journal of Marketing for Higher Education, [s. n.], 2021.

SIMON, L. W.; PACHECO, A. S. V. “Ações de acompanhamento de egressos: um estudo das universidades públicas do sul do Brasil”. Revista Brasileira de Ensino Superior, vol. 3, n. 2, 2017.

SIMON, L. W.; SILVA, C. C.; PACHECO, A. S. V. “A inclusão dos egressos no processo de autoavaliação institucional das Universidades Federais da Região Sul”. Anais do Simpósio de Avaliação da Educação Superior. Salvador: UFBA, 2019.

SIMON, L.; ARNONI, T.; PACHECO, A. “Perfil dos egressos de uma faculdade de tecnologia e seus interesses na criação de um portal do egresso”. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, vol. 1, n. 18, 2020.

TANENBAUM, A.; BOS, H. Modern operating systems. Boston: Prentice Hall, 2015.

TEIXEIRA, G. C. S.; MACCARI, E. A. “Proposition of an alumni portal based on benchmarking and innovative process”. Journal of Information Systems and Technology Management, vol. 11, 2014.

THE - Times Higher Education. World University Rankings. United Kingdom: THE, 2020.

TREVISOL, J. V.; BALSANELLO, G. “Graduate education from graduates’ perspective: a self-evaluation study”. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, vol. 27, 2023.

UTFPR - Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Plano de Desenvolvimento Institucional. Curitiba: UFTPR, 2018.

WIRANTO, R.; SLAMETO, S. “Alumni satisfaction in terms of classroom infrastructure, lecturer professionalism, and curriculum”. Heliyon, vol. 7, n. 6, 2021.