TEACHER TRAINING IN HUMAN RIGHTS: A CHARACTERIZATION OF THESIS AND DISSERTATIONS IN EDUCATION IN BRAZIL

Main Article Content

Maria Helena de Lima Aood
Waldir Ferreira de Abreu

Abstract

The article discusses teacher training in Human Rights Education from a decolonial perspective. It aims to understand the approach and development of research in the field of teacher training in human rights. As a methodological procedure, a survey was carried out based on the State of Knowledge, using as sources theses and dissertations available in the Catalog of Theses and Dissertations of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), in the period from 2012 to 2021. results, partnerships, a concentration of research on the concepts of human rights in curricula and educational policies, and a significant number of theses on decolonial pedagogies in various contexts were also inspired. Given the relevance of teacher training in human rights, it is concluded that existing research is still incipient in meeting the needs presented from a decolonial perspective committed to social transformations and the development of life experiences and subversive practices, with a country that is fairer, more inclusive and open to diversity. The study points to the need for more substantial production in this field, especially in basic education, highlighting the importance of training practices that guarantee the integration between human rights and decoloniality.

Article Details

How to Cite
AOOD, M. H. de L. .; ABREU, W. F. de . TEACHER TRAINING IN HUMAN RIGHTS: A CHARACTERIZATION OF THESIS AND DISSERTATIONS IN EDUCATION IN BRAZIL: . Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 16, n. 48, p. 240–258, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.10393514. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/2861. Acesso em: 21 nov. 2024.
Section
Articles

References

ALDAWOOD, D. “Decolonizing approaches to human rights and peace education higher education curriculum”. International Journal of Human Rights Education, vol. 4, n. 1, 2020.

ANDRADE, A. H. S. O formazon e a constituição de espaços colaborativos na relação universidade-escola (Dissertação de Mestrado em Educação). Santarém: UFOPA, 2019.

BARBOSA, S. C. A. Educação, Resistência e Tradição Oral: uma forma outra de ensinar e aprender na comunidade quilombola Vila União/Campina, Salvaterra-PA (Dissertação de Mestrado em Educação). Belém: UEPA, 2020.

BENEDITO, D. M. B. O Samba de Bumbo de Santana de Parnaíba/SP e a Educação na perspectiva Decolonial (Dissertação de Mestrado em Educação). Campinas: UNICAMP, 2020.

BORGES, A. M. R. “Educação em direitos humanos e pedagogia profana”. In: BORGES, A. M. R. et al. (orgs.). Perspectivas sobre educação e direitos humanos. Rio de Janeiro: Editora Pembroke Collins, 2020.

CÂNCIO, R. N. P. Para além da aldeia e da escola: um estudo decolonial de aquisição da Língua Portuguesa pelos indígenas WAU-WAI da aldeia Mapuera, Amazônia Brasileira (Tese de Doutorado em Educação). Belém: UFPA, 2017.

CORDEIRO, F. A. V.; FRIEDE, R. R.; MIRANDA, M. G. “Education in human rights from the perspective of teachers in the public network of Rio de Janeiro”. Revista Brasileira de Educação, vol. 28, 2023.

CUNHA JR., H. Metodologia afrodescendente de pesquisa. São Paulo: Editora Ethnos, 2006.

DIAS, A. S. As Pedagogias Decoloniais na produção stricto sensu em Educação no Brasil: entre aproximações, tensões e rupturas paradigmáticas (Tese de Doutorado em Educação). Belém: UFPA, 2021.

FRANCO, A. P.; ASSIS, E.; ROMEIRO, I. “O. Educação em direitos humanos: formando professores para uma prática educativa humanizadora”. Revista Olhares, vol. 9, n. 2, 2021.

GAMBOA, S. S. “Para além de um dualismo técnico e de uma dicotomia epistemológica”. In: SANTOS FILHO, J. C.; GAMBOA, S. S. Pesquisa Educacional: quantidade-qualidade. São Paulo: Editora Cortez, 2007.

GONDIM, M. S. C. A história de um bordado: saberes populares como temas geradores de uma Educação CTS na Formação de Professores de Química (Tese de Doutorado em Educação). Brasília: UnB, 2019.

LIMA, A. R. S. Educação para mulheres e processos de descolonização da América Latina no século XIX: Nísia Floresta de Soledad Acosta de Samper (Tese de Doutorado em Educação). Belém: UFPA, 2016.

MARTÍNEZ, A. R.; FAGUNDES, L. M. Derecho y Liberación: pensamiento jurídico crítico desde la Filosofia de la Liberación. Bogotá: ILSA, 2021.

MCLEOD, K. et al. “Using the pluriverse concept to critique Eurocentrism in education”. Journal of Applied Learning and Teaching, vol. 3, n. 1, 2020.

MENEGATTI, R. R. Educação em direitos humanos na formação de professores de ciências da natureza e matemática: um estudo de caso (Dissertação de Mestrado em Educação em Ciências). Itajubá: UNIFEI, 2019.

MOREIRA, M. S. Educação em Direitos Humanos: perspectivas decoloniais (Dissertação de Mestrado em Educação). Francisco Beltrão: UNIOESTE, 2019.

MOROSINI, M.; KOHLS-SANTOS, P.; BITTENCOURT, Z. Estado do conhecimento: teoria e prática. Curitiba: Editora CRV, 2021.

MOTA NETO, J. C. Educação popular e pensamento decolonial latino-americano em Paulo Freire e Orlando Fals Borda (Tese de Doutorado em Educação). Belém: UFPA, 2015.

NASCIMENTO, L.; MATOSO, R. B.; OLIVEIRA, M. M. F. “O direito a educação e a necessidade de formação de professores em direitos humanos – uma perspectiva”. Brazilian Journal of Development, vol. 8, n. 3, 2022.

NHACUONGUE, L. A.; MAPATSE, M. V. “A formação de professores numa perspectiva decolonial planetária: análise dos princípios e paradigmas educacionais no contexto moçambicano”. Revista Internacional de Formação de Professore, vol. 8, 2023.

NOGUEIRA, T. T. N. Práticas educativas da pajelança na ilha de Colares (PA): resistência, saberes e ancestralidade (Dissertação de Mestrado em Educação). Belém: UFPA, 2019.

OLIVEIRA, C. L. O Currículo na perspectiva Decolonial: um estudo de caso em uma escola de Uruará, Pará, Brasil (Dissertação de Mestrado em Educação). Blumenau: URB, 2018.

OLIVEIRA, V. M. S. Memória/identidade XOKÓ: práticas educativas e reinvenção das tradições (Tese de Doutorado em Educação). Aracaju: UNIT, 2018.

PAULA, P. T. C. No remanso das águas do Tentém, navega um banguê! banguê remansinho do tentém: um estudo decolonial sobre processos educativos de resistência (s) afroindígenas (s) na Amazônia (Dissertação de Mestrado em Educação). Belém: UFPA, 2021.

PINTO, M. L. S. Formação de professores para a Educação em Direitos Humanos (Dissertação de Mestrado em Educação). Curitiba: PUC-PR, 2017.

RIBEIRO, D.; GAIA, R. DA S. P. “Uma perspectiva decolonial sobre formação de professores e educação das relações étnico-raciais”. Linhas Críticas, vol. 27, 2021.

SANTOS, A. L. P. Representações Sociais de Professores do Ensino Fundamental sobre Educação Étnico-Racial a as implicações em sua prática pedagógica: por uma pedagogia decolonial e intercultural (Tese de Doutorado em Educação). Belém: UFPA, 2018.

SEBASTIÃO, W. G. Colonialidade e decolonialidade na educação profissional (Dissertação de Mestrado em Educação). Itatiba: USF, 2021.

SILVA, A. N. O desenvolvimento profissional docente em uma comunidade acadêmica colaborativa: uma análise do grupo de estudo e pesquisa formazon/ufopa (Dissertação de Mestrado em Educação). Santarém: UFOPA, 2019.

SILVA, E. W. “Direitos humanos e a descolonização- um ponto de vista sociológico”. Anais da XXIV Jornada de Pesquisa. Curitiba: UFPR, 2019.

SOUSA, V. M. P. B. Epistemologias do Corpo: mulheres capoeiristas nas práticas educativas enquanto táticas de guerrilha das liberdades e dos direitos (Tese de Doutorado em Educação). Teresina: UFPI, 2019.

SOUZA, C. H. G. Pedagogingas: A Pedagogia do Coletivo Casa Preta como insurgência educativa (Dissertação de Mestrado em Educação). Belém: UFPA, 2021.

STANDISH, K. “Undigenous: Be Quiet And Know Your Place”. Diaspora, Indigenous, and Minority Education, vol. 13, n. 2, 2019.