POSTURAL DEVIATIONS IN HIGH SCHOOL STUDENTS IN SÃO JOÃO DOS PATOS - MA
Main Article Content
Abstract
The vertebral column is a crucial structure for supporting and maintaining an upright posture, in addition to protecting the spinal cord. It may undergo some postural alterations over the years. The aim of this study was to investigate postural deviations among high school students in São João dos Patos - MA, associating them with backpack weight and levels of physical activity. Photogrammetry (photographic records) was utilized to investigate postural deviations through the EKSY application. The Avanutri portable stadiometer was used to assess height, while the Omron HBF-514C scale measured the weight of both volunteers and backpacks. The International Physical Activity Questionnaire in its short version was employed to evaluate physical activity levels. Data were presented as mean ± standard deviation and percentage. A total of 34 students participated in the study, with 19 females and 15 males. The backpack weight for female students was 3.01±1.07 kg, and for male students, it was 2.99±0.89 kg. The body mass index (BMI) showed a higher incidence of individuals within the normal range, with 67% for males and 79% for females. Regarding postural deviations, 22% of females exhibited hyperkyphosis, while 19% of males showed scoliosis. In terms of physical activity level, 43% of females were categorized as active, compared to 27% of males. There was a greater prevalence of spinal postural alterations among females, while backpack weight did not differ between sexes. Overall, volunteers demonstrated a good level of physical activity.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c). Conjuncture Bulletin (BOCA)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
ADAMATTI, C. et al. “Alterações Posturais na Adolescência”. Revista Perspectiva: Ciência e Saúde, vol. 5, n. 1, 2020.
BARANDA, P. S. et al. “Sitting Posture, Sagittal Spinal Curvatures and Back Pain in 8 to 12-Year-Old Children from the Region of Murcia (Spain): ISQUIOS Programme”. International Journal of Environmental Research And Public Health, vol. 17, n. 7, 2020.
BARANOWSKA, A. et al. “An Analysis of the Risk Factors for Postural Defects among Early School-Aged Children”. Journal of Clinical Medicine, vol. 12, n. 14, 2023.
CANTÃO, A. P. S.; AMORIM, P. B. “Comparação do IMC entre meninos e meninas do 6º e 7º anos com a correlação do peso da mochila transportada em escolas do município de Carlos Chagas (MG)”. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar, vol. 14, n. 5, 2022.
CERDEIRA, D. Q.; SALGUEIRO, C. C. M.; NUNES, J. F. “Estudo comparativo da prevalência de alterações posturais na coluna vertebral em escolares do ensino fundamental do município de Quixadá/SC”. Fisioterapia Brasil, vol. 19, n. 4, 2018.
CHAGAS, V. F.; RODRIGUES, C. R. “Avaliação em membros inferiores de escolares por meio da biofotogrametria”. Caderno de Educação Física e Esporte, vol. 17, n. 1, 2019.
CHOI, S.W. “A Comparative Study on Body Composition and Spine Curvature of Women in Their 20s according to Exercising Habits”. Korean Journal of Sports Medicine, vol. 31, 2022.
CZAPROWSKI, D. et al. “Non-structural misalignments of body posture in the sagittal plane”. Scoliosis Spinal Disorders, vol. 13, 2018.
EDUARDO, M. B.; AMORIM, P. B. “Análise postural em adolescentes de ambos os sexos de uma escola do município de Carlos Chagas”. Revista Científica Multidisciplinar, vol. 3, n. 1, 2022.
FEITOSA, R. F.; RODRIGUES, N. “Alterações posturais mais evidentes em escolares com escoliose”. Revista Multidisciplinar do Sertão, vol. 5, n. 3, 2023.
FERRONATO, P. A. M.; MUOTRI, R. W.; NAKAI, E. H. D. “Educação física e competência motora emcrianças:uma discussão sobre a participação da família e das políticas públicas”. In: SENHORAS, E. M.; ALECRIM, J. V. C. (orgs.). Educação Física: Atividades e Temas. Boa Vista: Editora IOLE, 2023.
FLOYD, R. T. Manual de cinesiologia estrutural. Barueri: Editora Manole, 2011.
GAYA, A. R. et al. Projeto Esporte Brasil: Manual de medidas, testes e avaliações. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2021.
GIL, A. C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. São Paulo: Editora Atlas, 2008
GOMES, A. S.; GOMES, C. R. A. “Classificação dos tipos de pesquisa em Informática na Educação”. In: JAQUES, P. A. et al. (orgs.). Metodologia de Pesquisa Científica em Informática na Educação: Concepção de Pesquisa. Porto Alegre: SBC, 2020.
JESUS, J. S.; NASCIMENTO, F. L. “Dificuldades enfrentadas no processo ensino-aprendizagem pelos professores de educação física no contexto da COVID-19”. In: NASCIMENTO, F. L.; SENHORAS, E. M. (orgs.). Ensino na pandemia de COVID-19. Boa Vista: Editora IOLE, 2021.
JORGIĆ, B. M. et al. “The Influence of Body Composition on Sagittal Plane Posture among Elementary School-Aged Children”. Children, vol. 11, n. 1, 2024.
LEITE, W. C. S. et al. “Escolares: influência de hábitos posturais e o aparecimento de escoliose”. Revista Brazilian Journal of Health Review, vol. 5, n. 3, 2022.
LIPPERT, L. S. Cinesiologia clínica e anatomia. Rio de Janeiro: Editora Guanabara Koogan, 2018.
LUCENA, M. B.; SOARES, J. J. “Análise da avaliação postural, nível de atividade física e teste neuromuscular em escolares com prevalência de deformidade escoliótica na região metropolitana de João Pessoa/PB”. Revista Cruzeiro do Sul Educacional, vol. 1, n. 5, 2021.
MALINOWSKA-BOROWSKA, J.; FLAJSZOK, K. “Do the requirements included in the regulation on health and safety at school effectively prevent children from carrying too heavy schoolbags?”. Medycyna Pracy, vol. 71, n. 6, 2020.
MARTINS, R. L. et al. “Perturbações músculo-esqueléticas em adolescentes: estudo de prevalência e dos fatores determinantes”. Revista Acta Paulista de Enfermagem, vol. 33, 2020.
MATOS, M. J.; BARREIRAS, C.; FESTAS, C. “Peso máximo da mochila recomendado para crianças em contexto escolar: uma scoping review”. Revista Portuguesa de Enfermagem de Reabilitação, vol. 3, n. 1, 2020
MATSUDO, S. et al. “Questionário Internacional de Atividade Física (IPAQ): estudo de validade e reprodutibilidade no Brasil”. Revista Brasileira de Atividade Física e Saúde, vol. 6, n. 2, 2001.
MATTAR, F. N. Pesquisa de marketing. São Paulo: Editora Atlas, 2001.
MENOTTI, J. et al. “A importância da educação postural evitando situações que possam afetar a saúde de crianças e adolescentes em idade escolar”. Revista Perspectiva: Ciência e Saúde, vol. 3, n. 2, 2018.
MOCANU, G.; MURARIU, G. “The influence of the specificity of sports specializations on the values of muscle power for female university students”. Balneo and PRM Research Journal, vol. 14, 2023.
MOCANU, G. D.; MURARIU, G.; ONU, I. “The Influence of BMI Levels on the Values of Static and Dynamic Balance for Students (Men) of the Faculty of Physical Education and Sports”. Saúde Masculina, vol. 18, n. 7, 2022.
NOLL, M. et al. “Alterações posturais em escolares do ensino fundamental de uma escola de Teutônia/RS”. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, vol. 2, n. 2, 2012.
PEDROZO, S. C. et al. “Prevalência de desvios posturais, nível de flexibilidade e de força/resistência muscular em adolescentes escolares de Xanxerê/SC”. Revista Vivências, vol. 17, n. 33, 2021.
PEREIRA, J. M. et al. “Educação e Saúde: Orientações posturais para escolares”. Revista de Educação, Saúde e Ciências do Xingu, vol. 1, n. 2, 2020.
RAHMANI, M.; ZANDI, S.; MINOONEJAD, H. “Core stability based corrective exercise program on improving and functional movement patterns in male adults with lumbar hyper-lordosis”. International Journal of Musculoskeletal Pain Prevention, vol. 7, n. 4, 2022.
RAJABI, F. et al. “To compare the effect and sustainability of a course corrective games with selected corrective exercise on 10-12 aged boys with hyper thoracic kyphosis”. Journal of Paramedical Science and Rehabilitation, vol. 11, n. 3, 2022.
RESENDE, B. B. et al. “Prevalence of postural changes in school children and adolescents”. Acta Ortopédica Brasileira, vol. 31, 2022.
SANTOS, L. N. et al. “Prevalência de desvios posturais em escolares do 8º e 9º ano do ensino fundamental em uma escola estadual de Manaus-AM”. Revista Bius, vol. 16, n. 10, 2020.
SILVA, A. A. et al. “Alterações Posturais em Adolescentes Na Fase Escolar: Revisão De Literatura”. Revista Ibero: Americana de Humanidades, Ciências e Educação, vol. 8, n. 11, 2022a.
SILVA, T. F. P. et al. “Escoliose idiopática do adolescente- classificação e manejo terapêutico”. Brazilian Journal of Development, vol. 8, n. 3, 2022b.
SOARES, J. J.; BELIZ, C. G. S. “Estudo sobre deformidades posturais por análise da biofotogrametria e os fatores de risco associados ao nível de atividade física e a qualidade de vida de escolares da região metropolitana de João Pessoa-PB”. Revista Cruzeiro do Sul Educacional, vol. 3, n. 2, 2021.
SOUZA, I. Relação dos fatores de risco e dor com a postura de crianças em idade escolar (Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação em Fisioterapia). Lagarto: UFS, 2019.
URRUTIA, J. et al. “Mid and lower thoracic kyphosis changes during adulthood: The influence of age, sex and thoracic coronal curvature.” Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery, vol. 142, n. 8, 2022.
VASCONCELOS, J. O. et al. “Ocorrência de Alterações Posturais em Crianças e Adolescentes dos Anos Finais do Ensino Fundamental”. Revista Bionorte, vol. 9, n. 2, 2020.
VEIGA, A. M. et al. “Avaliação postural em crianças obesas e sem excesso de peso: uma análise comparativa”. Brazilian Journal of Health Review, vol. 2, n. 4, 2019.
VIANA, D. R. et al. “Alterações posturais e qualidade de vida em adolescentes obesos”. Revista Movimenta, vol. 13, n. 2, 2020.
ŽIVKOVIĆ D. Osnove Kineziologije sa Elementima Kliničke Kineziologije. Niš: Universty of Nis, 2009.
ŻURAWSKI, A. et al. “Monitoring Expression of Balance during Therapy in Children with Postural Disorders”. Children, vol. 10, n. 10, 2023.