INCLUSÃO ESCOLAR NO BRASIL: UMA ANÁLISE DOCUMENTAL
Main Article Content
Abstract
This article sought to list a historical trajectory of Special Education in Brazil. The objective was to weave a brief theoretical approach, which relates each historical landmark and its reflexes in the most current school scenario, which were necessary for the need to reimburse and adapt the model, the culture and school structure in Brazil. This approach followed a qualitative approach, through bibliographic research, made available in documents, legal and historical records, with emphasis on Consolidation of School Inclusion in Brazil, organized to subsidize discussions, actions and social control of public policies aimed at school inclusion people with disabilities, global developmental disorders and high skills/giftedness. In this way, it was possible to track important historical moments and legal measures of specialized school attendance, which were gradually being created, implemented and innovated, over the years.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c). Conjuncture Bulletin (BOCA)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado, 1988. Disponível em: . Acesso em: 27/11/2020.
BRASIL. Decreto n. 3.956, de 08 de outubro de 2001. Disponível em: . Acesso em: 27/11/2020.
BRASIL. Decreto n. 5.296, de 02 de dezembro de 2004. Disponível em: . Acesso em: 27/11/2020.
BRASIL. Decreto n. 5.626, de 22 de dezembro de 2005. Disponível em: . Acesso em: 27/11/2020.
BRASIL. Decreto n. 5.773, de 9 de maio de 2006. Disponível em: . Acesso em: 27/11/2020.
BRASIL. Decreto n. 6.949, de 25 de agosto de 2009. Disponível em: . Acesso em: 27/11/2020.
BRASIL. Decreto n. 7.611, de 17 de novembro de 2011. Disponível em: . Acesso em: 27/11/2020.
BRASIL. Lei n. 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Disponível em: . Acesso em: 27/11/2020.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: . Acesso em: 27/11/2020.
BRASIL. Lei n. 9.610, de 19 de fevereiro de 1998. Disponível em: . Acesso em: 27/11/2020.
BRASIL. Lei n. 10.436, de 24 de abril de 2002. Disponível em: . Acesso em: 27/11/2020.
BRASIL. Lei n. 12.764, de 27 de dezembro de 2012. Disponível em: . Acesso em: 27/11/2020.
BRASIL. Lei n. 13.146, de 6 de julho de 2015. Disponível em: . Acesso em: 27/11/2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CEB, n. 04, de 02 de outubro de 2009. Disponível em: . Acesso em: 27/11/2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CEB n. 2, de 11 de setembro de 2001. Disponível em: . Acesso em: 27/11/2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CEB n. 6, de 20 de setembro de 2012. Disponível em: . Acesso em: 27/11/2020.
BRASIL. A Educação Especial na Perspectiva da Inclusão Escolar – Abordagem Bilíngue na Escolarização de Pessoas com Surdez. Brasília: MEC/SEESP, 2010.
BRASIL. Consolidação da Inclusão Escolar no Brasil 2003 a 2016. Brasília: MEC, 2016.
MENEZES, E. T. “Conferência de Jomtien”. Portal Eletrônico Educa Brasil [2001a]. Disponível em: <http://www.educabrasil.com.br/conferencia-de-jomtien>. Acesso em: 03/11/2018.
MENEZES, E. T. “Declaração de Salamanca”. Portal Eletrônico Educa Brasil [2001b]. Disponível em: <http://www.educabrasil.com.br/declaracao-de-salamanca> Acesso em: 03/11/2018.
MIRANDA, A. A. B. “Educação Especial no Brasil: desenvolvimento histórico”. Cadernos de História da Educação, n. 7, 2008.
ROGALSKI, S. M. “Histórico do surgimento da Educação Especial”. Revista de Educação do IDEAU, vol. 5, n. 12, 2010.
STAINBACK, W.; STAINBACK, S. Inclusão: um guia para educadores. Porto Alegre: Artmed Editora, 1997.