JUVENTUDES, ESCOLA E CIDADE NA PANDEMIA DA COVID-19

Main Article Content

Victor Hugo Nedel Oliveira

Abstract

The COVID-19 pandemic, a disease originating from contamination by the new coronavirus, SARS-CoV-2, has been transforming the multiple ways of being and being in a world in which constant changes have already occurred. Contemporary schooled youths were not left out of this context and their relations with the pandemic and housing deserve special attention. The main objective of this text is to present and discuss initial survey data carried out with young high school students from a public school located in Porto Alegre (RS), about their perceptions regarding the COVID-19 pandemic and aspects related to the housing, to the use of the city in that period.

Article Details

How to Cite
OLIVEIRA, V. H. N. . JUVENTUDES, ESCOLA E CIDADE NA PANDEMIA DA COVID-19. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 4, n. 10, p. 115–122, 2020. DOI: 10.5281/zenodo.4073327. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/51. Acesso em: 19 sep. 2024.
Section
Articles

References

BRASIL. Ministério da Saúde. “8 em cada 10 brasileiros adotam hábitos de higiene contra o coronavírus”. Portal Eletrônico do Ministério da Saúde [2020]. Disponível em: <https://www.saude.gov.br/noticias/agencia-saude>. Acesso em: 20/09/2020.

IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios (PNAD) 2019. Rio do Janeiro: IBGE, 2019. Disponível em: <https://www.ibge.gov.br>. Acesso em: 20/09/2020.

INLOCO. “Mapa brasileiro da COVID-19”. Portal Eletrônico InLoco [2020]. Disponível em: <https://mapabrasileirodacovid.inloco.com.br/pt>. Acesso em: 20/09/2020.

LIKERT, R. “A Technique for the Measurement of Attitudes”. Archives of Psychology, n. 140, 1932.

OLIVEIRA, V. H. N. “O papel da Geografia diante da pandemia da COVID-19.” Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 3, n. 7, 2020a.

OLIVEIRA, V. H. N. O. “O antes, o agora e o depois”: alguns desafios para a educação básica frente à pandemia de covid-19. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 3, n. 9, 2020b.

OLIVEIRA, V. H. N. O. Jovens olhares sobre a cidade: lugares e territórios urbanos de estudantes porto-alegrenses (Tese de Doutorado em Educação). Porto Alegre: PUC-RS, 2020c.

RIO GRANDE DO SUL. Decreto n. 55.240, de 10 de maio 2020. Disponível em: <https://www.diariooficial.rs.gov.br/materia?id=419048>. Acesso em: 20/09/2020.

SENHORAS, E. M. “Coronavírus e Educação: Análise dos Impactos Assimétricos”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 2, n. 5, 2020.

SPOSITO, M. E. B.; GUIMARÃES, R. B. “Por que a circulação de pessoas tem peso na difusão da pandemia”. Portal Eletrônico da UNESP [2020]. Disponível em: <https://www2.unesp.br/portal#!/noticia/35626/por-que-a-circulacao-de-pessoas-tem-peso-na-difusao-da-pandemia>. Acesso em: 26/03/2020.

VASQUES, D. G.; OLIVEIRA, V. H. N. “Iniciação científica na pandemia: uma análise dos estudos remotos ao ensino fundamental”. Interfaces Científicas – Educação, vol. 10, n. 1, 2020.

WANG, C. et al. “A novel coronavirus outbreak of global health concern”. The Lancet, vol. 395 February, 2020.