THE METHODOLOGY OF CO-CREATION IN THE TEACHER PROFESSIONAL SELF-TRAINING PROCESS

Main Article Content

Maristela Rossato
Marilda Aparecida Behrens
Edna Liz Prigol

Abstract

This article analyzes the co-creation methodology in the development of teacher training courses. It is a network training process, which welcomes individual talents in search of collective success and in this process of personal and professional development. The general objective of the research was to analyze how the co-creation methodology of a teacher training course may have been constituted as a process of self-training of its members. The research carried out was of a mixed nature and the production of information was carried out through a semi-open questionnaire. Eleven (11) researchers from the Educational Paradigms and Teacher Training Group - PEFOP, composed of Brazilian and Portuguese researchers, participated in the research. The analysis of the information followed the research model and was mixed in nature. As a result, we showed that the experience guided by the co-creation methodology allowed researchers to reflect on themselves in the experience, enhancing the emergence of the subject, mainly due to the challenges generated by the methodology itself, which was constituted as a moment of individual and collective production, generating commitment and interrelationship between peers. We conclude that the co-creation methodology has great potential in building formative paths for the emergence of the subject, towards a new paradigm in Education.

Article Details

How to Cite
ROSSATO, M.; BEHRENS, M. A. .; PRIGOL, E. L. . THE METHODOLOGY OF CO-CREATION IN THE TEACHER PROFESSIONAL SELF-TRAINING PROCESS. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 13, n. 37, p. 286–306, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.8262624. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/1909. Acesso em: 20 may. 2024.
Section
Articles

References

ARAÚJO, R. L.; GONÇALVES, T. V. O. “A reflexão e a formação contínua: relatos de uma professora formadora”. Ciência e Educação, vol. 28, 2022.

BAROLLI, E.; GURIDI, V. N. “O desenvolvimento profissional de uma professora de ciências pela articulação de programas de formação docente”. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, vol. 23, 2021.

BARRIENTOS, H. P.; PADILHA, M. I.; TEODÓSIO, S. S. S. “First generation of nurses trained in Magallanes, Chile: elements of their professional identity”. Texto e Contexto Enfermagem, vol. 29, 2020.

BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação. Porto: Editora Porto, 1982.

BRAGANÇA, I. F. S. “Formação docente na escola e na universidade: contribuições das narrativas (auto)biográficas”. Educação em Revista, vol. 37, 2021.

BREMM, D.; GÜLLICH, R. I. C. “From the formation diary to the systematization of experience: the process of (self)formation of science teachers”. Ensaio, Pesquisa em Educação e Ciências, vol. 24, 2022.

CAPRA, F. A teia da vida. São Paulo: Editora Cultrix, 1996.

CAPRA, F. As conexões ocultas: ciência para uma vida sustentável. São Paulo: Editora Cultrix, 2002.

COLLAZO, M. et al. “Procesos de formación docente en experiencias de innovación educativa universitaria”. Educação e Sociedade, vol. 43, 2022.

CRESWELL, J. W. Educational research: planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Boston: Pearson, 2012.

DUTRA, M. A.; THERRIEN, J.; NÓBREGA-THERRIEN, M. “Temporalidades na vida e na autoformação de uma professora-pesquisadora”. Educar em Revista, vol. 37, 2021.

EHRENGERG, M.; AYOUB, E. “Práticas corporais na formação continuada de professoras: sentidos da experiência”. Educação e Pesquisa, vol. 46, 2020.

FERREIRA, M. et al. “Introdução e condução dos métodos mistos de pesquisa em educação física”. Pensar a Prática, vol.23, 2020.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Editora Paz e Terra, 1996.

GALVANI, P. “A Autoformação, uma perspectiva transpessoal, transdisciplinar e transcultural”. In: SOMMERMAN, A.; MELLO, M. F.; BARROS, V. M. (orgs.). Educação e transdisciplinaridade. São Paulo: Editora Trion, 2022.

GONZÁLEZ REY, F. O social na psicologia e a psicologia social: a emergência do sujeito. Petrópolis: Editora Vozes, 2004.

MAIA, J. O. et al. “Autoria docente: um esquema de análise no ensino de ciências”. Educação em Revista, vol. 36, 2020.

MITJÁNS MARTÍNEZ, A.; GONZÁLEZ REY, F. “A preparação para o exercício da profissão docente: contribuições da teoria da subjetividade”. In: ROSSATO, M.; PERES, V. L. A. (orgs.). Formação de educadores e psicólogos: Contribuições e desafios da subjetividade na perspectiva cultural-histórica. Curitiba: Editora Appris, 2019.

MORAES, M. C. Paradigma educacional ecossistêmico: por uma nova ecologia da aprendizagem humana. Rio de Janeiro: Editora Wak, 2021.

MORIN, E. A cabeça bem-feita: Repensar a reforma, reformar o pensamento. Rio de Janeiro: Editora Bertrand Brasil, 2020.

MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre: Editora Sulina, 2011.

MORIN, E. Meu caminho: Entrevistas com Djéanine Kareh. Rio de Janeiro: Editora Bertrand, 2010.

MORIN, E. O método 1: a natureza da natureza. Porto Alegre: Editora Sulina, 1997.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Rio de Janeiro: Editora Cortez, 2000.

MOROSINI, M. C.; NEZ, E.; WOICOLESCO, V. G. “Organismos internacionais e as perspectivas para a formação de professores no marco da Agenda E2030”. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, vol. 30, 2022.

ROCHA, C. J. T. “Desenvolvimento profissional docente e formação do sujeito criativo investigativo de acordo com a Base nacional comum curricular para o ensino de ciências”. Revista Brasileira de Educação, vol. 26, 2021.

RODRIGUES, F. A.; MOGARRO, M. J. “Imagens de identidade profissional de futuros professores”. Revista Brasileira de Educação, vol. 25, 2020.

ROSSATO, M. “A emergência do sujeito em diferentes contextos de pesquisa e práticas sociais”. In: MITJÁNS MARTÍNEZ, A.; TACCA, M. V. R. V.; PUENTES, R. V. Teoria da Subjetividade como perspectiva crítica: desenvolvimento, implicações e desafios atuais. Campinas: Editora Alínea, 2021.

ROSSATO, M.; ASSUNÇÃO, R. “O desenvolvimento subjetivo no processo de formação docente”. In: ROSSATO, M.; PERES, V. L. A. (orgs.). Formação de educadores e psicólogos: Contribuições e desafios da subjetividade na perspectiva cultural-histórica. Curitiba: Editora Appris, 2019.

ROSSATO, M.; MATOS, J. F.; PAULA, R. M. “A subjetividade do professor e sua expressão nas ações e relações pedagógicas”. Educação em Revista, vol. 34, 2018.

SCARCELLI, I. R. et al. “Collective health and social psychology of praxis: an interdisciplinary path for meta-formation in graduate studies”. Saúde em Debate, vol. 46, n. 135, 2022.

SILVA, G. T. R.; SILVA, E. A. L.; SILVA, R. M. O. “Training of teachers in the Health field from the perspective of interprofessional education”. Revista Brasileira de Enfermagem, vol. 75, 2022.

SILVA, O. S. F.; ANACLETO, U.C.; SANTOS, S. P. N. “Educação, formação docente e multiletramentos: articulando projetos de pesquisa-formação”. Educação e Pesquisa, vol. 47, 2021.