CROSS-CULTURAL ADAPTATION AND VALIDATION OF THE INSTRUMENT QUALITY OF SCHOOL WORK LIFE (QSWL) FOR THE PORTUGUESE LANGUAGE

Main Article Content

Marcos Piacentini
César Augustus Winck

Abstract

The quality of life experienced by workers in their work environment has the potential to impact the continuity and results of organizations, public or private. This inference reveals the importance of instruments capable of diagnosing the Quality of Work Life (QWL), which support the intervention of managers in the adoption of predictive actions or programs. Given the lack of a specific instrument for the QWL of Brazilian teachers, this study aimed to adapt and validate the Quality of School Work Life (QSWL) instrument for the Portuguese language. The methodological process followed the recommendations of the American Academy of Orthopedic Surgeons/Institute of Work and Health protocol. The final version consisted of 24 items distributed among five theoretical dimensions. Content validity and misunderstanding indices were evaluated by an expert committee and a sample of the target population. The testing confirmed that the QSWL is a valid instrument for the Brazilian context. It is recommended to expand the tests by evaluating the psychometric properties of the instrument.

Article Details

How to Cite
PIACENTINI, M.; WINCK, C. A. CROSS-CULTURAL ADAPTATION AND VALIDATION OF THE INSTRUMENT QUALITY OF SCHOOL WORK LIFE (QSWL) FOR THE PORTUGUESE LANGUAGE. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 14, n. 42, p. 309–326, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.8057238. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/1524. Acesso em: 3 jul. 2024.
Section
Articles

References

AKAR, H. “The Relationships Between Quality of Work Life, School Alienation, Burnout, Affective Commitment And Organizational Citizenship: A Study on Teachers”. European Journal of Educational Research, vol. 7, 2018.

AKRAM, M.; AMIR, M. “Comparing the Quality of Work Life among University Teachers in Punjab”. Bulletin of Education and Research, vol. 42, n. 2, 2020.

BARRA, J. V. et al. “Adaptação Transcultural e Validação do Questionário de Atitudes Socioculturais em Relação à Aparência-4 (SATAQ-4) Aplicado a Estudantes Universitários”. Cadernos de Saúde Pública, vol. 35, n. 5, 2019.

BRASIL. Resolução n. 510, de 07 de abril de 2016. Brasília: Conselho Nacional de Saúde, 2016. Disponível em:. Acesso em: 12/06/2023.

BRASIL. Resolução n. 466, de 12 de dezembro de 2012. Brasília: Conselho Nacional de Saúde, 2012. Disponível em:. Acesso em:12/01/2023.

BREVIÁRIO, A. G. Os três pilares da metodologia da pesquisa científica: o estado da arte. São Paulo: Editora Appris, 2020.

CANCIAN, Q. G. et al. “Qualidade de Vida no Desenvolvimento do Trabalho na Percepções dos Professores Universitários”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 13, n. 39, 2023.

CARDOSO, B. L. C.; NUNES, C. P.; CARDOSO JUNIOR, W. “Qualidade de Vida do Docente da Pós-Graduação no Contexto da Pandemia”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 13, n. 38, 2023.

COELHO, L. E. S.; MARQUES, G. L. B.; WANZINACK, C. “Saúde Docente na Pandemia: Um Estudo de Caso com Profissionais do Ensino Superior da Universidade Federal do Paraná – Setor Litoral”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 11, n. 33, 2022.

CRESWELL, J. W.; GUETTERMAN, T. C. Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Boston: Pearson, 2019.

FERRE FERNÁNDEZ, M.; MA, M.; RÍOS-DÍAZ, J. “Traducción y Adaptación Transcultural del Gross Motor Function Measure (Gmfm) A La Población Española de Niños con Parálisis Cerebral”. Revista de Neurología, vol.71, 2020.

FERREIRA I. R.; SANTOS L. L.; MORAES J. “Validação Aparente e de Conteúdo de uma Cartilha de Autocuidado para Prevenção de Lesão por Pressão”. Revista de Enfermagem do Centro Oeste Mineiro, vol. 10, 2020.

FORTES, C. P. D. D.; ARAÚJO, A. P. Q. C. “Check List For Healthcare Questionnaires Cross-Cultural Translation And Adaptation”. Cadernos Saúde Coletiva, vol. 27, 2019.

GARNAR, A. W. Pragmatism, Technology, and the Persistence of the Postmodern. London: Lexington Books, 2020.

HOWES NETO, G. “A questão da cientificidade da pesquisa social”. Revista Educação e Ciências Sociais, vol. 3, n. 4, 2020.

ILGAN, A. et al. “Comparing Turkish and Pakistani teachers' professionalism. The International Education Journal”. Comparative Perspectives, vol. 17, n. 2, 2018.

IWAMIZU, J. S.; DANTAS, L. E. T. “Translation and Cultural Adaptation of an Instrument to Identify the Motor Profile of Children Between 3 and 5 Years Old”. Journal of Physical Education, vol. 29, 2018.

LI, Y. et al. “Reliability and Validity of the Chinese Version of the Head and Neck Information Needs Questionnaire for Patients with Head and Neck Cancer and Their Caregivers”. International Journal of Nursing Sciences, vol. 6, n. 8, 2021.

LIRA, M.; CABALLERO, E. “Adaptación Transcultural de Instrumentos de Evaluación em Salud: Historia Y Reflexiones Del Por Qué, Cómo Y Cuando”. Revista Médica Clínica Las Condes, vol. 31, 2020.

MACHADO, R. S. et al. “Cross-Cultural Adaptation Methods of Instruments in the Nursing Área”. Revista Gaúcha de Enfermagem, vol. 39, 2018.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Técnicas de Pesquisa. São Paulo: Editora Atlas, 2021.

MATTOS, S. et al. “Elaboração e validação de um instrumento para mensurar Autopercepção de Saúde em adultos”. Saúde em Debate, vol. 45, n. 129, 2021.

MOURA, J. S.; NUNES, C. P.; FERREIRA, L. G. “Transtornos Mentais e Comportamentais em Professores: Influências na Carreira Profissional Docente”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 13, n. 39, 2023.

NUNES, R. D. et al. “Cross-Cultural Adaptation and Psychometric Properties of the Brazilian-Portuguese Version of the Quality of Prenatal Care Questionnaire (QPCQ)”. Revista De Saúde Pública, vol. 53, n. 1, 2019.

PIACENTINI, M. T. S. et al. “Planejamento Estratégico no Contexto das Organizações Religiosas”. International Journal of Development Research, vol. 10, 2020

PIACENTINI, M. et al. “Qualidade de Vida no Trabalho na Rede Estadual de Ensino em Rondônia, Amazônia Legal, Brasil”. International Journal oF Development Research, vol. 09, 2019.

POLIT, D. F.; BECK, C. T. Fundamentos de pesquisa em enfermagem: avaliação de evidências para a prática da enfermagem. Porto Alegre: Editora Artmed, 2019.

SPENCER, A. R. American Pragmatism: An Introduction. Cambridge: Polity Press. 2020.

SUN, J.; CHEN, G. M.; HUANG, J. “Effect of Evidence-Based Pharmacy Care on Satisfaction and Cognition in Patients with Non-Valvular Atrial Fibrillation Taking Rivaroxaban”. Patient Prefer Adherence, vol. 25, n. 15, 2021.

TONIN, S. et al. “Adaptação e Validação Transcultural da Escala de Incivilidade no Trabalho para o contexto brasileiro”. Anais do Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa. Lisboa: CIAIQ, 2019.

YUSOFF, M. S. B. “ABC of Content Validation and Content Validity Index Calculation”. Education in Medicine Journal, vol. 11, n. 2, 2019.

ZANCHETTA, S. et al. “Cross-Cultural Adaptation of the Amsterdam Inventory for Auditory Disability and Handicap to Brazilian Portuguese”. Brazilian Journal of Otorhinolaryngology, vol. 86, n. 1, 2020.