DESAFIOS PARA A PESQUISA NO CAMPO DAS CIÊNCIAS HUMANAS EM TEMPOS DE PANDEMIA DA COVID-19

Main Article Content

Victor Hugo Nedel Oliveira

Abstract

The arrival of the COVID-19 pandemic brought about profound changes in the most diverse spectrum of everyday life and the field of research in the humanities is not out of this reality. The main objective of this essay is to present some theoretical and methodological possibilities for research in the humanities. For that, reflections are presented from the experiences of the researcher who authored the text, in the coordination and participation in different research scenarios. The main topics covered were: the orientation of Scientific Initiation fellows in times of pandemic; the issue of ethical regulation in humanities research; and possibilities of theoretical and methodological approaches for research in human sciences in times of pandemic. It is possible to consider that there are feasible strategies for research in the humanities field to be continued, even with the necessary adaptations made.

Article Details

How to Cite
NEDEL OLIVEIRA, V. H. DESAFIOS PARA A PESQUISA NO CAMPO DAS CIÊNCIAS HUMANAS EM TEMPOS DE PANDEMIA DA COVID-19. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 5, n. 14, p. 93–101, 2021. DOI: 10.5281/zenodo.4513773 . Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/211. Acesso em: 25 nov. 2024.
Section
Essays
Author Biography

Victor Hugo Nedel Oliveira, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutor em Educação e Pós-Doutorando em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Licenciado em Geografia e Mestre em Geografia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professor e Pesquisador do Departamento de Humanidades da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). E-mail para contato: victor.juventudes@gmail.com ORCID iD: http://orcid.org/0000-0001-5624-8476 Lattes: http://lattes.cnpq.br/7489113176882485

References

BERRY, David. “Pesquisa na Internet: privacidade, ética e alienação: uma abordagem de código aberto”. Internet Research, vol. 14, n. 4, 2004.

BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução 510, de 7 de abril de 2016. Disponível em: <http://bvsms.saude.gov.br>. Acesso em: 01/01/2021.

BRUCKMAN, Amy. “Ensinando os alunos a estudar comunidades on-line com ética”. Journal of Information Ethics, vol. 15, n. 2, 2006.

OLIVEIRA, Victor Hugo Nedel Oliveira. “O papel da Geografia diante da pandemia da COVID-19”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 3, n. 7, 2020a.

OLIVEIRA, Victor Hugo Nedel Oliveira. “Juventudes, cidade e escola na pandemia da COVID-19”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 4, n. 10, 2020b.

OLIVEIRA, Victor Hugo Nedel Oliveira. “O antes, o agora e o depois”: alguns desafios para a educação básica frente à pandemia da COVID-19. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 3, n. 9, 2020c.

OLIVEIRA, Victor Hugo Nedel Oliveira. “Vida acadêmica em tempos de COVID-19”. Linkedin de Victor Hugo Nedel Oliveira [2020d]. Disponível em: <https://www.linkedin.com>. Acesso em: 01/01/2021.

OLIVEIRA, Victor Hugo Nedel Oliveira. “´COVIDamos´ em um mundo globalizado”. Life Research Group [2020e]. Disponível em: <https://liferesearchgroup.wordpress.com>. Acesso em: 01/01/2021.

OLIVEIRA, Victor Hugo Nedel Oliveira. Jovens olhares sobre a cidade: lugares e territórios urbanos de estudantes porto-alegrenses (Tese de Doutorado em Educação). Porto Alegre: PUC-RS, 2020f.

OLIVEIRA, Victor Hugo Nedel; VASQUES, Daniel Giordani. “Percepção e representações Ciência de estudantes bolsistas de iniciação científica júnior”. Revista Educar Mais, vol. 4, n. 3, 2020.

VASQUES, Daniel Giordani; OLIVEIRA, Victor Hugo Nedel. “Iniciação Científica na educação básica: estado do conhecimento a partir de artigos científicos de 2010-2020”. Camine: Caminhos da Educação, vol. 12, n. 1, 2020.