INCLUSIVE EDUCATION AND THE TEACHER EDUCATION COURSE: CHALLENGES AND EXPERIENCE REPORTS
Main Article Content
Abstract
This study develops a reflection on teacher education and its challenges with a view to school inclusion, considering that teachers at different levels of career have found difficulties in adapting methodological strategies, and decide to rely on specializations, as an alternative to answering their questions only with the accumulation of titles, without taking into account the need for research and the search for knowledge. To support the discussion, an analysis of the curriculum of the Teacher Training Course (High School), was carried out and a semi-structured interview was carried out with two fourth-year students, so that we could analyze the needs for professional preparation and the relevance of the articulation between theory and practice. The theoretical bases were from Saviani (2013), Libâneo (2004), Adorno and the Semiculture Theory (1996), Marx (1973) and others. It is concluded that the teaching profession requires a large donation from professionals, with involvement in studies, research, analysis. And that the Undergraduate courses need to adapt the curricular content so that teachers do not feel great impacts when faced with students in a situation of inclusion in the daily school life.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c). Conjuncture Bulletin (BOCA)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
ADORNO, T. “Teoria da Semicultura”. Educação e Sociedade, vol. 17, n. 56, 1996.
BRACHT, V.; ALMEIDA, F. Q.; GOMES, I. M. “O local da diferença: desafios à educação física escolar”. Pensar a Prática, vol. 13, n. 1, 2010.
BRASIL. Decreto n. 5626, de 22 de dezembro de 2005. Brasília: Planalto, 2005. Disponível em: . Acesso em: 30/04/2023.
BRASIL. Lei n. 10.436, de 24 de abril de 2002. Brasília: Planalto, 2002. Disponível em: . Acesso em: 30/04/2023.
BRASIL. Lei n. 13.146, de 06 de julho de 2015. Brasília: Planalto, 2015. Disponível em: . Acesso em: 30/04/2023.
BRASIL. Parecer CEB n. 17, de 3 de julho de 2001. Brasília: Ministério da Educação, 2001. Disponível em: . Acesso em: 30/04/2023.
CHOI, J. H.; MCCART, A. B.; SAILOR, W. “Achievement of students with IEPs and associated relationships with an inclusive MTSS framework”. The Journal of Special Education, vol. 54, n. 3, 2020.
CRUZ, G. C.; CLAT. R. Educação Inclusiva: desafio, descuido e responsabilidade de curso de licenciatura. Curitiba: Editora UFPR, 2014.
CRUZ, G. C.; TASSA, K. O. M. E. “Inclusão Escolar e Formação Docente no Curso de Educação Física: Uma análise de Projeto Pedagógico e Ornamentos Legais”. Cadernos de Pesquisa: Pensamento Educacional, vol. 9, 2014.
CURY, C. R. J. “A gestão democrática na escola e o direito à educação”. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, vol. 23, n. 3, 2007.
FABRI, L. T. C.; TASSA, K. O. M. E. “Concepção e humanização do currículo: a abordagem docente na educação especial”. Revista Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 10, 2022.
FLANNERY, K. B.; HELLEMN, L. A. “Building strategically aligned individualized education programs for transition”. The Journal of Special Education, vol. 49, n. 2, 2015.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 2002.
GLAT, R. A Educação Especial no contexto da Educação Inclusiva: diretrizes políticas e ações pedagógicas (Relatório de Iniciação Científica CNPQ). Rio de Janeiro: UERJ, 2012.
GLAT, R.; VIANNA, M.M.; REDIG, A.G. Plano educacional individualizado: uma estratégia a ser construída no processo de formação docente. Ciências Humanas e Sociais em Revista, vol. 34, n. 12, 2012.
HEGARTY, S. “Integration and the Teacher”. In: MEYER, C. J. W.; PIJL, S. J.; HEGARTY, S. New Perspectives in Special Education: a Six Country Study of Integration. London: Routledge, 1994.
LIBÂNEO, J. C. “A didática e a aprendizagem do pensar e do aprender: a Teoria Histórico-cultural da atividade e a contribuição de Vasili Daydov”. Revista Brasileira de Educação, n. 27, 2004.
MANTOAN, M. T. E. “Caminhos Pedagógicos da Educação Inclusiva”. In: GAIO, R.; MENEGHETTI, R. G. K. Caminhos Pedagógicos da Educação Especial. Petrópolis: Editora Vozes, 2004.
MANTOAN, M. T. E. Inclusão Escolar: o que é? Por quê? Como fazer? São Paulo: Editora Moderna, 2003.
MARX, K. Contribuição para a Crítica da Economia Política. Lisboa: Editora Estampa, 1973.
PIMENTA, S. G.; ANASTASIOU, L. G. C. Docência no ensino superior. São Paulo: Editora Cortez, 2004.
PLETSCH, M. D.; GLAT, R. “A escolarização de alunos com deficiência intelectual: uma análise da aplicação do Plano de Desenvolvimento Educacional Individualizado”. Linhas Críticas, vol. 18, n. 35, 2012.
PRADO, L. A. et al. “Ser docente em tempos de pandemia: narrativas autobiográficas em contextos educacionais inclusivos”. Revista Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 8, 2021.
RODRIGUES, D. “Dez ideias (mal) feitas sobre a educação inclusiva”. In: RODRIGUES, D. (org.). Perspectivas sobre a inclusão: da educação à sociedade. Porto: Editora Porto, 2003.
SANDERSON, K. A.; GOLDMAN. S. E. “Understanding the characteristics and predictors of student involvement in IEP meetings”. The Journal of Special Education, vol. 56, n. 1, 2021.
SAVIANI, D. Debate sobre as relações entre educação, formação humana e ontologia a partir do método dialético. Florianópolis: Editora Perspectiva, 2013.
SERRA-PINHEIRO, M. A.; GUIMARÃES, M. M.; SERRANO, M. E. “A Eficácia de Pais em Grupo para Pacientes com Transtorno Desafiador de Oposição: Um Estudo Piloto”. Revista Psicologia Clínica, vol. 32, 2005.
TASSA, K. O. M. E.; CRUZ, G. C. “Formação docente e inclusão escolar em um curso de licenciatura em Educação Física”. Revista Educação Especial, vol. 29, 2016.
ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Editora Artmed, 1998.