QUALITY OF LIFE OF GRADUATE TEACHERS IN THE CONTEXT OF THE PANDEMIC

Main Article Content

Berta Leni Costa Cardoso
Claudio Pinto Nunes
Welton Cardoso Junior

Abstract

The present study aims to verify the quality of life of graduate professors at the State University of Southwest Bahia (UESB) in the context of the COVID-19 pandemic. Active subjects from the target population consented and joined the survey electronically and answered the MONISA and WHOQL-bref questionnaires adapted for the sample. The answers allowed the construction of a comparative database between previous perceptions and the duration of the respective public global health calamity. The results of the study showed that these transformations that affected society resulted in the quality of life of these professors, impacting on the personal dimension of this professional’s life.

Article Details

How to Cite
CARDOSO, B. L. C.; NUNES, C. P.; CARDOSO JUNIOR, W. QUALITY OF LIFE OF GRADUATE TEACHERS IN THE CONTEXT OF THE PANDEMIC. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 13, n. 38, p. 249–260, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.7685634. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/943. Acesso em: 20 may. 2024.
Section
Essays

References

ALMEIDA, C. B. et al. “Condições de trabalho e saúde de docentes: uma revisão integrativa”. In: CARDOSO, B. L. C; NUNES, C. P.; FAGUNDES, H. P. P. (orgs.). Qualidade de vida e saúde de profissionais da educação. São Carlos: Pedro e João Editores, 2022.

AZEVEDO, Z. S. A.; CARDOSO, B. L. C.; FAGUNDES, H. P. P. “Impactos da pandemia na qualidade de vida dos professores do município de Pindai”. In: CARDOSO, B. L. C.; NUNES, C. N.; FAGUNDES, H. P. P. (orgs.). Indicadores de saúde e qualidade de vida: contextos escolares e universitários. São Carlos: Pedro e João Editores, 2022.

BORBA, C. M. et al. “Qualidade de vida e saúde do docente do ensino superior: uma revisão bibliográfica”. In: CARDOSO, B. L. C.; NUNES, C. P.; FAGUNDES, H. P. P. (orgs.). Qualidade de vida e saúde de profissionais da educação. São Carlos: Pedro e João Editores, 2022.

CAFFAGNI, C. W. A. “Quem decidiu como seria? A participação do professor na transição do ensino presencial para o ensino remoto nas escolas de educação básica do estado de São Paulo”. Revista Educação em Páginas, vol. 2, 2023.

COELHO, L. E. S.; MARQUES, G. L. W. B.; WANZINACK, C. “Saúde docente na pandemia: um estudo de caso com profissionais do ensino superior da Universidade Federal do Paraná –setor litoral”. Boletim de Conjuntura, vol. 11, n. 33, 2022.

DAL ROSSO, S. Mais trabalho!: a intensificação do labor na sociedade contemporânea. São Paulo: Editora Boitempo, 2008.

DAVOGLIO, T. R.; LETTNIN, C. C.; BALDISSERA, C. G. “Avaliação da qualidade de vida em docentes brasileiros: uma revisão sistemática”. Proposições, vol. 26, 2015.

FAGUNDES, N. V. et al. “Qualidade de vida de docentes no ensino superior em uma universidade pública”. In: CARDOSO, B. L. C.; ALMEIDA, C. B.; FONSECA, E. O. S. Estilo de vida e saúde no contexto baiano. Goiânia: Editora Kelps, 2018.

MELO, M. A. F. “Pandemia da Covid-19: Efeitos retratados na educação pública brasileira”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 7, n. 20, 2021.

NEVES, V. N. S.; FIALHO, L. M. F.; MACHADO, C. J. S. “Trabalho docente no Brasil durante a pandemia da COVID-19”. Educação Unisinos, vol. 25, 2021.

OMS. “The Development of the World Health Organization WHOQOL-B: quality of life assessment”. Psychological Medicine, vol. 28, 1998

PIMENTA, S. G.; ANASTASIOU, L. G. C. Docência no Ensino Superior. São Paulo: Editora Cortez, 2002.

PRADO, L. A. et al. “Ser docente em tempos de pandemia: narrativas autobiográficas em contextos educacionais inclusivos”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 8, n. 23, 2021.

ROCHA, A. G. B.; PINA, T. N.; CARDOSO, B. L. C. “Qualidade de vida do professor de geografia da educação básica do NTE-20 da Bahia”. In: CARDOSO, B. L. C.; NUNES, C. P.; FAGUNDES, H. P. P. (orgs.). Qualidade de vida e saúde de profissionais da educação. São Carlos: Pedro e João Editores, 2022.

SOUSA, T. F. et al. “Validade e reprodutibilidade do questionário Indicadores de Saúde e Qualidade de Vida de Acadêmicos (Isaq-A)”. Arquivos de Ciências do Esporte, vol. 1, n. 1, 2012.

Most read articles by the same author(s)