BULLYING AT SCHOOL: THE WORK OF SCHOOL MANAGEMENT AND TEACHERS IN THE FACE OF THIS PHENOMENON

Main Article Content

Dennys Gomes Ferreira
João Guilherme Rodrigues Mendonça

Abstract

The theme of this article is the work of the school manager and the teacher in the face of the phenomenon of bullying at school. It aims to reflect on the role of the manager and the teacher in the face of the phenomenon of bullying in the school context, an issue that is in evidence and has been frequently addressed by researchers, teachers, psychologists, among other professionals from different areas. This is a qualitative research, which uses action research as a method, whose data were collected through a diagnostic questionnaire directed at 24 students from the 8th to the 9th grade of a municipal school, located in the Lago Azul neighborhood, in the north zone. From the city of Manaus/AM, and conversation circles held with six teachers from that school. The guiding question is how should managers and teachers act when they perceive bullying in schools? The theoretical framework on which this work is supported runs through Almeida (2014); Lucky (2019); Ferreira; Mendonça (2023); Siqueira; Modest; Bessa (2023). Among other scholars. The result after the whole process is that the hypothesis of creating different projects and activities in the context of the school, expanding outside it as well, is the best way to prevent and combat bullying practices in the school context.

Article Details

How to Cite
FERREIRA, D. G.; MENDONÇA, J. G. R. . BULLYING AT SCHOOL: THE WORK OF SCHOOL MANAGEMENT AND TEACHERS IN THE FACE OF THIS PHENOMENON. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 15, n. 44, p. 204–224, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.8231651. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/1850. Acesso em: 23 nov. 2024.
Section
Articles

References

ALMEIDA, A. T. “Recomendações para a prevenção do Ciberbullying em contexto escolar: uma revisão comentada dos dados da investigação”. Revista Educação, Ciência e Cultura, vol. 19, n. 1, 2014.

BRASIL. Lei n. 13.185, de 6 de novembro de 2015. Brasília: Planalto, 2015. Disponível em: . Acesso em: 18/07/2023.

BRASIL. Lei n. 13.277, de 29 de abril de 2016. Brasília: Planalto, 2016. Disponível em: . Acesso em: 18/07/2023.

CÉZAR, N.; PASSOS, L. A.; CASTILHO, S. D. “Bullying nas escolas: preconceito, estigmas e desafios da educação dos sentimentos e para a paz”. Revista e-Curriculum, vol.15, n. 3, 2017.

CRUZ, C.; LOPES, P, L.; OLIVEIRA, F. S. “O gestor escolar e os desafios do bullying: identificar, dialogar, gerir toda a equipe e ajudar”. Pedagogia em Ação, vol. 9, n. 1, 2017.

DREYER, D. “A brincadeira que não tem graça”. Educacional Sala de Aula [2015]. Disponível em: . Acesso em: 06/08/2023.

FELIZARDO, A. R. Bullying escolar: prevenção, intervenção e resolução com princípios da justiça restaurativa. Curitiba: Editora Inter Saberes, 2017.

FELIZARDO, A. R. Bullying: a violência que nasce na escola. Curitiba: Editora Inter Saberes, 2019.

FERREIRA, D. G.; MENDONÇA, J. G. R. “O fenômeno bullying no ambiente pedagógico: estudo dos aspectos históricos e conceituais baseados nas diferenças sociais e culturais”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 14, n. 41, 2023.

FRANCISCO, M. V.; LIBÓRIO, R. M. “Notas sobre alguns desdobramentos necessários nos programas de combate ao bullying escolar: uma análise histórico-cultural”. Revista Interacções, vol. 11, n. 38, 2015.

FRANCISCO, M. V.; LIBÓRIO, R. M. C. “Reflexões sobre a superação de concepções individualizantes sobre o bullying escolar”. In: RIBEIRO, A. I. M. et al (orgs.). Educação contemporânea: caminhos, obstáculos e travessias. São Paulo: Editora Cultura Acadêmica, 2011.

GAFFNEY, H.; TTOFI, M, M.; FARRINGTON, D. P. “Eficácia de programas escolares para reduzir a perpetração e vitimização do bullying: uma revisão sistemática atualizada e meta-análise”. Campbell Systematic Reviews, vol. 17, 2021.

GODOY, H. P. “Interdisciplinaridade: uma nova abordagem científica? Uma filosofia da educação? Um tipo de pesquisa?” Revista Interdisciplinaridade, n. 4. 2014.

LOPES, V, C. O papel do coordenador pedagógico frente aos conflitos vivenciados no cotidiano escolar no centro de ensino fundamental em samambaia (Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização em Coordenação Pedagógica). Brasília: UnB, 2013.

LOPEZ, J. C. A formação de professores para a inclusão escolar de estudantes autistas: contribuições psicopedagógicas (Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização em Psicopedagogia Clínica e Institucional). Brasília: UnB, 2011.

LUCK, H. Liderança em Gestão Escolar. Petrópolis: Editora Vozes, 2012.

MASCARENHAS, S. “Gestão do bullying e qualidade do bem-estar psicossocial de docentes e discentes do Brasil (Rondônia)”. Revista Psicologia, Saúde e Doenças, vol. 7, n. 1, 2006.

OLIVEIRA, W. C. O papel do professor diante do bullying na sala de aula (Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização em Métodos e Técnicas de Ensino, Modalidade de Ensino a Distância). Curitiba: UTFPR, 2012.

SCHULTZ, N. C. W. et al. “A compreensão sistêmica do bullying”. Psicologia em Estudo, vol. 17, n. 2, 2012.

SILVA, A. B. B. Bullying: Mentes perigosas nas Escolas. Rio de Janeiro: Editora Objetiva, 2010.

SILVA, C. S.; COSTA, B. L. D. “Opressão nas escolas: o bullying entre estudantes do ensino básico”. Cadernos de Pesquisa, vol. 46, n. 161, 2017.

SILVA, L. O.; BORGES, B. S. “Bullying nas escolas”. Revista Direito & Realidade, vol. 6, n. 5, 2018.

SILVA, S. G. N. “O papel do orientador educacional mediante o bullying”. Revista Pesquisa em Foco, vol. 19, n. 1, 2011.

SIQUEIRA, E. P.; MODESTO, J. G.; BESSA, S. “‘Professor como vítima?’: Um estudo sobre o bullying vivenciado pelo professor”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 15, n. 43, 2023.

SOUZA, B. M. et al. “Desafios da supervisão escolar: o papel do supervisor escolar no planejamento participativo-escolar”. Conjectura: Filosofia e Educação, vol. 22, n. 3, 2017.

TESSARO, M.; TREVISOL, M. T. C. “Formação de professores e o manejo de situações de bullying na escola: o que as pesquisas têm indicado?” Revista Prâksis, vol. 3, 2020.

VALENTIM, R. A. M. et al. (orgs.). Inovação tecnológica em educação à distância: uma abordagem convergente. Natal: Editora da UFRN, 2020.