THE SOCIAL MEANINGS ATTRIBUTED TO THE FAT BODY OVER TIME

Main Article Content

João Henriques de Sousa Júnior
Rudimar Antunes da Rocha

Abstract

The body archetype is currently on the agenda of social, market and health discussions, especially due to the re-signification of what it has represented to society for centuries. The fat body, that is, the body that is overweight considered 'ideal' according to the Body Mass Index (BMI) metric or social ocular opinion, is one of those who suffer most from social opinions and prejudices. Faced with this reality, this study is characterized as a theoretical essay whose objective is to trace, from a vast review of the scientific literature, the historical evolution of the meanings attributed to the fat body. The results confirm that, despite having moments in which the fat body was recognized as an exaltation of femininity and an expression of wealth and food abundance, there has always been, albeit on a much smaller scale than today, a type of social rejection of forms voluptuous bodies. However, at no other time is so much discrimination and prejudice recognized as those suffered by fat individuals today, especially women. In this sense, this study contributes to the expansion of the body debate in order to enable reflections that promote resignifications and that favor the social well-being of all individuals, in their infinite pluralities and diversities, not just bodily.

Article Details

How to Cite
JÚNIOR, J. H. de S.; ROCHA, R. A. da. THE SOCIAL MEANINGS ATTRIBUTED TO THE FAT BODY OVER TIME. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 14, n. 42, p. 182–193, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.8025483. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/1482. Acesso em: 18 may. 2024.
Section
Essays

References

AFONSO, J. G. O “American Way of Life na reconstrução da Europa no pós-guerra”. Relações Internacionais no Mundo Atual, vol. 1, n. 18, 2015.

AIRES, A. B. “Sentidos do corpo gordo e da gordura na cultura material: ‘além do visual, além do humano, e até mesmo além dos corpos’”. Revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, vol. 33, 2021.

AIRES, A. B. De gorda a plus size: a moda do tamanho grande. São Paulo: Editora Estação das Letras e Cores, 2019.

BERGER, M. Corpo e identidade feminina (Tese de Doutorado em Antropologia). São Paulo: USP, 2006.

BORDO, S. Unweareable weight: Feminism, Western Culture, and the Body. California: University of California Press, 1993.

CRUZ, D. F. C. “O sacrifício do corpo: categorias de conhecimento sobre o cabelo crespo que transitam entre o Brasil e Moçambique”. Revista ODERE, vol. 3, n. 6, 2018.

DEL PRIORE, M. Histórias e conversas de mulher. São Paulo: Editora Planeta, 2013.

ENTWISTLE, J. The fashioned body: Fashion, dress and modern social theory. New York: Wiley, 2015.

FORTH, C. E. Fat: A cultural history of the stuff of life. London: Reaktion Books, 2019.

FRIZZERA, M. P. Consumo e Gênero: Corpo e cirurgias estéticas na construção da identidade das mulheres brasileiras na sociedade de consumo (Dissertação de Mestrado em Direitos e Garantias Fundamentais). Vitória: FDV, 2018.

GOLDENBERG, M. “O corpo como capital: gênero, casamento e envelhecimento na cultura brasileira”. Revista Redige, vol. 1, n. 1, 2010.

GOLDENBERG, M.; RAMOS, M. S. “A civilização das formas: o corpo como valor”. In: GOLDENBERG, M. (Org.). Nu e vestido: dez antropólogos revelam a cultura do corpo carioca. Rio de Janeiro: Editora Record, 2002.

GRANDO, J. C. (org.). A (des)construção do corpo. Blumenau: Editora da FURB, 2001.

GRIECO, S. F. M. “O corpo, aparência e sexualidade”. In: DUBY, G.; PERROT, M. (orgs.). História das mulheres no ocidente 3: Do renascimento à idade moderna. Porto: Edições Afrontamento, 1991.

JIMENEZ-JIMENEZ, M. L. “Gordofobia na moda plus size”. Signos do Consumo, vol. 13, n. 1, 2021.

KOPES, S. Conversando sobre o corpo. Campinas: Editora Papirus, 1986.

LIPOVETSKY, G. A terceira mulher: permanência e revolução do feminino. São Paulo: Editora Cia das Letras, 2000.

MIRZOEFF, N. Una introducción a la cultura visual. Barcelona: Editora Paidós, 2003.

MORENO, R. A beleza impossível: mulher, mídia e consumo. São Paulo: Editora Ágora, 2008.

NECHAR, P. A. “Diversidade de corpos: a ascensão do corpo gordo através das artes, redes sociais e o movimento plus size”. Anais do 41º Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. Joinville: Intercom, 2018.

OKE. “The Venus of Willendorf”. Word History Encyclopedia [2017]. Disponível em: . Acesso em: 05/10/2022.

OLIVEIRA, V. A. A corporeidade no ciberespaço: estilo de vida, dor, sacrifício e feminilidades das mulheres na cultura do músculo (Tese de Doutorado em Educação Física). Brasília: UnB, 2018.

SANT’ANNA, D. B. Gordos, magros e obesos: uma história do peso no Brasil. São Paulo: Editora Estação Liberdade, 2016.

SANT’ANNA, D. B. História da beleza no Brasil. São Paulo: Editora Contexto, 2014.

SILVA, A. M. “O corpo no mundo: algumas reflexões acerca da expectativa do corpo atual”. In: GRANDO, J. C. (org.). A (des)construção do corpo. Blumenau: Editora da FURB, 2001.

SILVA, M. J. B.; FARIAS, S. A. “Meu corpo, suas regras? Reflexões sobre grupos de referência e sacrifício percebido pelo consumidor fitness”. Cadernos EBAPE, vol. 20, n. 5, 2022.

SIMILI, I. G.; SOUZA, M. C. “A beleza das meninas nas ‘dicas da Barbie’”. Cadernos de Pesquisa, vol. 45, n. 155, 2015.

SOUSA JÚNIOR, J. H. “Fat Pride: O Movimento de Autoaceitação Corporal e seus Reflexos no Mercado de Moda Brasileiro”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 2, n. 1, 2020.

SOUSA JÚNIOR, J. H.; MELO, F. V. S. “Moda ‘Só Para Maiores’: experiência de consumo de pessoas obesas em lojas especializadas de vestuário plus size”. Revista Administração em Diálogo, vol. 20, n. 3, 2018.

VALENTIM, P. P.; FALCÃO, R. P. Q.; CAMPOS, R. D. “O corpo nos estudos de consumo: uma revisão bibliográfica sobre o tema”. Consumer Behavior Review, vol. 1, 2017.

VASCONCELOS, N. A.; SUDO, I.; SUDO, N. “Um peso na alma: o corpo gordo e a mídia”. Revista Mal-Estar e Subjetividade, vol. 6, n. 1, 2004.

VENTURINI, I. V. et al. “Musas fitness e a tríade corpo-consumo-felicidade”. Movimento, n. 26, 2020.

WOLF, N. O mito da beleza: como as imagens de beleza são usadas contra as mulheres. Rio de Janeiro: Editora Rosa dos Tempos, 2020.

Most read articles by the same author(s)